Annons

Lite frågor angående Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Vad innebär det egentligen när man importerar bilderna i Lightroom?

Går det inte att göra likadant som i bridge, att man bara bläddrar runt i katalogerna?

Och hur zoomar jag in/ut i "develop" delen?

Finns det några "auto" inställningar, hittar inget, men är också trött!


/Jocce
 
Senast ändrad:
Lightroom (beta 4.1 och tidigare) jobbar i en databas metafor och på sättet Adobe valde att göra detta kräver att du först importerar bilderna till databasen innan du kan jobba med dom.
Troligen kommer detta att ändras något (rykten efter att folk sett en intern beta 5).

Du kan mao inte bläddra bland kataloger.

Klicka med musen för att zooma in till 100%. Sedan kan du dra runt bilden med musen och ett snabbt musklick zoomar ut bilden igen.

Vet inte vad du menar med auto inställningar. Men i develop modulen så finns Preset (på vänster sida).

Mvh Roberto
 
Tack för svaren!

Går det inte att välja hur mycket den skall zooma?
Får den bara att vara inzoomad 100% eller vara så man ser hela bilden?

Jo, med Auto menar jag lite som i PS där man kan välja Auto på levels, Colour osv, så den får göra en beräkning själv som den tycker är bra, och sen kan man justera därifrån.


Hm, hur gör man för att göra inställning på en bild och sen applicera den på alla bilder man valt?


/Jocce
 
Fler frågor som dykt upp...

Hur sparar jag egna presets?

går det att spara inställningarna man gjort för ett gäng bilder man jobbat med utan att spara ner själva bilderna (dvs jag vill spara ner alla inställningar jag gjort, kunna stänga ner programmet och sen kunna fortsätta vid senare tillfälle!)

Går det att öppna fler filer samtidigt till PS?


/Jocce
 
För att skapa en egen preset så väljer du ut en bild vilken du jobbar på tills du får den "look" du vill ha. Sedan klickar du 'Add' under presets menyn (på vänster nedre del av skärmen i develop modulen).

När du väljer add så får du upp en dialog där du kan välja vilka av dom inställningar du jobbat med på bilden som ska sparas i din preset. Kom ihåg att välja ett vettigt namn som beskriver din preset!

Sedan för att applicera denna väljer du en ny bild och och klickar på din preset.

Enkelt!

Angående Auto, det finns inget motsvarande auto på curvor/levels i photoshop. Man jobbar med bilderna från ett annat perspektiv genom att kunna ställa vitbalans etc, detta är mycket vettigare och ger ett mer kontrollerat resultat.

Om du går upp till help så kan så kan du kika på develop shortcuts. Här ser du att CTRL+SHIFT+C låter dig kopiera inställningarna från en bild och CTRL+SHIFT+V applicerar dom.

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves
 
Är inte säker på vad du menar med att spara ner inställningar du gjort för att stänga ner programmet?
Detta sker automatiskt redan nu i alla RAW konverteringsprogram..

Du får vara medveten om att Lightroom fortfarande är i beta skede och många saker kan ändras drastiskt till releasen.

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves
 
Tack för svaren!

Jo, är medveten om att det är en Beta, märks då t.ex. det där med att den sparar vilka inställningar man gjort tills nästa gång man startar programmet hänger kvar ibland o ibland inte verkar det som :)

Hur gör man om man vill öppna flera filer samtidigt till PS?


/Jocce
 
Markera fler filer när du gått in på Import.
Min maskin hänger sig dock när jag försöker ta in flera bilder, 10 - 20 stycken...
 
Lena W skrev:
Markera fler filer när du gått in på Import.
Min maskin hänger sig dock när jag försöker ta in flera bilder, 10 - 20 stycken...

Hm, alltså jag vill öppna bilder som jag justerat i Lightroom i PS för fortsatt redigering.

Under "Photo" finns juh "Open i Photoshop CS2" men då öppnar den bara den aktuella bilden, och jag vill öppna ett par stycken!


/Jocce
 
Går det att spara ner ett gäng bilder som JPEG i ett mindre format än originalfilerna, alltså t.ex. max 800 breda eller så?

Finns juh "web" funktionen, men då vill den juh spkapa en hel websida, vbilket känns onödigt...


/Jocce
 
Jocce skrev:
Går det att spara ner ett gäng bilder som JPEG i ett mindre format än originalfilerna, alltså t.ex. max 800 breda eller så?

Finns juh "web" funktionen, men då vill den juh spkapa en hel websida, vbilket känns onödigt...


/Jocce

Ja det går bra. Finns i File och sedan export... Där kan du välja aspect ratio, kvalité på jpeg:en och sådant. Dock inte i närheten så bra som photoshops "save for web".

Förövrigt så är Lightroom Beta 4.1 som sten på min MacBook.
 
Ok, missade att det fanns!

Sparar den även EXIF infon eller tar den bort Exifen när man använder Export?


/Jocce
 
Här har du en länk till en mycket bra video om Lightroom Beta 4: MT video.
Där finns svar på allt du undrar, och lite som du inte visste att du undrade ;-)
 
Jörgen, tack för länken, får bli till o kika in allt lite senare :)


Hm, när man tar Export, och väljer storleken, så har jag lite problem.

Vill ha de liggandes i storleken 778x519 och de stående i 519x778 (Gör dem till 800x600/600x800 senare då jag lägger på en ram)

Men ställer jag in maxbredd/maxhöjd på 778/519 så får jag alla liggande rätt, men de stående blir 346x519.
Ställer jag inte in nån maxbredd eller maxhöjd blir de alldeles för stora.

Vad gör jag fel?


Verkar också som den tar bort Exifen, skulle gärna vilja kunna välja detta...

/Jocce
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.