Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite Centralservice-gnäll

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
[Start gnäll]

Min 1D2 felfokuserar och jag tänkte lämna in den för reparation men upptäckte att Centralservice har stängt den här veckan. Det hade för övrigt varit bra med en notis om detta på hemsidan så hade jag sluppit prova.

Inte för att jag är direkt beroende av kameran men lite irriterande är det att Canon bara har en auktoriserad verkstad i Stockholm, och ingen egen teknikverkstad. Hur gör proffsen, har dom andra alternativ?

[Slut gnäll]
 
SCS suger sten!! Undvik att anlita dem då de inte ens kan fixa Canons proffssaker som utlovat. Första rekommendationen från Canon var att lämna dem till SCS för focusproblemen, men efter 3ggr så gav jag upp och frågade Canon igen om vart jag skulle få hjälp med min 1Dmk2 och då rådde de mig att skicka den till RCC Nordic i Mölndal. (Adressen finns på Canons hemsida)

Det tog en vecka att få tillbaka sakerna, men nu funkade det klockrent! Otroligt trevliga killar där borta och de ringde upp mig innan de skickade tillbaka sakerna för att tala om vad man gjort! Otroligt seriöst tycker jag och den extra tid och kostnad för frakt är långt mindre än vad jag kostat på SCS som ligger 15km bort.

Nej, stora varningsflaggan hissas när firman SCS nämns för mina öron. Att de skall vara min CPS verkstad är ett skämt!

(Var glad att de är stängda, nu slipper du en massa strul och onda tankar. För mig så hade de gärna fått vara stängda för evigt!)
 
Jag lämnade in min 10D för felfokusering hos RCC i Mölndal. Felet löstes av CentralService i Stockholm! Det kanske har ändrats, men efter vad jag förstår så fixar inte RCC kameror utan skickar dem vidare. Kanske är det skillnad på proffskameror och konsumentkameror?
 
Jag ringde just Mölndal och pratade med en trevlig tjej där som tyckte jag skulle skicka kameran till dom direkt. Tack för tipset Robert!
 
10D skall vara lite speciella att ställa focus på. Man kan nämligen inte det! Det är till att ställa optikerna mot huset och inte tvärt om. (Det är den förklaring jag fått av RCC iaf.)

Vet inte om RCC har skickat när de har för mycket för att hinna laga/fixa inom normala tider, kan mycket väl vara så att RCC skickar allt under ex 5D till SCS eller någon annan. Oavsett så rekommenderas RCC när det gäller service av 1Dmk2!

Anders: Skicka den till RCC så blir det ordentligt gjort! (Ring dem innan du skickar. De var glada över att få tala med mig innan så de fick en bra felbeskrivning.)
 
Kan bara hålla med om att Centralservice inte e något bra.. Mölndal är dom trevliga att ha att göra med..

Min 1D MKII skulle fixas med CPS medlemskap, Eftersom dom hade mycket i Mölndal så skickades sakerna till SCS. det var bl.a focus som skulle kollas, skickade med objektiven så dom hade något att kolla med.

Grejorna separerades från varandra och kameran fixades av en kille och objektiven av en annan. Sedean vill dom ha 1 timmas betalning per objektiv för undersökning, fast dom bara var med för att kolla om kameran var ok..alting tog ca 2 veckor när det skulle ta max 48 timmar.

efter samtal med chefen i Göteborg så slapp jag kostnaden för undersökning av objektiven...
 
Varning för RCC i Mölndal!

Jag skickade min nya 70-300 som ger suddiga bilder till RCC i Mölndal, de hade gluggen i en månad varefter jag tröttnade och åkte och hämtade den. De sa då att de inte hittat något fel, när jag testade igen fanns felet kvar. Se min andra tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=51199&perpage=15&pagenumber=2 och felet stående:
http://members.chello.se/jpm/tripod.jpg

Centralservice har tidigare ordnat mina kameraprylar snabbt och korrekt, de har nu min 70-300.

Hur Mölndal RCC kunde ha min glugg i en månad utan att höra av sig och utan att laga den fattar jag inte. Dessutom var de otrevliga när jag ringde och de svarade inte på mail. VARNING!
 
Förmodligen finns det både ris och ros till alla serviceverkstäder... när jag lämnade in min 70-200 till Canon service via Expert för fokuskontroll låg den och skräpade utan att någon gjorde något på tre olika ställen i närmare två månader trots att jag tjatade med jämna mellanrum... man kan bara hoppas att man har tur.
 
Ja.. helt enkelt är det såhär: VARNING för CANON!

Man blir helt enkelt bemött så som man bemöter folk. Det är ett faktum att folk som blir bemötta aggresivt intar en aggresiv inställning.
Det spelar nog inte så stor roll var man lämnar in.
 
glömde skriva att tjejerna som svarar i tfn på RCC i Mölndal är trevliga. De är däremot inte tekniker, de senare var synnerligen dryga i telefon.
 
Det är intressant hur jag blev bemött när jag ringde Canon support efter att ha upptäckt att Centralservice har stängt den här veckan. Jag var inte alls aggresiv utan frågade bara lugnt var jag kan få kameran reparerad. Då det inte fanns någont alternativ tyckte jag att det var synd att det bara finns en verkstad i Stockholm och att det valt att hålla stängt. Svaret från Canons (unga) supporttekniker var då ungefär "Nu har vi valt att ha en auktoriserad verkstad men då de är fristående från Canon bryr vi oss inte om hur dom arbetar eller när dom har öppet". Jag kan inte tro att det är Canons officella hållning så jag bet fast svaret jag hade på tungan och tackade för mig. :)
 
Jeppe skrev:

Man blir helt enkelt bemött så som man bemöter folk. Det är ett faktum att folk som blir bemötta aggresivt intar en aggresiv inställning.
Det spelar nog inte så stor roll var man lämnar in.

Min strategi är att alltid vara trevlig och glad - det brukar ge bra service, men det var inte vad jag fick tillbaka av RCC i Mölndal.

Jag tycker det är förvånande att ett serviceföretag (Canon) inte anstränger sig för att få nöjda kunder. Det kan ju inte bara handla om att sälja så mycket som möjligt och sedan sticka huvudet i sanden?

Varför är inte centralservice öppet? Jag pratade precis med Lena på Optimusvägen 12 som sa att de har öppet som vanligt fram till torsdag då de stänger 13.00. Jag var där förra veckan och då sa de inget om att ha stängt heller.
 
Någon fler än jag som talat om för Per Carlsson på Canon som är pro-sumer ansvarig när servicen suger? Han är mycket trevlig och tillmötesgående och tar gärna emot feedback på hur "hans" verkstäder sköter sig.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Någon fler än jag som talat om för Per Carlsson på Canon som är pro-sumer ansvarig när servicen suger? Han är mycket trevlig och tillmötesgående och tar gärna emot feedback på hur "hans" verkstäder sköter sig.

Var når man honom? Mail/tfn?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.