Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lista med tio av världens skarpaste objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Siten objektivtest listar tio av världens skarpaste objektiv, på listan finns fyra Sigma, tre Zeiss, två Leica och en Canon.

Objektiven är placerade enligt namnordning. Dom har inte rangordnat dem efter bästa skärpa.

Listan hittar du här.

Intressant

Glädjande ser jag att två av de som rankas bland de bästa, Sigma 35 och Sigma 180 finns i min egen kameraväska. Kan bara bekräfta att de är bra och att det inte var någon tillfällighet att de köptes

Har haft olika typer av objektiv under åren. Min erfarenhet är att det inte bara är i testbänken det är stor skillnad mellan dem. Skärpan, färgerna och "klippet" i ett riktigt bra objektiv får hobbyn att lyfta.

Men informationen vilka som är premium är inte lätt att få del av. Kräver en hel del efterforskningar och analys.

De verkar medvetet ha valt bort dyra supertelen. Nikon AF-S 600mm f/4G ED VR t.ex. har ju en mer imponerande MTF än de flesta objektiven i den listan.

Kul läsning! :)

Vad är det som gör att listan skiljer sig så stort ifrån den som publicerades i mars månad?

http://www.objektivtest.se/artiklar/de-skarpaste-objektiven-fotos-tio-topp-lista/

Den som publicerades i mars är tidningen FOTOs tio-i-topp-lista från 2011 (det var jag som skrev den). Men sedan dess har vi testat en hel del objektiv från Leica, samtidigt som både Zeiss och Sigma har lanserat extremt fina objektiv med fast brännvidd. Så FOTOs lista är inte direkt aktuell.

Observera också att den nya listan omfattar tio av de skarpaste objektiven vi testat, inte de tio absolut skarpaste. Allteftersom vi lägger ut fler tester ur arkivet på Objektivtest.se kommer den här listan att uppdateras. Men märk väl att samtliga gluggar på listan är extremt bra. De har fått vår utmärkelse "Referensklass" vilket vi bara delar ut till objektiv som är det allra bästa man kan köpa. Toppklass ligger snäppet under...

Mvh

Christian, Objektivtest.se

De verkar medvetet ha valt bort dyra supertelen. Nikon AF-S 600mm f/4G ED VR t.ex. har ju en mer imponerande MTF än de flesta objektiven i den listan.

Nej, supertelen som Nikon AF-S 600 mm f/4 G ED VR har förvisso mycket hög kontrast och allmänskärpa vilket syns i MTF-diagram på 10 och 20 cykler/mm. Men de är inte några upplösningsmonster. Objektiven i listan är bättre på att visa små och fina detaljer än både Canons och Nikons teleobjektiv på 500 och 600 mm. Det vet vi eftersom vi har MTF-mätningar även för 30 och 40 cykler/mm, som alltså indikerar objektivens upplösningsförmåga.

Mvh

Christian, Objektivtest.se

Objektiv från Fujifilm?

Mycket intressant lista Christian!

Jag har hört gott om många av Fujifilms objektiv, och likaså om Olympus och Panasonic, men ser inte på er hemsida att ni har testat dessa märken. Har ni planer på det?

Mvh Per

Mycket intressant lista Christian!

Jag har hört gott om många av Fujifilms objektiv, och likaså om Olympus och Panasonic, men ser inte på er hemsida att ni har testat dessa märken. Har ni planer på det?

Mvh Per

Ja, beträffande Olympus och Panasonic har vi faktiskt redan tester liggande i arkivet, som väntar på att publiceras. Arkivet är så stort att det är svårt att välja turordning. Men tester på Micro Four Thirds-objektiv kan du nog vänta dig att få se i höst.

Fujifilm är ett projekt som är på gång men fördröjs av det faktum att vi inte hunnit tillverka adaptrar för apparaterna som mäter MTF och vinjettering. Fuji Sverige har dock redan haft vänligheten att låna ut lite prylar för att underlätta för oss att kunna starta testandet. Jag hoppas vi kan komma igång med det innan det här året är slut.

Det är tveklöst ett mycket intressant system och jag vet av erfarenhet från kameratesterna jag gjorde på tidningen FOTO att flera av Fujis gluggar håller mycket hög klass.

Mvh Christian, Objektivtest.se

Jag som länge siktat in mig på Sigmas 50 F1.4, ett sådant får det bli. Sitter även på 300 f2.8 L, dock första versionen. Intressant test och kul att skaparen är här och svarar på frågor!

Fujifilm är ett projekt som är på gång men fördröjs av det faktum att vi inte hunnit tillverka adaptrar för apparaterna som mäter MTF och vinjettering. Fuji Sverige har dock redan haft vänligheten att låna ut lite prylar för att underlätta för oss att kunna starta testandet. Jag hoppas vi kan komma igång med det innan det här året är slut.

Det är tveklöst ett mycket intressant system och jag vet av erfarenhet från kameratesterna jag gjorde på tidningen FOTO att flera av Fujis gluggar håller mycket hög klass.

Skall bli extremt kul att se hur de presterar. Tycker att Fuji kanske är den som har det intressantaste och mest växande objektivsystemet på APS-C-sidan just nu.

Ser verkligen fram emot just era tester av deras objektiv. Ni gör ett grymt bra jobb!

Jag gillar fortfarande Sigma 70 mm f/2,8 EX DG Macro på en Canon 5dsr för reprofotografering. Inte bara skarp men rakt och fyrkantigt också.

Jag gillar fortfarande Sigma 70 mm f/2,8 EX DG Macro på en Canon 5dsr för reprofotografering. Inte bara skarp men rakt och fyrkantigt också.

Ja Sigmas 70 mm Macro är nog ett av de mest underskattade och mest prisvärda objektiven på marknaden. Autofokusen är ju lite trög men å andra sidan har jag fått en känsla av att den är mer konsekvent och mindre utsatt för felfokusproblem än HSM-motorn i andra av Sigmas objektiv. Och skärpan är extremt hög. Den gluggen har verkligen inga problem att utnyttja sensorn i EOS 5DS R!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar