Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

liquid light eller motsvarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikro

Medlem
Hej!!!

Jag har sett att folk stryker på någon form av emulsion på vad de nu vill använda som fotopapper, och på så sätt får rätt fräcka fotopapper. Är det någno som vet var man kan få tag i emulsionen? Helst i närheten av Lund, eller kanske postorder i Sverige.

/mikael

Jag har provat Liquid Light men den är långt ifrån den bästa emulsionen... Dtor det finns någon som heter någonting på X som ska vara den "bästa".

Låna en bok som heter The Gelatine print som handlar bara om flytande emulsion...
Vill du ha råd om påstrykning osv utan bubbling så år du gärna maila mig...

Dom flesta affärer borde kunna beställa in flytande emulsion...

Det är kul men mycket frustrerande att syssla med... Jag gjorde ca 100 bilder med den tekniken för några månader sedan och en annan tjejj använde den andra emulsionen... Hon gjorde ett uppförstorat kinderäggslandskap... (lite småmysko)

Fotoimpex har en emulsion som heter Black Magic... Fins i olika gradiationer, till och med en variabel. Har inte provat den, har inte provat att beställa från dem men de har en fast fraktkostnad inom EU.

Tack för alla tips

Jag lovar att avlägga rapport när jag provat : )

jag såg på tillverkarens hemsida att det fanns en variabel liquid light också. Är det någom som vet hur pass bra de funkar?

m

Sumpen skrev:
Fotoimpex har en emulsion som heter Black Magic... Fins i olika gradiationer, till och med en variabel. Har inte provat den, har inte provat att beställa från dem men de har en fast fraktkostnad inom EU.

Black Magic ar funnits på Kameradoktorn tidigare
Jag har bara provat den med normal kontrast och inte den variabla.
Men den normala funkar bra bara man är nogrann när man penslar ut den

Första gången jag penslade på så gjorde jag ungefär som så man gör när man grundar en grov planka :) Gick inte riktigt så bra för mig :)

Hur många lager brukar ni lägga på? Hur länge låter ni det torka?

Lägger på 2 lager men det beror ju vilken effekt man vill ha
Men oftast ett lodrätt och ett vågrätt på penslat lager .
har aldrig tänkt på hur lång tid det tar för det att torka men ca 2 timmar skulle jag tro

Jag körde bara ett lager på mina större bilder och två på dom mindre...
Kanske inte är värt att prova ett tredje lager...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar