Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux ?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Jag måste skaffa en ny dator inom någon månad och vill kolla upp om Linux är ett alternativ för foto / bildbehandling.

Det jag behöver stöd för är "digitalt mörkrum", använder Corel Photo Paint idag - är det Gimp som är Linux alternativet ?

Behöver också någon applikation med stöd för konvertering från Minoltas RAW-format (.MRW) till TIFF, finns det att få ?

Men rent allmänt, är det någon som använder Linux och i så fall med vilka applikationer ? Vilka är för- resp. nackdelarna ?
 
Jag använder Linux och tycker det funkar helt underbart. Inte helt utan fel, men betydligt bättre än W95 som jag har kvar på en burk.
För att redigera bilder (det lilla jag nu gör) använder jag Gimp, som jag upplever som mycket kompetent. Hur det är med konverteringen har jag ingen aning om, men jag tror du borde höra dig för med Minolta om de kan säga något.

När det gäller tillämpningar så brukar det följa med en hel del olika paket i de olika distributinerna av Linux. OpenOffice.org är ett av dem, StarOffice ett annat. I åtminstone de första ingår ordbehandlare, kalkylprogram och motsvarande Powerpoint.

Den enda egentliga nackdelen jag ser med Linux är att du inte kan lyfta telefonluren och ringa ett supportnummer om något krånglar (fast du kan köpa Suses linuxversion, då ingår en del support och det är den som kostar). Å andra sidan finns det en hel del diskussionsforum på nätet där man kan ställa frågor och få svar.
 
Jag änvänder ofta Linux, dock sällan till bildbehandling. De program som jag använder vild bildbehandling är Gimp och ImageMagick. Annars är Linux mycket stabiilt (mycket bättre än Windows NT/2k/XP), bootar bara om datorn vid strömavbrott.

-- Nicke
 
Jag är ingen stor vän av Gimpen. Tycker främst det är jobbigt att många verktyg saknar förhandsvisning av resultatet. Brist på 16-bitarsstöd är också trist, men det finns visst någon version som åtgärdar det.

Jag läste dock häromdagen att någon lyckats dra igång Picture Window Pro under Wine. Det skulle nog vara förstahandsalternativet om jag ville bildbehandla under linux.

När jag använder linux för bildhantering är det för batchbearbetning med ImageMagick.
 
Jag använder devel-versionen av gimp (1.3.15) som
faktiskt är mycket stabil och som känns som en helt
annan värld än gamla gimp. Kan hålla med om det här
med att avsaknad av förhandsvisning är en plåga,
det har blivit bättre i 1.3-gimpen.

Dessutom så tycker jag nog att gränsnittet i övrigt
är vansinnigt mycket smidigare än photoshops, var
stenhård photoshopräv innan jag bytte permanent bytte
till linux för tre år sedan. Hade från början lite
problem med att vänja mig vid hur det fungerade men
idag skulle jag inte byta tillbaka till ps för allt
guld i världen.

Har hittils haft scriptad nedladdning av bilderna
som stoppar dem i kataloger efter datum osv. det är
en bra sak med linux, jag behöver inte ladda hem
ditt eller datt shareware för att kunna göra batchjobb av bildbehandlingen...
 
En klockren annan väl testad programvara för att köra en hel Windowsmiljö under Linux är annars VM Ware . Men då rusar priset upp i $299. Dock kräver det en ganska pigg maskin.

Demo finns såklart att ladda hem.
 
Bara en reflektion...varför kör man linux om man ändå vill köra windows?

Själv kör jag W2K, krashar aldrig. Varför ska man boota om datorn vid strömavbrott? ;)

Är ingen linux-motståndare, har själv kört linux tidigare, på andra maskiner. Men...vad är vitsen med att köra Linux om man ändå vill köra windowsapplikationer? Det går bara slöare att köra med emulatorer och sånt skit...
 
Man kan använda linux av olika skäl, men om man kör linux eller windows borde mest vara hur man trivs med dom olika verktygen. Viktigast nu verkar vara att kolla om minolta har stöd för att köra sina saker under linux, annars blir det att använda windows. Alternativt köra linux, men konvertera saker under windows med wine eller VM-ware, etc.

Och win95 är totalt föråldrat och borde inte vara med i en jämförelse med något annat än möjligen en c64 på sin höjd.. :D
W2k, eller XP är det som gäller inom windows världen.
 
Kör själv Linux (Vector Linux) på min bärbara.
Anledningen är att jag använder den bärbara som mellanlagringsenhet för mina bilder när jag är ute och fotograferar. Då vill man inte ha ett filsystem som kan "slarva bort" eller korrumpera mina bilder om t ex batteriet tar slut. Där är Linux överlägset. Men som OS för bildbehandling och redigering tycker jag inte det duger.
Det finns många fler applikationer för Windows.
Så på den stationära kör jag XP Pro och på servern, Win 2K.
Detta har funkat klockrent i ett par år nu.
 
Ett alternativ kanske kan vara Lindows :)
Kolla i alla fall upp det, hemsidan finns här.
Ny version 4 är ute nu, vet dock inte så mycket om hur bra det funkar men enligt vissa är det ett bra alternativ till linux.
 
Always skrev:
Ett alternativ kanske kan vara Lindows :)
Kolla i alla fall upp det, hemsidan finns här.
Ny version 4 är ute nu, vet dock inte så mycket om hur bra det funkar men enligt vissa är det ett bra alternativ till linux.

Lindows är "linux". Det är helt enkelt en linuxdist, precis som redhat, suse och slackware.
Bara det att Lindows har ett användarinterface som liknar windows och har "stöd" för windowsapplikationer. Men det kan man få i vilket linux som helst.
 
Jo men som jag har förstått det så är det väl en lite mer användarvänlig inriktining på det. (?)
Jag tycker personligen i vilket fall som helst egentligen inte att man ska välja linux om man inte tycker det är roligt att sitta och "pilla" med operativsystemet. För vanlig användning är nog XP stabilt nog. Sen är det ju en ekonomisk fråga oxå givetvis (och "politisk").
Hur som helst, för foto/bildredigering så är nog windows/mac med photoshop det bästa.
 
Varning för stickspår!

whe skrev:

Bara det att Lindows har ett användarinterface som liknar windows och har "stöd" för windowsapplikationer.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "stöd" för Windowsapplikationer i Lindows, men det stödet är i min mening klent. Av namnet på disten att döma och av det som skrivits om operativet på nätet kan man frestas att tro att Lindows klarar av att köra W32-applikationer rakt av. Så är inte fallet. Lindows är som du skriver ren Linux -baserad på Debian - och klarar windowssoftware lika bra eller dåligt som andra distar...

/Janne
 
Re: Varning för stickspår!

Loj skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar med "stöd" för Windowsapplikationer i Lindows, men det stödet är i min mening klent. Av namnet på disten att döma och av det som skrivits om operativet på nätet kan man frestas att tro att Lindows klarar av att köra W32-applikationer rakt av. Så är inte fallet. Lindows är som du skriver ren Linux -baserad på Debian - och klarar windowssoftware lika bra eller dåligt som andra distar...

/Janne

Precis, och därför skrev jag "stöd" :)
 
G5 och MacOSX 10.2

Ett alternativ är Apples nya G5 maskiner som dyker upp i Augusti. Skall vara något i hästväg och är inte allt för dyra heller.

Läs mer på Apples hemsida

Macens operativsystem är UNIX-baserat och MacOSX klarar galant att köra UNIX applikationer.

Windows applikationer går att köra emulerat med hjälp av "Virtual PC" som iofs. kostar en slant. Jag har dock aldrig haft något behov av Windows program.
 
Hehe. Annars kan man ju slänga OSX och köra YellowDogLinux på g5:an...

Jag är lite nyfiken, någon sade att det saknades
verktyg för bildbehandling i linux, vad är det
mer specifikt du saknar?
 
Linux vs Windows

Det är onödigt att påstå att linux skulle vara stabilare än NYA versioner av windows då det gäller bildbehandling, de grafiska miljöerna till linux t.ex kde mm är långt ifrån så stabila som windows explorer är.... Däremot är linux och gimp helt gratis vilket jag anser vara den absolut största fördelen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.