Annons

Linux...eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jern

Aktiv medlem
Hej

jag undrar om någon här på fotosidan använder sig av Linux som os i sin dator. Isf vad finns det för bra program till detta os som motsvarar dom Windowsprogrammen som finns. Jag uppgraderade min dator med nytt moderkort osv. och nu kan jag inte använda mitt win xp längre, microsoft säger att mitt xp var knutit till det gamla m-k så nu måste jag köpa ny licens...suck. Hur roligt är det att punga ut med minst 1500 spänn för nytt xp...får tänka på det ett tag, bla. därför har jag kollat lite på Linux och tycker att det verkar väldigt bra...kanske bättre än xp, men det är ju det där med övriga prog.

/ janne
 
Jag är 100% Linuxanvändare sedan flera år tillbaka. Vilka program använder du i Windows? Här är några vanliga program och deras motsvarighet i Linux.

Windows Linux

Officepaketet Open Office
Photoshop Gimp
Outlook Evolution, ThunderBird, Mozilla
Internet Explorer FireFox, Mozilla

För överföringar av bilder mellan digitalkamera och dator använder jag gPhoto.

Scanner styrs lämpligen med sane. Ett plugin finns till Gimp så att man kan scanna direkt från bildbehandlingsprogrammet

Konvertering från RAW görs med dcraw. Även här finns ett plugin till Gimp för att styra dcraw.

De flesta program följer med i distributionen. Saknas något kan man ofta hitta det på http://freshmeat.net eller http://sourceforge.net

Lycka till och hör av dig igen om du behöver hjälp.
 
Jern skrev:
Har ringt dom, jag måste köpa nytt os. Det gamla är liksom förbrukat iom. att jag gjort ett byte av moderkortet.

Va ????

Tyvärr så får du köpa en ny bil, maskinskadeförsäkringen gäller inte om motorn rasat och du har bytat tändstift.

Det måste vara ett missförstånd...
 
Jag tycker att detta låter mycket underligt, men det finns kanske mer detaljer i just detta fall som jag inte vet.

Här är ett par avsnitt ur EULA (End-User-License-Agreement):

1. GRANT OF LICENSE. Microsoft grants you the following rights
provided that you comply with all terms and conditions of
this EULA:

* Installation and use. You may install, use, access,
display and run one copy of the Product on a single
computer, such as a workstation, terminal or other device
("Workstation Computer"). The Product may not be used
by more than two (2) processors at any one time on any
single Workstation Computer....

...och...

4. TRANSFER-Internal. You may move the Product to a different
Workstation Computer. After the transfer, you must
completely remove the Product from the former Workstation
Computer. Transfer to Third Party. The initial user of the
Product may make a one-time transfer of the Product to
another end user. The transfer has to include all
component parts, media, printed materials, this EULA, and
if applicable, the Certificate of Authenticity. The
transfer may not be an indirect transfer, such as a
consignment. Prior to the transfer, the end user receiving
the transferred Product must agree to all the EULA terms.
No Rental. You may not rent, lease, lend or provide
commercial hosting services to third parties with the
Product.

1-an säger väl som så att man får köra XP-licensen på en dator och den får inte ha fler än två processorer.

4-an säger att man får ta med sig XP-licensen till en annan dator sålänge man avinstallerar XP på den gamla datorn. Om man slutar använda licensen själv så kan man även överföra den till annan person.

Själv har jag nog tagit med mig licensen till ny dator/uppgraderad dator iaf 10-talet gånger utan problem.

Jag hade nog försökt prata med Microsoft igen, de har kanske missuppfattat dig?
 
Det är antagligen så att XP var förinstallerat när du köpte datorn.
Då är det en sk OEM-licens (Original Equipment Manufactured) och den är knuten till hårdvaran.
(Skit tycker jag...)

/Kjell
 
Ja, det är tyvärr därför många datorer idag levereras utan skiva, man får helt enkelt EN licens och den får man vara försiktig med ;)

Rasar något kan man ibland få liv i den igen då det finns en "recover-avdelning" på en annan partition. Dock är det rent ut sagt skit att man inte meddelar detta i butik när dom säljer..

// Jocke, för evigt Linux!
 
Linux lämpar sig utmärkt för bildbehandling mm.

Som Tim skrev är Gimp det främsta bildbehandlingsprogrammet för Linux (Gimp finns även för Windows). Gimp hade tidigare rykte om att vara litet svåranvänt, men sedan version 2 kom ut är användarvänligheten klart förbättrad.

Gimp lämpar sig utmärkt för RAW-konvertering med hjälp av dcraw och en särskild plugin för Gimp. Det finns en standard raw-plugin för Gimp, men även en alternativ mera avancerad som heter UFraw, som har flera inställningar och en funktion för förhandsvisning.

Linux hittar min Nikon D70 utan problem, men jag har problem att importera raw(.nef)-bilder direkt i Linux. Hittills har jag varit tvungen att göra det via Windows.

Installation av Linux är idag lika enkelt som att installera Windows, om man köper/laddar ner gratis någon av de större distributionerna (tex. Mandrake). En sådan distribution innehåller i regel de flesta program man behöver, men mera speciella saker som just plugins för Gimp måste ofta sökas direkt tex. från Gimp.org. Dessa kan vara svåra att installera då alla linuxdistributioner är olika. Lättare är då att ladda ner färdiga programpaket från linuxdistributören. Det senare kan, tex. i fallet Mandrake, betyda att man måste prenumerera på en sådan tjänst. Hos Mandrake kostar det ca 550 kronor om året och man får då tillgång till hundratals program.

Jens
 
Kjanr skrev:
Det är antagligen så att XP var förinstallerat när du köpte datorn.
Då är det en sk OEM-licens (Original Equipment Manufactured) och den är knuten till hårdvaran.
(Skit tycker jag...)

/Kjell

Microsoft är Microsoft är Microsoft..

Detta är bara ytterligare ett sätt att mjölka oss konsumenter på pengar. Det är klart att dom vill ha penagar för varje moderkort vars processor kör Windows, för det är ju detta som blir konsekvensen av att XP känner av vilken hårdvara den körs på. Avviker hårdvara för mycket tar XP det som en ny maskin och operativet startar inte :(

/Peter
 
Hej

Xandros, en prisad, linuxpaketering inkluderar Crossover, dvs en applikation som medger att Windows applikationer körs under Linux. Enligt uppgift skall PS fungera ua.

http://www.xandros.com/ kostar ca $90

testa först, vissa bios versioner fungerar inte med Xandros - som min tyvärr...

Mvh
Johan
 
julgus skrev:
Crossover, dvs en applikation som medger att Windows applikationer körs under Linux.
Jag har inte provat Xandros själv (kör Slackware Linux på mina datorer) men Crossover Office är vad jag förstått inte så mycket mer än Wine (http://www.winehq.com) med några små tillägg.

Har använt GIMP för olika former av bildbehandling ett bra tag nu och är mycket nöjd. Det enda jag skulle vilja se på Linux är dels 16-bitars färgstöd i GIMP (finns i CinePaint dock) och dels stöd för färgkalibrering (ICC). När dessa problem är lösta så har jag mycket svårt att se varför GNU/Linux inte skulle kunna vara ett mycket slagkraftigt alternativ till Windows även för bildbehandling.

Jag har mina egna erfarenheter med Microsofts produktaktivering och kan väl inte säga att jag är direkt imponerad... Dessutom att möjligheten finns att de helt enkelt vägrar att aktivera en licens trots att du egentligen har rätt till det. Någon här som anmäler sig som frivillig att dra dem inför domstol?
 
Kjanr skrev:
Det är antagligen så att XP var förinstallerat när du köpte datorn.
Då är det en sk OEM-licens (Original Equipment Manufactured) och den är knuten till hårdvaran.
(Skit tycker jag...)

/Kjell

Jag det är en OEM-licens, skulle kanske skrivit det med en gång men tänkte inte så långt. Men jag fick en separat cd-skiva med win xp när jag köpte datorn. Jag hade ju inte en susning att det inte skulle funka med nytt m-k.
 
Joakim A skrev:
Ja, det är tyvärr därför många datorer idag levereras utan skiva, man får helt enkelt EN licens och den får man vara försiktig med ;)

Rasar något kan man ibland få liv i den igen då det finns en "recover-avdelning" på en annan partition. Dock är det rent ut sagt skit att man inte meddelar detta i butik när dom säljer..

// Jocke, för evigt Linux!

Det tyckte tydligen tjejen på MS som jag pratade med också "att man inte fick någon info om det inte går att uppdatera med nytt m-k för att då slutar licensen att funka". Väldigt många vill ju förbättra sin pc undan för undan.
 
Ärligt talat. Du äger EN licens som du vill köra på EN dator. Jag har svårt att så något moraliskt, knappt ens juridiskt, problem med att du lånar en kompis XP-skiva och installerar. Serienummer kan du ladda hem på nätet, finns massor. Finns säkert en serienummergenerator till XP också, så får du ett unikt nummer som ingen annan har (förmodligen).

I det här fallet får Microsoft skylla sig själva. Man ska inte behöva betala för samma sak två gånger.

Så dumt så jag tror knappt det är sant!

Du har inte funderat på en mac istället? Apple håller inte på så där..

/Jens
 
Jern skrev:
Hej

jag undrar om någon här på fotosidan använder sig av Linux som os i sin dator. Isf vad finns det för bra program till detta os som motsvarar dom Windowsprogrammen som finns. Jag uppgraderade min dator med nytt moderkort osv. och nu kan jag inte använda mitt win xp längre, microsoft säger att mitt xp var knutit till det gamla m-k så nu måste jag köpa ny licens...suck. Hur roligt är det att punga ut med minst 1500 spänn för nytt xp...får tänka på det ett tag, bla. därför har jag kollat lite på Linux och tycker att det verkar väldigt bra...kanske bättre än xp, men det är ju det där med övriga prog.

/ janne

XP licensen är knuten till en viss dator.
Om du byter moderkort och massa annan hårdvara, är det samma dator då?

De saker som MS definierar en dator med är moderkort, processor, nätverkskort, hårddisk och någon sak till. MS tillåter att man tex byter enstaka delar, tex hårddisk är ok (i praktiken en ominstallation så XP kan ju inte upptäcka bytet). När jag har råkat ut för varningen har jag antingen varit tvungen att aktivera om windows eller om inte det funkat ringt supporten (moderkortsbyte). Tips: Ring supporten i England, dom är snällare.

Om du byter så många saker att det i praktiken är en ny dator, bygg en dator av de gamla delarna och sälj eller ha som andradator eller server.

Om delarna är trasiga eller för gamla att använda, så skulle inte jag klaga om du såg dig om på nätet efter alternativa sätt att aktivera ditt windows.
 
Michael,

Jag håller givetvis helt och hållet med dig i vad du här säger, men nog skulle jag vilja tillägga att vidrörande produktaktiveringen lär detta vara en klar sak:

Inte skal en ägare till en dator behöva aktivera mjukvaran för att använda sin maskin. Givetvis måste ett verktyg fungera 100% oberoende av fabriken som tillverkat verktyget, nu och i framtiden!

Läs mera om denna sak här:

http://efn.no/free-desktop.html
 
En OEM-licens (Original Equipment Manufactured) lever och dör tillsammans med datorn den levereras med. Vad som betraktas som en ny dator avgör uppenbarligen Microsoft.

En retail-licens kan däremot användas på olika datorer. Kravet är natuligtvis att operativet endast är installerat på en dator åt gången.

Om man installerar en retail-licens på en annan dator kommer man att få omaktivera Windows, vilket i och för sig inte är några problem. Det är bara att ringa upp ett anvisat telefonnummer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.