Annons

linsskydd till canon 500d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankxe

Medlem
Hej! Jag köpte igår en canon eos 500d med medfäljande objektiv från netonet,

men när jag packa upp objektivet så var det bara skydd på ena sidan, den som ska sitta mot kamerahuset,

frågan är då borde inte dettaq följa med?
kanske en dum fråga men men.

mvh / Macke

Jo det ska vara med. Canon snålar med motljusskydd, men har aldrig hört att frontskyddet inte ska finnas med!

Ja, när du har kameran hängande dinglande på axeln vill du ha ett skydd. Eller när du förvarar den i en väska. Frontlinsen ska inget komma åt förutom ljuset när bilder tas :)

Det borde framgå redan av en packsedel ("whats in the box") att det ska ingå. De Canonkameror jag köpt med kitlinser har alltid haft det självklara frontskyddet med.

Din länk funkar inte, men det ser ut som du undrar om Sigma 70-300 är bra. Jag vet inget om just det objektivet, men du kan vara säker på att det finns gott om tester på nätet. Photozone.de är ett ställe. Bildstabilisator gör sig alltid bra på telen, men kostar ju alltid mer. Just som första telezoom gillar många Canons EF-S 55-250, det är prisvärt och har IS.

NetOnNet skulle jag undvika, vet flera personer som råkat ut för att få returex. De har tom fixat tejp på kartongen så det ser bra ut ibland.

Behöver ju inte vara returex utan kan ju vara någon annan miss.

Linslock ska ju alltid finnas med hursom.

Ja, när du har kameran hängande dinglande på axeln vill du ha ett skydd. Eller när du förvarar den i en väska. Frontlinsen ska inget komma åt förutom ljuset när bilder tas :)

Att linslocket skall komma med i förpackningen känns självklart. Om du sedan frågar mig hur mycket jag använder det...

På mitt vardagsobjektiv (som sitter på kameran 90% av tiden och åker upp och ned ur diverse väskor) sitter nog locket på 5% av tiden. Vad jag däremot STARTK rekomenderar är ett simpelt UV-filter. Förutom att faktist fungera som just ett UV-filter så blir detta en extra glasbit mellan den hårda kalla världen och det mycket dyrare glaset i ditt objektiv. Av de fem objektiven jag har köpt hittils så har första åtgärden (innan de skruvats på kameran) varit att skruva på ett skyddande UV-filter.

Som vanligt finns det diverse märken och som vanligt kan man slänga ut mer pengar än man får nytta av, men räkna med 200-400:- för ett bra. Jag gissar att du ska ha ett 58mm till ditt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar