Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lins som inte finns

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Gullborn

Aktiv medlem
Har en Minolta A1 som beter sig märkligt, som om jag fortfarande har lins-skyddet på?
De siffror (slutar och bländartid) som blir röda i displayen då linsen är på, är röda även nu med linsen av.

Den tar bilder men man kan inte se ngt i sökaren förutom info om slutare, batteri osv.
Batteriet är fulladdat och man kan "se" de bilder jag tagit, de är dock helt svarta.

Ngn som har en aning om vad detta kan vara eller kanske haft samma problem själv?
Evigt tacksam för svar:)

Senast ändrad:
Hehe, Nice try, men A1 är en semikompakt med fast optik.

Det där låter inte bra. Är du helt säker på att du inte kommit åt något läge, Manuell tex? Annars låter det nog som den gjort sitt, tyvärr!

Ta bort gluggen var riktigt kul :)
Den står på AF och alla funktioner verkar ok förutom att jag då inte ser ett smack i sökaren. Displayen (LCD) är trasig men den infon syns ju i själva gluggen också.
Supertrist om den ska behöva skrotas, är det verkligen så illa?

Black death? Kan du förklara det närmare?
Minolta använde sensorer från Sony, med ett tillverkningsfel som började med violetta missfärgningar i bilden, för att sedan dra en svart gardin över hela bilden. Jag har en Minolta A1 som fått sensorn utbytt hos Zieger på förlängd garanti. Kolla med Zieger i Linköping om den är kvar.

Minolta använde sensorer från Sony, med ett tillverkningsfel som började med violetta missfärgningar i bilden, för att sedan dra en svart gardin över hela bilden. Jag har en Minolta A1 som fått sensorn utbytt hos Zieger på förlängd garanti. Kolla med Zieger i Linköping om den är kvar.

Jo jag känner till det felet, men detta är inte det:(
Har mailat Zieger så får vi se vad de säger.

Hehe, Nice try, men A1 är en semikompakt med fast optik.

Det där låter inte bra. Är du helt säker på att du inte kommit åt något läge, Manuell tex? Annars låter det nog som den gjort sitt, tyvärr!

Såga bort gluggen, det var det Henrik menade, det går väl?

Stopp nu - fråga Dig i stället; "Vaddå uppdatera firmware? Går det"?

Jag har aldrig hört talas om det, men jag har å andra sidan bara hört en liten del av allt som sagts.

Det går iaf. att ladda ner firmware från Konica-Minolta:

http://download2.konicaminoltaeurop...id=&sub=System Software&pcat=&pcc=0&fr=0&frs=

Om adressen verkar skum, kan du själv söka här: http://www.konicaminoltasupport.com/Firmware.2286.0.html?&L=0

Tryck på download

Tack för alla svar. Skickade den till Zieger i förrgår och redan idag kom kostnadsförslag. Oerhört snabbt jobbat! Kan definitivt leva med att betala dem 769 kr för att laga den:))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar