Annons

linkstar 160Ws.

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.

Aktiv medlem
hej.

har lite funderingar på den här http://www.kaffebrus.com/linkstar-160ws-400.html blixten. tänkte om någon har nåon erfarenhet av den och så tänkte jag om den går att fästa på ett vanligt kamera stativ. jag tänkte använda den för att "lära mig" studio grejer. jag undrar också om jag kan köra den här blixten tillsammans med en av ett annat fabrikat typ elicrom.

Du kommer ändå behöva paraply eller softbox till blixten. Då är det mer ekonomiskt att köpa det billigaste blixpaketet med 2 blixtar ( 120 w/s , 2 paraplyer och 2 ställ ) för 1995:-

Jag har själv det paketet bland annat och är väldigt nöj med det.

2 meter från modell ger ca f8 på Iso 100.

Bilar är knepiga att belysa om man nu vill ha dem som produktfotona man ser i tidningar. Paraplyer ger förmodligen rätt fula reflektioner. Gigantiska softboxar i taket är vanliga vad gäller bilfoto.

Tänker du fota bilder ute ? Och på kvällstid/natt?

Det är just Lite setet jag har.

Tänk oxå på att ljusets styrka avtar väldigt fort.

Om blixtarna ( 120 w/s ) ger f8 på 2 meters avstånd, så kommer du behöva 480 ws på 4 meters avstånd med bibehållen f8.

ok men annars kan man vell skruva upp iso talet lite om jag inte säger fel va. och 3 meter är ju mellanting och ganska mycket. jag tänkte i framtiden komplitera med en 300w/s går det bra att köra ihop då eller.

om vi säker att jag vill köra bländare 5,6 och iso 400 hur långt ifrån kan jag då vara med 110w/s arna. och hur stor softbox rekomendear ni.

Nu blev det rörigt i min stackars skalle =)

Du får vad jag förstår 3 extra bländarsteg, vilket skulle betyda en fördubbling av avståndet, dvs 4 meter. ( tror jag ).

jag får lägga till ännu en dum fråga. om jag köra 2 meter ifrån iso 100 bländre 8 vad kan jag då få för slutartider.

calle. skrev:
jag får lägga till ännu en dum fråga. om jag köra 2 meter ifrån iso 100 bländre 8 vad kan jag då få för slutartider.
Du kan köra med slutartider lika med blixtsynkroniseringstiden och längre. Ju längre slutartid desto mer inblanding av det omgivande ljuset.

Hur många ws krävs för porträtt och helkropp.
På skolan tog vi porträtt och när vi skruvade ner studioblixtarna så mycket det gick så visade blixtmätaren ändå bländare 11 så för porträtt och helkropp behövs väl ingen hyperstark blixt.

Robin Gyllander skrev:
Hur många ws krävs för porträtt och helkropp.
På skolan tog vi porträtt och när vi skruvade ner studioblixtarna så mycket det gick så visade blixtmätaren ändå bländare 11 så för porträtt och helkropp behövs väl ingen hyperstark blixt.

Jag har kittet från kaffebrus på 3x120w, och använder ändå inte full styrka på blixtarna för att skjuta porträtt el helkropp.

Mvh fotojohan

Allt beror på avstånd till modellen. Om du flyttar blixten från 2 meter till 4 meter från modellen behöver du 4 ggr så starkt ljus för att få samma exponering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar