Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linjär konvertering i PS CS?

Produkter
(logga in för att koppla)
canons File Viewer Utility.

Har i.o.f.s. hört att Capture-One ska vara bra, klarar det att konvertera linjärt?

Ett möjligt tillvägagångssätt:

1. Öppna Adobe DNG Converter (du har väl den?), i Inställningar väljer du "Convert to Linear Image".

2. Konvertera din råfil till en dng-fil.

3. Öppna dng-filen i CS.

Walle skrev:
Hur gör man en linjär konvertering av råfilen i photoshop CS?

En bättre fråga tycker jag är: VARFÖR gör man en linjär konvertering av råfilen i PhotoShop CS?

Inte för att jag vet, men jag kan inte tänka mig att konveteringen sker på annat sätt än linjärt om du ställer in alla reglage på normalläget... Om man nu över huvud taget kan tala om linjära konverteringar...? Jag menar tex. när du justerar färgbalansen! Jag kan knappast tänka mig att det är linjära förändringar mellan rött, grön och blått som programmet använder... Emmellertid gissar gissar bara! ;-)

Men åter igen! Varför göra detta? Själv försöker jag kovertera bilderna så att bilden på bästa sätt återskapar det jag såg vid fotoögonblicket, och det är sällan linjärt! (lägger ofta på olinjära kurvor efter att jag tagit in bilden i PS.)

steinick skrev:
1. Öppna Adobe DNG Converter (du har väl den?), i Inställningar väljer du "Convert to Linear Image"
DNG-konverterarens linjära läge är väl inte linjärt i den mening som diskuteras här, dvs icke gammakorrigerat? Det den gör är väl att konvertera mosaik-mönstret i råbilden till en vanlig RGB-bild utan de möjligheter vi vanligen förknippar med råbilder?

Walle skrev:
så man måste köra FVU? Ska tydligen bugga, har jag läst på nätet (LL).

BreezeBrowser har ett läge för både linjär och normal konvertering. Dessutom har den en (unik?) variant som kombinerar de båda metoderna. Har inte sett detta hos någon annan RAW-konverterare.

Jag använder normalt inte BB för RAW-konverteringar men vid något tillfälle har den (i kombination med PS) räddat färgerna i överexponerade högdagrar åt mig.

/G

Re: Re: Linjär konvertering i PS CS?

Numeric skrev:
En bättre fråga tycker jag är: VARFÖR gör man en linjär konvertering av råfilen i PhotoShop CS?

Inte för att jag vet, men jag kan inte tänka mig att konveteringen sker på annat sätt än linjärt om du ställer in alla reglage på normalläget... Om man nu över huvud taget kan tala om linjära konverteringar...? Jag menar tex. när du justerar färgbalansen! Jag kan knappast tänka mig att det är linjära förändringar mellan rött, grön och blått som programmet använder... Emmellertid gissar gissar bara! ;-)

Men åter igen! Varför göra detta? Själv försöker jag kovertera bilderna så att bilden på bästa sätt återskapar det jag såg vid fotoögonblicket, och det är sällan linjärt! (lägger ofta på olinjära kurvor efter att jag tagit in bilden i PS.)

Tror inte du har förstått exakt vad jag pratar om. Jag pratar altså om att konvertera raw-filen utan att gamma-korrigera den. Även om man ställer in alla reglagen på noll så kommer bilden att gammakorrigeras. Varför vill jag konvertera linjärt? För att få maximalt med data att jobba med i photoshop. För att undvika att blåsa ur högdagrar.
Det finns en artikel som tar upp lite om det på LL: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hybrid-conversion.shtml

Re: Re: Re: Linjär konvertering i PS CS?

Walle skrev:
Tror inte du har förstått exakt vad jag pratar om. Jag pratar altså om att konvertera raw-filen utan att gamma-korrigera den. Även om man ställer in alla reglagen på noll så kommer bilden att gammakorrigeras. Varför vill jag konvertera linjärt? För att få maximalt med data att jobba med i photoshop. För att undvika att blåsa ur högdagrar.
Det finns en artikel som tar upp lite om det på LL: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hybrid-conversion.shtml

Ser man på! Har aldrig hört talas om detta fenomen tidigare! Intressant!

//Eric

Walle skrev:
För att få maximalt med data att jobba med i photoshop. För att undvika att blåsa ur högdagrar.
Normalt försvinner inget data vid konvertering från linjär till "betraktningsbar" bild (i 16 bitarsläge). Även om kontrastkurvan pressar ihop det ljusaste i bilden så ska den inte slänga bort något.

Anders, det är inte vad jag har läst. Vad jag har läst så kan man använda maximalt av sensorns omfång när man gör en linjär konvertering. Man kan alltså undvika att väldigt ljusa toner blåses ur helt.

Citat från artikeln jag länkade till:
The image in the example below is backlit by the sun, making the white rapids want to wash out to white and lose detail. There is a tiny bit of clipping in the RAW data, but doing a non-linear RAW conversion results in most of the rapids being clipped to pure white. So what we are going to do is use a hybrid approach to get a good color image with the maximum amount of detail in the difficult-not-to-clip rapids.

Walle skrev:
Anders, det är inte vad jag har läst.
Jo, men man ska inte läsa saker utan att testa själv om det stämmer ;-)

Alltså - jag förstår inte hur artikelförfattaren kom fram till det han skriver, jag har testat och inte sett någon skillnad.

Jag gjorde också ett test.

Jag tog en bild där en del pixlar var urblåsta, men även med många som ligger precis i närheten av att vara urblåsta.

Jag konverterade den dels som vanligt till 16-bitars tiff, dels linjärt till 16-bitars tiff.

En första titt på histogrammet på den normalt konverterade bilden visade att många pixlar var level 255. 844694 stycken, för att vara exakt.

På bilden som jag konverterade linjärt däremot låg "spiken" beydligt längre till vänster i histogrammet, på level 215. Till höger om spiken, mellan level 216 och 255 finns ett antal pixlar, 407 stycken för att vara exakt.

Efter normalisering av bilden (autocurve med 0.01% clipping på highlights och shadows) så ligger endast 13760 pixlar på level 255. Altså 830934 pixlar färre än på den normalt konverterade bilden.

Det tycker jag ganska klart visar på att en normal konvertering blåser ur mer av de ljusa tonerna än en linjär konvertering.

linjärt konverterad bild. 5x5 sample från exakt samma position som på den andra bilden:

Bilagor

• linear.jpg
    linear.jpg
    9.3 KB · Visningar: 123
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar