Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Linjär konvertering i PS CS?
- Trådstartare Walle
- Start datum
kaw
Aktiv medlem
I siffran 255 kan, åtminstone teoretiskt, alla de ickeutfrätta pixlar från den linjära bilden dölja sig eftersom datat är sparat med 16bitarsupplösning.
För att testa detta måste du dra i nivåerna för den ickelinjära varianten av ditt utsnitt ovan för att försöka härma utseendet hos den linjära. Om jag går handlingen i förväg och antar att det visar sig att den icke-linjära är mer utfrätt så får jag väl ta och göra om mitt test någon gång.
Beror ju på hur, i det här fallet, Canon konstruerat kontrastkurvan för aktuell modell. Med Canon G2 kapas inget med normalkurvan, men faktiskt med lågkontrastkurvan. Just det ser jag som en felkonstruering, men för andra modeller kan det ha att göra med om sensorn inte är helt linjär mot det vitaste. Då kanske det kan finnas en anledning att kapa lite där för att minimera eventuellt strul med vitpunkten. Det tänkte jag inte på när jag skrev mitt första påstående.
För att testa detta måste du dra i nivåerna för den ickelinjära varianten av ditt utsnitt ovan för att försöka härma utseendet hos den linjära. Om jag går handlingen i förväg och antar att det visar sig att den icke-linjära är mer utfrätt så får jag väl ta och göra om mitt test någon gång.
Beror ju på hur, i det här fallet, Canon konstruerat kontrastkurvan för aktuell modell. Med Canon G2 kapas inget med normalkurvan, men faktiskt med lågkontrastkurvan. Just det ser jag som en felkonstruering, men för andra modeller kan det ha att göra med om sensorn inte är helt linjär mot det vitaste. Då kanske det kan finnas en anledning att kapa lite där för att minimera eventuellt strul med vitpunkten. Det tänkte jag inte på när jag skrev mitt första påstående.
kaw
Aktiv medlem
Nja, jag menade nog att du skulle dra i andra änden av nivåerna så att kontrasten ökas, bilden blir mörkare, med behållen vitpunkt = 255, så att den liknar - eventuellt - den linjära varianten.Walle skrev:
Jag gjorde som du sa
kaw
Aktiv medlem
Sådärja, nu är jämförelsen korrekt och tjusig! Men är den icke-linjära bilden här framtagen med Canons konverteringsprogram? I sådana fall får du fixa en till testibild från ACR och se om den skiljer sig.
Sedan kan du även göra samma test med exponeringskompensationen nerdragen lite. Då kan du till och med få fram mer information i den ickelinjära bilden än med den linjära, normalexponeringsinställt konverterade bilden.
Sedan kan du även göra samma test med exponeringskompensationen nerdragen lite. Då kan du till och med få fram mer information i den ickelinjära bilden än med den linjära, normalexponeringsinställt konverterade bilden.
kaw
Aktiv medlem
ACR = Adobe Camera Raw = det du har i Photoshop CS. Om jag inte missat något.Walle skrev:
Jag har inte ACR, har aldrig testat det. Var laddar man ner det?
Walle
Aktiv medlem
Har nu installerat ACR och testat. När jag gör exakt samma test som i de två föregående bilderna så visar resultatet att ingen färgkanal är maxad. Men då konverterade jag med 2.8 stegs underkompensering.
Anledningen att ingen kanal är urblåst är kanske att ACR interpolerar data från de två andra kanalerna, för att "rädda" den toppade. Tyckte det stog nåt om det på deras hemsida.
Anledningen att ingen kanal är urblåst är kanske att ACR interpolerar data från de två andra kanalerna, för att "rädda" den toppade. Tyckte det stog nåt om det på deras hemsida.
kaw
Aktiv medlem
Om du gör underkompensering med Canons programvara kommer du också att få räddade högdagrar.Walle skrev:
Men då konverterade jag med 2.8 stegs underkompensering.