Annons

Limited objektiv för bejbis-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

hence84

Aktiv medlem
Nu är jag riktigt sugen på att köpa mig ett limited objektiv, inte för att jag behöver, mer för att min LBA börjar ta sig extrema former.
Jag tänkte övertyga mig själv (och sambo) om att vi behöver det eftersom vi väntar barn, och måste kunna ta bra bilder på lillen.

Det jag då undrar över är vilken limited-glugg bör man börja med, och vilken passar bra till barn-bilder?

Sitter med en
K5
Tamron 17-70/2.8
Tamron 90 Macro
Samyang 8mm

Mvh Henric

Kanske DA35 makro, om du vill gå nära ibland.
Annars är nog DA70 bra, men rekommenderar FA43 eller FA77
eftersom jag vet att dom är bra (men dyrare).

Så länge barnen är små brukar de inte vara blyga för kameran. Då är distansen inte viktig, utan snarare att man också kan ta kort i trånga utrymmen. Därför skulle 43 mm vara max för mig. Ljusstyrka kan ju också vara bra inomhus, även om K-5:an klarar det mesta. Då ligger alltså FA 43 inte illa till. Eller varför inte FA 31? Vem vet när du nästa gång kommer att ha så bra argument. ;)

Satsa på 31ltd i första hand! Det betalar (!) sig i längden, om du tycker att den är lite för dyr - satsa på 43 ltd! Båda är att rekommendera och du kan säkert hitta något begagnat... Har själv en 43 ltd som fungerar kanon med K5 (även om Photozone säger annat...). // Lycka till!

Perfekt, då vet jag vad jag ska leta efter =)
Tack för svaren, en 31ltd i första hand och en 43 i andra... =)

Skaffade själv FA43 när vi fick barn och har varit helnöjd. Det blir väldigt mycket porträttbilder inomhus och för bara ansikten tycker jag 43mm ger bättre perspektiv än vidare gluggar. Samtidigt funkar 43mm till annat inomhus, så som ett kombinerat porträtt/alltialloobjektiv tycker jag det är svårslaget.

Jag skulle också säga 31:an i första hand. Den är för mig en perfekt "normal" lämplig inomhus i snävare utrymmen. Den stora bländaröppningen f/1.8 ger fin bokeh och den har en bra närgräns. Min 31:a ersatte 35 macro. 35:an kan pga macrokonstruktion jaga en del inomhus i svagt ljus eller vid dåliga kontraster.

Jag har även 43:an och den kompletterar 31:an perfekt. 43:an ersatte min DA*55 som blev för mycket tele inomhus. 43 mm fungerar även det i begränsade utrymmen. Den har dessutom en förmåga att få objektet att poppa ut ur bakgrunden i bilden.

Jag skulle även föreslå 21:an. Den är så smidig på K-5:an och den har en bra brännvidd med lagom vidvinkel och bra närgräns.

31:an kostar som du vet en hel del. Men du säger ju att du har LBA efter limited-linser så därför föreslår jag inte att du t ex kan få en DA 35/2.4, DA 50/1.8 och en AF-540 FGZ för samma peng som en begagnad 31:a.

Om det verkligen ska bli ett 31 ltd. och du råkar vilja ha ett nytt istället för begagnat är det nog ett av de som man helst inte ska köpa i Sverige. Jag köpte min här http://www.fotokonijnenberg.nl/product/37524/pentax-da-31mm-f18-black.html via internet för några månader sedan och är extremt nöjd. Kostar drygt 10.000, vilket låter som ett skämt om man jämför med Cyberphotos 13.500.

En av fördelarna med 31:an är att det är mycket skarpt redan vid helt öppen bländare, se t.ex. http://www.frank-drewes.se/forum_images/_IGP5178.jpg. (Jag kan dock inte själv jämföra med 43:an som jag inte har.)

Om det verkligen ska bli ett 31 ltd. och du råkar vilja ha ett nytt istället för begagnat är det nog ett av de som man helst inte ska köpa i Sverige. Jag köpte min här http://www.fotokonijnenberg.nl/product/37524/pentax-da-31mm-f18-black.html via internet för några månader sedan och är extremt nöjd. Kostar drygt 10.000, vilket låter som ett skämt om man jämför med Cyberphotos 13.500.

En av fördelarna med 31:an är att det är mycket skarpt redan vid helt öppen bländare, se t.ex. http://www.frank-drewes.se/forum_images/_IGP5178.jpg. (Jag kan dock inte själv jämföra med 43:an som jag inte har.)

USCH och fy på dig... vilken jäkla bokeh och skärpa.
Det där var ingen dålig teknisk bild det där :)

Nu har jag inte provat FA31 eller FA43, men jag har flera av DA Limited (15 / 35 / 40 / 70) och skulle nog instämma med de generella tankegångarna som många här har.

DA15 är väl inte riktigt vad du letar efter, men det är en mycket trevlig vidvinkel.

DA35 kan jaga lite i svåra/mörka situationer, då det har så lång fokusväg pga macrofunktionen så är det nog inte att rekommendera i kritiska situationer för röliga motiv.

DA40 ligger ju väldigt nära FA43 i bränvidd och jag måste säga att det fungerar bättre som allround än vad man skulle kunna tro. Ger "tele-känsla" i bilderna men kan ändå funka inomhus (inte för gruppbilder kanske..). Med tele-känsla menar jag här friläggning från bakgrund, låg distortion och en mer smickrande bildvinkel.

DA70 presterar väldigt likt DA40, men är för långt för att använda inomhus i de flesta fall. Kan komplettera med DA70 eller FA77 när det börjar bli dags för fotbollsträningar om några år ;)

Jag tar mig friheten att fresta lite med en bild =)

http://farm8.staticflickr.com/7125/7144660247_2e60d6d35d_b.jpg

Jag är mycket nöjd med mitt DA15! Jag hade ett Sigma 10-20/3.5 tidigare, men det var för klumpigt och var ändå inte jättebra runt 10-12mm.

DA15 är mycket skarpt i mitten redan på F4, behövs bländas ner en del för att de yttersta kanterna ska komma med. Det klarar motljus mycket bra. En bra vidvinkel bör väl alla ha, den största nackdelen jag ser med DA15 är nypriset, som känns lite i plånboken. Annars är det typiskt Limited-känsla - kompakt, välbyggt och lite magi :) Det inbyggda motljusskyddet tycker jag personligen är mycket snyggt dessutom!

Jag har inte provat DA21 men känner att då DA15 är så pass skarpt i mitten så kan man i nödfall croppa bilderna lite. Kommer troligtvis att bli en DA21 vid tillfälle ändå :)

Vet inte om det var något speciellt du undrade över, men generellt är jag mycket nöjd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar