Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lila gråskalor i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Izakzon

Avslutat medlemskap
Mitt Photoshop (7) visar gråskalorna i lila!!

varför?

när man öppnar färgbilder funkar det bra. på resten av datorn funkar det bra med SV bilder. men när jag öppnar mina svartvita foton i PS så blir gråskalorna lila. som om man hade en lile-dutone..

nån som har en aning?
 
hallå? är det ett olösligt problem?


ni anar inte hur störigt det är. det är som om alla gråskale bilder ligger i duotone..

vet nån? snälla!
 
men gråskalorna är inte lila någonannanstans.

som thumbnails, eller när man exporterar den till jpg så är den inte lila i gråskalorna. och det är bara i photoshop som det är så. öppnar jag dem i ett annat program så är det ren gråskala.

men kan det vara problemet ändå?
 
jo. det har jag också tänkt. men borde inte det ha ordnat sig när jag installerade om det?

vet du hur jag ändrar det till en bra färgprofil? jag är veerkligen inte hemma på färglära och photoshop..
 
Du behöver inte installera om programmet.
I photoshop välj Redigera och sedan Färginställningar.

Sen har du även Bild, Läge, Konvertera till profil

Men detta är inte mitt starka område, men prova lite så får du se.
 
nae. färginställningar är Inte min starka sida! : )
jag förstår verkligen ingenting...

du råkar inte ha en mailadress till någon som är ruggigt inne på photoshop?
 
Eller ännu bättre, sök i forumet. Där finns mycket kunskap samlad.

Speciellt användbar är sökningen när man kombinerar den med en person. Jag brukar nästan alltid skriva in ett namn på en person jag vet har koll utöver sökorden när jag söker för att filtrera bort onödigt skräp.

Kolla här.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.