Annons

Lila chock med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Zirk

Medlem
Tog en serie bilder på snölandskap under sportlovet, en av dem blev en lila "mardröm".

Har någon råkat ut för eller hört talas om samma fenomen?

Har tagit flera tusen bilder sen jag köpte D70'an.

Har senaste firmware i kameran.

Har försökt förtränga det men hela tiden kommit tillbaka till "tänk om det vore den bästa bilden under veckan?".


Mvh

Stefan
 

Bilagor

  • dsc_0583 reduced.jpg
    dsc_0583 reduced.jpg
    26.7 KB · Visningar: 1,051
Hmm, den senaste månaden har ett par problem liknande detta kommit upp hos D70.. är det mer problem med den än med andra DSLR?

// Jocke
 
har sett ett liknande fall på ett annat forum, verkar dock vara engångsföreteelser, skulle inte oroa mig till döds om det inte händer fler gånger.
 
Ser nästan ut som man avläsningen av CCD missat en eller två kanaler
Hag du tagit bilden i RAW och sedan konverterat, det kan tänkas att filen blivit korrupt och endast en kanal tolkats av mjukvaran. Jag fick liknande problem när jag försökte RAW konvertera med ett program som inte stödde den aktuella filen.
 
Nome Nescio skrev:
Ser nästan ut som man avläsningen av CCD missat en eller två kanaler
Hag du tagit bilden i RAW och sedan konverterat, det kan tänkas att filen blivit korrupt och endast en kanal tolkats av mjukvaran. Jag fick liknande problem när jag försökte RAW konvertera med ett program som inte stödde den aktuella filen.

Bilden är inte tagen i raw.

Maximerar antal bilder på CF kortet för semesterbilder och liknande.

/Stefan
 
Zirk skrev:
Har försökt förtränga det men hela tiden kommit tillbaka till "tänk om det vore den bästa bilden under veckan?".

Otrevligt när sånt händer! Men det syns ändå att det inte är någon omistlig bild. På så sätt hade du väl ändå tur i oturen.
 
Re: Re: Lila chock med D70

Aton_ skrev:
Otrevligt när sånt händer! Men det syns ändå att det inte är någon omistlig bild. På så sätt hade du väl ändå tur i oturen.

Håller med, det är en i en serie av bilder tagna från en lift och definitivt inget som jag saknar.

Men trots allt lite oroande....

/Stefan
 
Hänt här också

Jepp. Det har hänt mig också. En gång. Fast min exponering mer chockrosa än lila. Har väl tagit en sisådär 15 000 exponeringar så...
 
Preis samma färg som på barn-bilderna på mig som var tagna med min mormors kamera!!!! Fick lite flach back både till färgen på dom och på dom på mina kläder på den tiden.

Usj,där var mardröms grunden lagt....Takkar för det...

~Maritha
 
Det ser helt klart ut som det saknas en färgkanal. Jag skulle tippa på den gröna. Rött och blått brukar ge lila nynser.
 
Jag har fått två konstiga bilder med min D70. Båda har fått ett band, c:a en tredjedel av bilhöjden med ett avvikande stick - blått/magenta.

Bara två bilder av ett par tusen bilder har blivit så. Dessutom var motivdelen i bandet något sidoförskjutet i förhållande till den välexponerade delen.

Bilderna togs i Jpeg och tömdes ur kameran via USB-kabel på ett internetcaffé, samt bränndes på CD. (Datorn där var rejält långsam). Jag misstänker att det blev fel på överföringen eller CD-bränningen och har inte oroat mig faktiskt.

Vad tror ni?

Mvh/Göran
 
Voxa skrev:
Jag har fått två konstiga bilder med min D70. Båda har fått ett band, c:a en tredjedel av bilhöjden med ett avvikande stick - blått/magenta.

Bara två bilder av ett par tusen bilder har blivit så. Dessutom var motivdelen i bandet något sidoförskjutet i förhållande till den välexponerade delen.

Bilderna togs i Jpeg och tömdes ur kameran via USB-kabel på ett internetcaffé, samt bränndes på CD. (Datorn där var rejält långsam). Jag misstänker att det blev fel på överföringen eller CD-bränningen och har inte oroat mig faktiskt.

Vad tror ni?

Mvh/Göran

Sådana problem har jag också sett. Inte relaterade till just D70 men till filöverföring.

/AnWi
 
Voxa skrev:
Jag har fått två konstiga bilder med min D70. Båda har fått ett band, c:a en tredjedel av bilhöjden med ett avvikande stick - blått/magenta.

Bara två bilder av ett par tusen bilder har blivit så. Dessutom var motivdelen i bandet något sidoförskjutet i förhållande till den välexponerade delen.

Bilderna togs i Jpeg och tömdes ur kameran via USB-kabel på ett internetcaffé, samt bränndes på CD. (Datorn där var rejält långsam). Jag misstänker att det blev fel på överföringen eller CD-bränningen och har inte oroat mig faktiskt.

Vad tror ni?

Mvh/Göran

Jao, det kan bli roliga effekter när man för över bilder. Jag skulle föra över en bild till min ftp en gång när farsan drog ur nätverksladden, bilden blev halv varpå det blev streck i hela regnbågens färger i mitten, sedan var det bara svart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.