Annons

Likt leica m8 småkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Alltså har börjat fundera, kör just nu med en 40d + 17-40 f4 med batterigrep mm..

kommer sluta plugga foto och överg till bildbehandling som arbete istället men har kvar foto som hobby, jag vet inte riktigt vad jag ska göra då jag ofta bär med mig min systemare men tycker den är alldeles för stor att släpa omkring överallt.

Jag är skulle igentligen haft en compakt om dom hade samma kvalitet som en systemare men ska man skaffa en sådan (typ sigmas) så förlorar man möjligheten att byta optik och det är trist med.

Enda kameran jag kan hitta som jag tror skulle passa mig bra hade varit Leicas M8 dock 47.000 för huset är inte riktigt aktuellt för en just nu student :p sen ska man ha optik för 10.000/st.


Nu till min fråga, någon som vet om det ev kommer någon liknande kamera, alltså mindre i storlek men med skapligt bra prestanda till ett skapligt pris?

Förmodar att leicans pris går upp så jävla mycket både pga märket men också att den är en bra kamera, synd där att många tycker den är perfekt men ändå har stora fel.

får väll annars leva med min kamera tills jag har råd med en sådan dyr :p


Kamerorna blir bara större o större snart är vi tillbaka till huskameror. :D
 
Varför inte göra det så enkelt att du börjar med att ta bort ditt betterigrepp och byt nuvarande objektivet mot ett fast objektiv runt 30mm.

Då har du sänkt vikten rejält och blir lite nya utmaningar fast med samma kamera.
 
Sälj dubbeldäckar-bussen, Canon 40D, köp en liten sportvagn istället, Canon G9!
Spar både knän och axlar, sportvagnen parkerar du lätt överallt, i närmaste ficka.
 
Har varit i exakt samma tankegångar som trådskaparen den senaste tiden.

Spegelreflexkameror och dess objektiv är för stora och odiskreta. En leica hade inte suttit fel :) Det finns ju Olympus E-420 med pannkaksnormal och tråkig ljusstyrka på 2,8. Fast den osar för mycket spegelreflexkamera.

47000 :- för en M8:a är inte aktuellt för mig heller, därför funderar jag på att gå analogt någon gång i framtiden och införskaffa mig en begagnad Leica M6. Helst den svarta varianten, för den är äckligt snygg.

Något smålänningalternativ till en äkta Leica känns verkligen inte aktuellt.
 
Senast ändrad:
Saken med compakt kamerorna som jag tror jag skulle bli galen på är bruset jämfört med systemare, jag har också kollar på både ricohn och sigman men ricoh har fortfarande liten sensor =en del brus medans sigman kosar massor och ändå har man bara en bränvid
på ca 28mm och en bländare på 4 :/

aja är förmodligen ett hopplöst fall men får förlita mig på att det kommer något perfekt för mig inom kort.
 
Jag har gått igenom 4 systemkameror, signa dp1 och dussintals objektiv senaste två åren.

Nu har jag sålt av igen och tänker köra Nikon D40 + Sigma 30mm + SB400 + Sony W300.
 
Som sagt om du plockar av batterigreppet och skaffar en fast optik så tror jag inte att din kamera är större än en Leica-M. Jag plåtar själv med analoga M och dom är inte speciellt små. Däremot föredrar jag mätsökarkameror både funktionellt och för att optiken och framför allt vidvinklarna är bra.
 
jo men jag fotar som sagt med ett 17-40 samt sugen på införskaffa 70-200... skulle vilja komma ner i storlek fast även behålla kvaliten... iaf något.
Leica optik är bra och små jämfört, + kvaliten finns kvar.

Men som sagt...får väll börja spara :p
 
Några gyllende mellanvägar tror jag nog inte finns, En G9 har jag som alltid följer med i fickan men inte kan den ersätta mina systemkameror!!!!!! Visst stilla bilder på låga isotal men nej, detta är en nödlösning när man inte vill släpa med det tunga atteleriet. Då pratar jag diggitalt inte annalogt!!!!!!!
Men som nämdes här tidigare av med batterigrepp på med ett objektiv med fasst bländare så har du ju inte ganska behändig kamera som klarar vad du vill!!!!
Hälsar Lasse
 
__________________________________________________
Simon Häggbom skrev:

...samt sugen på införskaffa 70-200...
...Leica optik är bra ...
__________________________________________________

70-200mm optiken är varken billig eller kompakt, säkert en riktig kluns, du tycks gilla att köra dubbeldäckar-buss, ha-ha.

Leica kvalité finns i gamla analoga Leica CL / Minolta CLE, kompakta klassiker, svåra att få tag på.
Olympus XA, analog, har även hög kvalité, ännu mindre i storlek

Canon G9, nog den bästa kompakta digitala kameran, vid ISO100, ger den D-SLR kvalité, jag har jämfört, det är bara tron hos några fotografer, att en klumpig pro-kamera ger bäst bilder, de får väl fortsätta att kånka på då ...
 
Jag ar en G9 och i många situationer ger den tillräckligt bra bilder men det som är svårt att få till är korta skärpedjup pga den lilla sensorn.
Med vidvinkelkonverterare får man ca 27-155mm vilket jag tycker fungerar utmärkt för gatubilder. ett problem kan väl vara att Canon tryckt ner 12Mp sensor i den men kanske inte riktigt en optik att matcha upplösningen. I dags läget har jag svårt att hitta en kmpaktare kamera med alla möjligheter som finns i G9an men jag tror att vi kommer att få se fler kameror med vancerade funktioner typ mätsökarkameror,i framtiden allt eftersom efterfrågan ökar.
 
Jag tror Canon har kollat, vad marknaden vill ha, kompakta avancerade kameror, med högklassig optik, gärna ff bildsensor, behöver inte ha stort brännviddsområde, fungerar med 35-70, även en fast brännvidd av 45 - en G10:a lär dyka upp nu till hösten, vi får se ...

Mätsökarkameror håller nere vikten å storleken, flera tillverkare är på gång ...
 
Som tröst kan jag meddela att Leica M8 faktiskt inte är särskilt liten. Jag fick nöjet att klämma på en sådan när jag köpte ett objektiv av en FS-medlem, och det var ju trevligt förstås. Men den var rätt biffig, till min stora förvåning. Och för mätsökarfantaster så var sökaren inte alls lika bra som på hans analoga Voigtländer Bessa, som ändå är en "budgetkamera" i sammanhanget.
Mitt intresse svalnade en smula. Jag hade aldrig fått för mig att köpa något så dyrt ändå förstås, men nu slipper jag ens fundera på det;-)
 
Makten skrev:
Som tröst kan jag meddela att Leica M8 faktiskt inte är särskilt liten. Jag fick nöjet att klämma på en sådan när jag köpte ett objektiv av en FS-medlem, och det var ju trevligt förstås. Men den var rätt biffig, till min stora förvåning. Och för mätsökarfantaster så var sökaren inte alls lika bra som på hans analoga Voigtländer Bessa, som ändå är en "budgetkamera" i sammanhanget.
Mitt intresse svalnade en smula. Jag hade aldrig fått för mig att köpa något så dyrt ändå förstås, men nu slipper jag ens fundera på det;-)

Fast nu är det ju ändå ett diskretare verktyg, det är därför det är en klassiker vid gatufoto :) För en vanlig svensson ser det ut som nån gammal "amatörkamera" som spelar på sina sista noter. Jag har också klämt på en Leica bör tillägas, dock gammal (60-talet?)
 
Shaggbom skrev:
jo men jag fotar som sagt med ett 17-40 samt sugen på införskaffa 70-200... skulle vilja komma ner i storlek fast även behålla kvaliten... iaf något.
Leica optik är bra och små jämfört, + kvaliten finns kvar.

Men som sagt...får väll börja spara :p

Du är sugen på en 70-200 men vill byta till M-leica? Det går inte ihop riktigt. Mätsökar-leicorna är inte lämpliga för tele-foto. Nä, ska man fota med mätsökare så "ska" man ha fast 35.a el 50. ;)
 
Jo, en del tycks glömma att mätsökarens effektiva storlek blir mindre ju längre tele man sätter på. Som bäst är den väl vid lite lagom vidvinkel. Vid redig vidvinkel så skymmer objektivet sikten en del antar jag.
 
Personligen så har jag genom åren avverkat ett antal systemkameror med tillhörande tre eller fyra
objektiv i en rygg förstörande kameraväska.
På senare år och med ålderns rätt, om än motvilligt,
accepterat att bilder skapas inte genom antal kamerahus, objektiv, bästa testresultat eller sista utgåvan.

Sålde helt nyligen en Leica M6 TTL och 50mm Summicron p.g.a lång väg för att få bilden på bildskärmen.
Kvar finns de gamla relikerna Canon auto S3 och C35.

Men det som nästan alltid följer med
är ytterligare en relik från fornstora dagar en
Canon G2 !!
Trots 4mp, trög och seg men ger vid rätt behandling Otroliga bilder. Denna kamera har aldrig varit något fel på, varesig inbillat eller verkligt sedan 2002.
Som "backup" finns även en "digitalfarfar"
Canon 10 D med tre objektiv som ligger för det mästa overksamma i Tamrac väskan.

Med andra ord köp en liten och lättanvänd kamera som du kan ha med dig i alla situationer och snabbt kan få auktionsberedd utan att först söka i en 6 kilos kameraväska och trycka på en massa knappar.
/ThomK..
 
Epson R-D1s är faktiskt inte något dåligt val, även om den har några år på nacken och bara är 6 mpix. Den har vanlig M-fattning. Det bör också nämnas att både Zeiss och Voigtländer gör väldigt bra och extremt prisvärd optik som även duger på en M8.

Om du är intresserad av mätsökare så är reidreviews.com ett måste. Fantastiskt välskrivna tester och jämförelser som verkligen är värda det försumbara priset. Sean Reid har även skrivit en del artiklar på Luminous Landscape som är gratis att tillgå, bl.a. om Epson R-D1.

http://luminous-landscape.com/reviews/cameras/epson-rd1.shtml
http://luminous-landscape.com/reviews/#e

Jag har en Epson själv som inköptes ny från Robert White i oktober 2007. Den lilla kameraväska som tidigare rymde min D200 med ett objektivt på kameran och ett extra objektiv rymmer nu en R-D1s och fem objektiv...

Visst är det lite speciellt med mätsökare när man är van vid en SLR. Första gången jag höll i en M8 blev jag oerhört skeptisk och la funderingarna på hyllan ett tag. Men lockelsen återkom och jag har inte ångrat mig alls. Köpte Voigtlander 28/1.9 och 50/1.5 tillsammans med kamerahuset, vilket är en väldigt trevlig kombination (iofs "stora och tunga" för att vara mätsökarobjektiv). Iofs inte helt billigt med Epson R-D1s heller, men klart billigare än Leica M8. Dock finns en del potentiella problem med vinjettering vid 28mm och nedåt i brännvidd.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.