Annons

Lightroom VS Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppdatering 2

Kom på varför datum och tid var olika. Det är jpeg bilder som sparats i PSE via spara för web. Där kommer tydligen ingen fotodata med utan det är datum och klockslag för spartillfället som läses in i sorteraren. Brukar inte läsa in dessa webversioner i sorteraren men nu hade det råkat komma med någon av de som jag experimenterat med i LR. Återstår bara att klura ut varför vissa har fel klockslag men rätt datum. Ligger nog i inställningar som jag beskrev innan.

Kontrollera mängden skärpa för exporterade bilder

Jag använder Lightroom sedan en tid och mest för att skapa schyssta bilder för webben. Jag undrar om man kan ha bättre kontroll över skärpan när man förminskar och exporterar JPG? Jag känner att jag måste öppna dem i PSE och skärpa dem i efterhand och det skapar en massa jobb.

Kan man göra storleksförändringar i LR och se resultatet av dem innan man exporterar?

Kan man göra storleksförändringar i LR och se resultatet av dem innan man exporterar?

Nej, när du exporterar från Lightroom så kan du ju lägga på skärpa för skärmvisning eller för utskrift och välja några olika nivåer. Lightroom tar sedan hänsyn till bildens slutliga storlek (som du också anger vid export) och applicerar den skärpa som programmet finner optimalt.

Fördelen med detta är att det är enkelt och lätthanterligt.

Nackdelen är att slutresultatet inte når upp till det som går att åstadkomma från Photoshop.

Nackdelen är att slutresultatet inte når upp till det som går att åstadkomma från Photoshop.

Menar du mängdmässigt eller kvalitetsmässigt?

Utskriftsskärpningen i LR bygger på att input skärpningen är korrekt, dvs man måste skärpa bilden optimalt innan man exporterar. Utskriftsskärpningen är en funktion av upplösning och papperstyp.

Vågar man inte lägga på tillräckligt med grundskärpa, eller inte vet hur man skärper bilden lokalt, hjälper det inte att maximera utskriftsskärpan, de jobbar ihop.

Menar du mängdmässigt eller kvalitetsmässigt?

Kvalitetsmässigt, men egentligen borde jag kanske inte uttala mig eftersom jag inte använder Photoshop. Jag är helt nöjd med resultatet jag får från Lightroom.

Däremot tycks det ju finnas en del expertis som hoppar över Lightroom när det gäller att få det där lilla extra i skärpa.

Läs, t ex Stefans artiklar här på fs om skärpning. Där används ju makron i PS för det optimala resultatet. Jag utgår ifrån att Stefan inte skulle göra detta om han fick samma resultat genom ett kryss i någon inställning exportrutan i Lightroom.

Det vore ju intressant med en jämförelse!

Kvalitetsmässigt, men egentligen borde jag kanske inte uttala mig eftersom jag inte använder Photoshop. Jag är helt nöjd med resultatet jag får från Lightroom.

Däremot tycks det ju finnas en del expertis som hoppar över Lightroom när det gäller att få det där lilla extra i skärpa.

Läs, t ex Stefans artiklar här på fs om skärpning. Där används ju makron i PS för det optimala resultatet. Jag utgår ifrån att Stefan inte skulle göra detta om han fick samma resultat genom ett kryss i någon inställning exportrutan i Lightroom.

Det vore ju intressant med en jämförelse!
Stefan bygger sina artiklar på Bruce Frasers 'Sharpening Workflow' teorier. "Real World Image Sharpening", Peachpit Press från 2006 är en bra bok i sammanhanget. Lightrooms skärpning är baserad på detta och till Photoshop finns motsvarande 'PhotoKit Sharpener'. Sedan finns det bilder då ingen av dessa skärpeinställningar tycks fungera fullt ut. Då får man ta till USM-skärpning på det gamla goda sättet, om man har tillgång till Photoshop.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto