Annons

Lightroom VS Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

MikSwe

Aktiv medlem
Många lovordar LR och jag blev nyfiken och tankade hem demoversionen och har testat lite olika bilder och jämfört med PSE. Men jag hittar inte poängen. Med ett normalpris som ligger en bra bit över PSE så undrar jag om någon som testat/använt båda kan tipsa mig om varför jag ska nappa på de erbjudandet som Adobe har haft ett tag. Vad är det som blir bättre i LR än PSE? Blir det ett enklare arbete, bättre bildkvalitet eller vad?

Jag tycker det blir ett enklare arbete med Lighroom. Strukturen på programmet är mera logisk och rejäl. Jag upplever Elements "sorterare" som grötig och svårarbetad. För min del är arbetsflödet i Lightroom helt enkelt mycket bättre.

Andra tycker säkert annorlunda.

Bildkvalitén blir inte bättre med LR, snarare tvärtom då Elements har betydligt fler verktyg att jobba med.

Jag använder både och. Lightroom för katalogisering, råkonvertering och för att skriva ut och Elements för slutbehandling för bilder som jag bl a lägger upp fotosidan. Jag använder Photoshop Elements 9 Editor (finns bara till Mac och går endast att köpa via Mac App Store) som går att köpa till något lägre pris men då får du inte med Elements sorterare.
Jag exporterar bilden från Lightroom direkt in till Editorn. Det fungerar smidigt. Tyvärr är min mac något ålderstigen och tar sin lilla tid på sig. Enda nackdelen med Elements som jag upplever det är att det går inte att göra lokala justeringar i 16-bitarsläge (bl a jobba med lager), det fungerar bara i 8-bitarsläget. Dock går det att göra globala justeringar i 16-bitarsläge.
För att försöka svara på frågan, du får ett enklare arbetsflöde i Lightroom men kanske inte riktigt lika bra verktyg även om verktygen i Lightroom är mycket bra. Jag hoppas att jag har bidragit med några tankar. Finns säkert fler därute som kan komma med andra bra synpunkter.

Tack för era svar. Jag har nu testkört LR men får inte någon bra rytm i arbetsflödet iaf. Antagligen har jag svårt att lära om från PSE :) Har också sökt på nätet efter någon bra "nybörjar"video men inte hittat någon, däremot flera stycken på hur man gör olika detaljtrick. Någon som har en bra länk får gärna höra av sig :)

Har liknade undringar, har alltid använt PSE, haft 1, 3 , 5, 7 och nu 10. Har funderat på om lightroom tillför mig något. Jag använder inte sorterare eller liknade och mina bilder vill jag ha separerade från programmet, så jag kommer inte att använda lightroom till att efter redigeringen hantera bilder. Så i själva redigeringen vad är bättre?
LR har väl den stora ACR så att man får en mer komplett redigering i ACR??
Har hört att LR skulle vara bättre att skärpa bilder??
Verkar som LR har enklare hantering med kurvor??

Men LR har väl ingen lagerhantering, vilket jag känner nödvändigt

Något som jag missat?

Har funderat på om lightroom tillför mig något. Jag använder inte sorterare eller liknade och mina bilder vill jag ha separerade från programmet, så jag kommer inte att använda lightroom till att efter redigeringen hantera bilder.

En förutsättning för att överhuvudtaget kunna redigera en bild i Lightroom ÄR att man också "hanterar" bilden i programmet. Om man inte inleder med att importera bilden i LR så kan inte LR göra något med den.

Alltså låter det inte som Lightroom är något för dig - om det nu verkligen stämmer att du inte har något behov av bildhantering.

Alla har behov av bildhantering. Alltid. Hela tiden. Varje bild hanteras ett antal gånger. Manuellt eller automatiskt. Och där tycker jag egentligen LR's stora styrka ligger. I bildhanteringen för många bilder. Har å andra sidan inte testat Elements så jag kan inte säga vad som skiljer.

Men hur som helst: bildhantering är viktigt. Om man sen väljer att göra det själv i operativsystemets filhanterare (t.ex. Utforskaren/Finder) eller om man gör det via nåt program (t.ex. Lightroom) spelar kanske mindre roll. Det viktiga är att man hittar ett system som passar ens egna behov. själv tycker jag LR är överlägset allt manuellt hanterande i Utforskaren. En bild kan bara finnas i en enda mapp, men i LR kan den tillhöra många samlingar och den kan ha många nyckelord.

Bildredigering sedan: visst, det behövs förstås också. Men för min egen del så redigeras inte alla bilder. Långt ifrån. Många vardagsbilder duger som de är. Vissa har jag inte hunnit fixa till ännu. Vissa vinner mycket på lite bildbehandling. Och där tycker jag att de funktioner som finns i LR räcker till 99,99% av mina behov.

Summering: alla bilder hanteras, men inte alla bildbehandlas.

En förutsättning för att överhuvudtaget kunna redigera en bild i Lightroom ÄR att man också "hanterar" bilden i programmet. Om man inte inleder med att importera bilden i LR så kan inte LR göra något med den.

Alltså låter det inte som Lightroom är något för dig - om det nu verkligen stämmer att du inte har något behov av bildhantering.

Jag har inga problem med att länka originalfilerna till lightroom och ha den kopplingen vid behandlingen. Däremot vill jag släppa kopplingen när jag är färdig med bilden, så att jag kan ha de färdiga bilderna sparade, skilt från lightroom, men det lär inte vara något problem att exporta ut bilden i jpg

Jag har inga problem med att länka originalfilerna till lightroom och ha den kopplingen vid behandlingen. Däremot vill jag släppa kopplingen när jag är färdig med bilden, så att jag kan ha de färdiga bilderna sparade, skilt från lightroom, men det lär inte vara något problem att exporta ut bilden i jpg

Inte det minsta. Fungerar mer än utmärkt. Och du kan dessutom exportera i vilket format du vill, jpeg, psd, tiff, dng eller, om så önskas, i ditt "originalformat" typ nef, nrw, cr2 etc.

Men, enligt vad jag kan se av diskussionerna och frågorna här på FS forum, så har kanske LR en viss inlärningströskel. Detta med att jobba mot en databas är kanske inte helt självklart för alla. Dessutom kostar ju programmet några kronor....

I mitt fall håller jag med föregående talare. LR fyller i stort sett ALLA behov jag har på ett bildbehandlingsprogram Har CS5 men använder det mer och mer sällan. Dessutom, vill man "bara" jobba i lager (vilket inte går i LR) så är nya versionerna av Elements ganska giftiga. Vad är det Matt Kloskowski brukar säga "...90 procent av Photoshop till en tiondel av priset.." (fast på engelska) :)

//Per

Precis, export är den normala varianten ifall du vill spara en bild utanför LR.

Du kan dessutom - om du vill - använda LR's funktion "Publish service" för att automatiskt exportera valda bilder till en mapp på din hårddisk. Och om någon bild förändras så kan samma automatisk se till att expotera den igen, med de nya inställningarna. Ett väldigt smidigt sätt att alltid ha de senaste versionerna av dina bilder exporterade dit du vill. Du kan dessutom skapa flera sådana "services" för olika syften, med olika inställningar, med samma eller olika bilder.

Uppdatering

Har nu testat LR i 30 dgr och nu känns den betydligt bekvämare att jobba med än PSE. Dock tycker jag det är bättre att slutskärpa i PSE. Noterade att de bilder jag framkallade i LR och sedan förde in i sorteraren i PSE fick GMT tid istället för de svenska sommartider vilket rörde till det lite när de läggs i kronologisk ordning. Kan det vara en inställning som jag missat i LR tro?

Testar nu LR4beta efter att sett en visning på CameraNaturadagen. Hittills inte sett några större skillnader men det har iof bara gått en dag :)

Har nu testat LR i 30 dgr och nu känns den betydligt bekvämare att jobba med än PSE. Dock tycker jag det är bättre att slutskärpa i PSE. Noterade att de bilder jag framkallade i LR och sedan förde in i sorteraren i PSE fick GMT tid istället för de svenska sommartider vilket rörde till det lite när de läggs i kronologisk ordning. Kan det vara en inställning som jag missat i LR tro?

Testar nu LR4beta efter att sett en visning på CameraNaturadagen. Hittills inte sett några större skillnader men det har iof bara gått en dag :)

Jag har aldrig noterat att Lightroom ändrar några klockslag. Vad har bilderna för fotodatum om du kollar i utforskaren?

Det är nog inte ensam om att tycka att verktygen för skärpa är mer kraftfulla i PS/PSE än i Lightroom. För egen del är jag helt nöjd med det som Lightroom erbjuder för skärpning, jag gillar att reglagen är få och lätthanterliga . För den med avancerade behov är nog PS ett bättre alternativ.

Jag har aldrig noterat att Lightroom ändrar några klockslag. Vad har bilderna för fotodatum om du kollar i utforskaren?
.

I utforskaren så ser jag inga klockslag utom dom som datorn registrerar vid nedladdning. I metadata (eler nån liknande plats i bildfilen) så finns ett klockslag när bilden är tagen. I PSE/Sorteraren så får jag den tid som jag valt att visa nämligen svensk normaltid samt sommartid. De filer jag framkallar i lightroom visade GMT när jag importerade dom i Sorteraren efteråt.

I båda programmen visas dessutom AM/PM istället för 24h. Troligen även det en inställningsfråga som jag inte lyckats reda ut. Behovet har iof inte varit direkt avgörande :)

Högerklicka, välj egenskaper, information - kolla fotodatum.

AM/PM, jag gissar att det är en Windows inställning, kolla nationella inställningar i kontrollpanelen.

Högerklicka, välj egenskaper, information - kolla fotodatum.

AM/PM, jag gissar att det är en Windows inställning, kolla nationella inställningar i kontrollpanelen.

Alltså det är i PSE/Sorteraren som klockan diffar beroende på om bilden är framtagen i PSE resp LR. I utforskaren ser man inte fototidpunkten utan tiden när den lades i datorn (och ev ändrades).

Alltså det är i PSE/Sorteraren som klockan diffar beroende på om bilden är framtagen i PSE resp LR. I utforskaren ser man inte fototidpunkten utan tiden när den lades i datorn (och ev ändrades).

Jo jag förstår att det är i PSE som du ser felet. Vad jag föröskte få fram är om också Windows ser felet. Windows kan visa mer än bara filens datum.

Nytt försök, ta en mapp där du har dina JPG-filer, välj "Visa detaljerad lista", du bör då se alla filer, deras nman och datum och kanske något mer. Högerklicka rubrikerna, då bör du kunna lägga till andra egenskaper som t ex ISO, Taggar etc. Ett av valen bör också var fotodatum. Om detta datum och tid är korrekt - då vet du att Lightroom skrivit rätt uppgift vid sin export och då måste felet ligga i Elements. Om datumet i Windows är fel, ja då är det LR som ställer till något vid exporten.

Så tänkte jag, men jag kanske missar vad problemet är?

Jo jag förstår att det är i PSE som du ser felet. Vad jag föröskte få fram är om också Windows ser felet. Windows kan visa mer än bara filens datum.

Så tänkte jag, men jag kanske missar vad problemet är?

Ah nu förstår jag. Jag har aldrig nyttjat den funktionen i utforskaren, där fanns ju mängder med intressanta grejer :)

Iaf så började jag detaljstudera fenomenet och hittade tre olika resultat:
1) samma datum och klockslag på CR2, TIF, och Jpeg (och i vissa fall i PSD)
2) Olika datum på CR2 och TIF men samma på TIF och Jpeg.
3) Samma datum men olika klockslag på CR 2 jmfrt med TIF, och JPEG.

När datumen skiljer så har sorteraren läst in ändringsdatumet.
Men jag har inte hittat den gemensamma nämnaren på de andra fallen...ännu.

Nu har jag testat LR 3 samt börjat Testa LR 4 Beta och det är där jag tror att nåt är olika inställt eller så har jag ändrat nån inställning tex i exporten. Tyvärr så kan jag inte öppna LR 3 då provperioden gått ut så jag kan inte spåra bakåt där.

Så min slutsats är att det troligen är SBS som ställt till det i framkallning och export, dvs problemet ligger nog inte i programmen :)

Stort tack för dina försök att hjälpa till med felet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto