Annons

Lightroom Vattenstämpel

Produkter
(logga in för att koppla)

sara_sve_swe

Aktiv medlem
Hej
Jag brukar alltid lägga på en diskret logotype på mina bilder, jag fotar ishockey, innebandy och fotboll.
Jag skulle behöva lite tips om hur ni gör med era logotyper och vattenstämplar ?

Under fliken Webb kan man skapa och redigera vattenstämplar. Men jag stör mig på att man bara kan placera dem på ett och samma ställe ! Eller går det flytta runt dem i bilden. På vissa bilder kanske vattenstämpeln passar bäst på vänstra sidan och på andra bilder på den högra sida.

Ibland händer det att vattenstämpeln hamnar på ett ben eller en arb, och det är ju inte så snyggt !

Hur gör ni ?

Senast ändrad:

Tack för länken, men han hade samma problem som jag har, vattenstämpeln hamnar där man inte vill ha den. Säg att jag har 15 bilder jag vill exportera och på 10 av dem är högersidan täckt av en spelare, och dom andra 5 är vänstersidan täckt av en spelare. Jag skulle vilja att det gick att välja var vattenstämpeln skall ligga på varje enskild bild.

Är det inte "bara" att exportera tillsammans de som ska ha vattenstämpeln på samma ställe? Lite knöligt kanske, men inte så farligt. :)

Välj Edit > Edit Watermark. Där kan du redigera och skapa din vattenstämpel på massor av olika sätt liksom att du kan välja var den ska ålaceras.

Välj Edit > Edit Watermark. Där kan du redigera och skapa din vattenstämpel på massor av olika sätt liksom att du kan välja var den ska ålaceras.

Jag vet inte om jag var otydlig i det jag skrivit ovan. Vad jag kan se så kan man bara välja om bilderna skall placeras

Längs ner till Höger
Längst ner i mitten
Längst ner till Vänster

I mitten av bilden längst till Höger
I mitten av bilden i mitten
I mitten av bilden längst till Vänster

Högst upp till Höger
Högst upp i mitten
Högst upp till vänster.

Jag vill kunna placera bilden där jag vill ha den d.v.s. kunna flytta den där jag tycker att den passar.

Går det ?

Är det inte "bara" att exportera tillsammans de som ska ha vattenstämpeln på samma ställe? Lite knöligt kanske, men inte så farligt. :)

Låt säga att jag skall exportera 100 st bilder. som jag vill kunna publicera i ett webbalbum
På 25 bilder vill jag ha den till höger, på 25 bilder till vänster, 25 bilder i mitten
och 25 bilder högst upp.
Då får jag göra 4 exporter, och jag vet inte hur man skulle kunna sammanfoga dem till 1 webbgalleri ?

Skippa helt enkelt vattenstämpeln på webgallerior. De är ändå inne på din hemsida där man se vem som fotograferat samt en copyright rad där det står att man inte får kopiera.

Skippa helt enkelt vattenstämpeln på webgallerior. De är ändå inne på din hemsida där man se vem som fotograferat samt en copyright rad där det står att man inte får kopiera.

Hade det varit så enkelt :) jag har märkt att folk skiter i copyright, dom kopierar bilden och använder den som dom vill.

Hade det varit så enkelt :) jag har märkt att folk skiter i copyright, dom kopierar bilden och använder den som dom vill.

Antar att du använder vattenstämpeln på ställen som är minst stökig för bilden. Då är vattenstämpeln ändå onödig och lätt att ta bort.
Är du rädd för stöld så antingen låt bli publicera, ha små bilder eller ha en fet centrerad vattenstämpel.

LR kan ju inte veta på vilka bilder du vill ha vattenstämplen till höger eller vänster eller.... Du måste ju på nåt sätt ange det själv, och enklaste lösningen är nog att göra en export per placering.

Själv sätter jag min vattenstämpel väldigt diskret i nedre högra hörnet, med opacitet. Och jag gör likadant på alla bilder, eftersom den lilla ytan därnere till höger i 99 fall av 100 inte innehåller något viktigt. En vattenstämpel är inget stöldskydd, såvida man inte drar på med en stor fet logga som täcker hela bilden, men då har man å andra sidan helt förstört bilden.

När man publicerar bilder på nätet så får man helt enkelt inse att man utsätter sig för en risk att någon kommer att "låna" bilden utan att fråga. Vad man sen väljer att göra när det händer...? Ja, det beror nog på situationen.

LR kan ju inte veta på vilka bilder du vill ha vattenstämplen till höger eller vänster eller.... Du måste ju på nåt sätt ange det själv, och enklaste lösningen är nog att göra en export per placering.

Själv sätter jag min vattenstämpel väldigt diskret i nedre högra hörnet, med opacitet. Och jag gör likadant på alla bilder, eftersom den lilla ytan därnere till höger i 99 fall av 100 inte innehåller något viktigt. En vattenstämpel är inget stöldskydd, såvida man inte drar på med en stor fet logga som täcker hela bilden, men då har man å andra sidan helt förstört bilden.

När man publicerar bilder på nätet så får man helt enkelt inse att man utsätter sig för en risk att någon kommer att "låna" bilden utan att fråga. Vad man sen väljer att göra när det händer...? Ja, det beror nog på situationen.

Tack för alla svar, då vet jag att man inte kan göra det som jag vill i Lightroom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar