ANNONS
Annons

Lightroom uppgraderat - enormt mycket snabbare

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är inte en tråd om Lightroom CC vs Lightroom utan prenumeration - ta den diskussionen i någon av alla andra trådarna om det!

/mod

Ingen aning. Hur mycket tar LR för dig i anspråk efter att par redigeringar då? Mitt ökar ständigt, fast 11-12 GB var rekorded. Har inte fått upp det så igen, men 8-9 GB är inga problem att den käkar rätt snabbt efter man varit i Develop module. I library verkar den hålla sig på konstant nivå.

/Stefan

Lightroom har alltid varit en minnes-tjuv. Spontant tycker jag det blivit värre med den senaste uppgraderingen, men helt säker är jag inte.

Ingen aning. Hur mycket tar LR för dig i anspråk efter att par redigeringar då? Mitt ökar ständigt, fast 11-12 GB var rekorded. Har inte fått upp det så igen, men 8-9 GB är inga problem att den käkar rätt snabbt efter man varit i Develop module. I library verkar den hålla sig på konstant nivå.

/Stefan

För mig är det problem i biblioteksmodulen också. Efter ett antal nyckelord börjar allt gå allt långsammare för att till slut krascha. Hela datorn fryser tills man lyckas stänga Lr, vilket inte är helt lätt när inget funkar. (Har inte cc). Måste vara någon miss i programmeringen när minne inte frigörs förrän man stänger programmet. Kan det vara något med den sparade ångra-historiken, som verkar vara oändlig?

Lightroom har alltid varit en minnes-tjuv. Spontant tycker jag det blivit värre med den senaste uppgraderingen, men helt säker är jag inte.

Nya versionen käkar minne. Jag har 16GB internminne i min iMac, men nya bilder går inte att importera om jag samtidigt har andra program öppna, som mail t ex. Ytterligare 16GB har beställts.

Nya versionen käkar minne. Jag har 16GB internminne i min iMac, men nya bilder går inte att importera om jag samtidigt har andra program öppna, som mail t ex. Ytterligare 16GB har beställts.

Då måste något vara fel.
Jag kör en MacBook 15 Retina med med 8 GB. Jag har ofta öppet både LR och Capture One plus mail och jag kan fortfarande importera bilder och jobba med dem.

Importen till LR tar lång tid. Det gäller både från 5DS R och från X-PRO2. Nu skapar båda kamerorna filer på cirka 50-60 Mb. Detta eftersom jag kör okomprimerad raw än så länge för Fuji.

Fast när jag importerar bilder till Capture One Pro från hårddisken så tar det också en hel del tid. Då skall den inte flytta på några filer utan bara katalogisera dem, skapa previews och läsa metadata.

Då måste något vara fel.
Jag kör en MacBook 15 Retina med med 8 GB. Jag har ofta öppet både LR och Capture One plus mail och jag kan fortfarande importera bilder och jobba med dem.

Importen till LR tar lång tid. Det gäller både från 5DS R och från X-PRO2. Nu skapar båda kamerorna filer på cirka 50-60 Mb. Detta eftersom jag kör okomprimerad raw än så länge för Fuji.

Fast när jag importerar bilder till Capture One Pro från hårddisken så tar det också en hel del tid. Då skall den inte flytta på några filer utan bara katalogisera dem, skapa previews och läsa metadata.

Ja, det var min första tanke också. Men vad är fel? Jag hoppas det kommer att fungera utan problem med mer minne. OS tilldelar ju LR det minne det behöver automatiskt och vad jag vet så kan man inte påverka det i Mac OS-X. Eller?

Jag tror inte du kan styra hur mycket minne den kan ta. Fast jag har lekt nu en stund i LR och samtidigt hållt koll på A
ctivity monitor för att se hur mycket minne LR använder.
Jag kom upp i cirka 3 GB fast efter en stund sjönk det till 2,68. Så det är ju inte att den inte släpper ifrån sig minne.
Själv har jag inte råkat ut för att jag fått slut på minne. Det enda som händer är att datorn utnyttjar mer cache-minne från min SSD.

Har nu installerat ytterligare 16 Gb minne, totalt 32 Gb. Testade att importera några bilder från minneskortet via datorns kortläsare (gör alltid så) och det gick helt utan problem. Sony A7RII ger relativt tunga RAW-filer om ca 43 Mb/bild så jag gissar att internminnet behöver ha ordentliga marginaler.

Har nu installerat ytterligare 16 Gb minne, totalt 32 Gb. Testade att importera några bilder från minneskortet via datorns kortläsare (gör alltid så) och det gick helt utan problem. Sony A7RII ger relativt tunga RAW-filer om ca 43 Mb/bild så jag gissar att internminnet behöver ha ordentliga marginaler.

Det märkliga med min dator (PC) som också har 32 G, är att när LR ska göra något används inte mer än typ max 30%, så även med min CPU. Så var det inte i tidigare versioner.

Jag tror att mina problem med inläsning av bilder är kopplat till iMacens inbyggda kortläsare. Efter uppgraderingen hänger sig inläsningen via den och en dialogruta säger "slut på programminne". Jag installerade ytterligare 16Gb internminne (se ovan) och första inläsningen med den inbyggda kortläsaren fungerade. Sedan har LR hängt sig. I dag testade jag med en extern kortläsare och hittills har allt fungerat som det ska.

Någon skillnad på hastigheten har jag inte märkt av, men jag har stött på en annan egenhet. När jag använder sandisk cfast 2.0-läsaren matas den inte ut automagiskt när inläsningen är avklarad. Alternativet erbjuds inte ens. Skall man mata ut kortet måste jag stänga av lightroom och sedan mata ut kortet manuellt. Detta även när jag angivit att bilderna skall kopieras. Jag antar dock att det rör sig om en barnsjukdom. Förhoppningsvis kommer det såväl en uppdatering som en multiläsare som tar fler format.

Läste i tråden om "Transform", jag har Mac och LR CC men hittar inte den funktionen? Ska den vara i Framkalla eller någon annanstans?

En sak som jag tycker går irriterande långsammare i uppgraderade LR är följande:

Jag fotar mycket fågel på långt håll. Typiskt kan jag komma hem med typ 50 foton på en och samma fågel som satt på typ 100 m håll och som jag fotat på frihand eller med tillfälligt stöd. Jag tar så många foton för att förhoppningsvis få till skärpan mm på något foto. När jag kommer hem laddar jag upp fotona på min SSD och importerar i LR. Det första jag gör sedan är att croppa och småjustera första fotot i en serie så som jag ungefär vill ha det och kör en synkronisering på resten av fotona i serien så att jag sedan kan gå igenom vart och ett av de croppade fotona för att kunna avgöra vad som ska raderas och vad som kan gå att jobba vidare med. Eftersom jag oftast fotar på frihand hamnar croppningen jag gjort på första fotot ofta väldigt snett eller helt utanför motiven i efterföljande foton - jag behöver alltså flytta croppområdet till motivet på efterföljande foton. Detta upplever jag som att det tar oändlig tid och längre tid än före uppgraderingen. När jag klickar fram en bild visas cropprutan men det tar en himla tid innan griparhanden (muspekaren) blir aktiv. Med 10 foton i serie blir detta otroooligt frustrerande, med 50 foton eller mer.... Finns det något att göra åt detta?

Jag kör NEF råfiler med storlek på typ 50 Mb. Datorn har 32 Gb ram, en sprillans ny i7-processor på 4 GHz och W10 64.

/Thomas

Efter uppgraderingen måsta jag vid import av bilder starta LR först innan jag sätter in minneskortet i kortläsaren. Vid omvänd ordning hänger sig LR alltid. Tidigare hade den ordningen ingen som helst betydelse. Jag antar att det finns en del buggar att rensa bort.

Nu har det kommit ytterligare en uppgradering av LR CC (2015.6.1) och allt fungerar som det ska igen.

En sak som jag tycker går irriterande långsammare i uppgraderade LR är följande:

Jag fotar mycket fågel på långt håll. Typiskt kan jag komma hem med typ 50 foton på en och samma fågel som satt på typ 100 m håll och som jag fotat på frihand eller med tillfälligt stöd. Jag tar så många foton för att förhoppningsvis få till skärpan mm på något foto. När jag kommer hem laddar jag upp fotona på min SSD och importerar i LR. Det första jag gör sedan är att croppa och småjustera första fotot i en serie så som jag ungefär vill ha det och kör en synkronisering på resten av fotona i serien så att jag sedan kan gå igenom vart och ett av de croppade fotona för att kunna avgöra vad som ska raderas och vad som kan gå att jobba vidare med. Eftersom jag oftast fotar på frihand hamnar croppningen jag gjort på första fotot ofta väldigt snett eller helt utanför motiven i efterföljande foton - jag behöver alltså flytta croppområdet till motivet på efterföljande foton. Detta upplever jag som att det tar oändlig tid och längre tid än före uppgraderingen. När jag klickar fram en bild visas cropprutan men det tar en himla tid innan griparhanden (muspekaren) blir aktiv. Med 10 foton i serie blir detta otroooligt frustrerande, med 50 foton eller mer.... Finns det något att göra åt detta?

Jag kör NEF råfiler med storlek på typ 50 Mb. Datorn har 32 Gb ram, en sprillans ny i7-processor på 4 GHz och W10 64.

/Thomas

Min lösning på detta heter sedan en vecka FastRawViewer. Går enormt mycket snabbare att gå igenom massa bilder. Hittade programmet via photographylife.com.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar