ANNONS
Annons

Lightroom uppgraderat - enormt mycket snabbare

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svar - glad att jag inte jobbar med foto - det måste ju förta hela nöjet! :)

Det är den tråkiga biten ja :( när jag "jobbar" med foto. Synd man nte var kändis så man bara kunde lämpa över bilderna till redigeraren.
Den roliga är mina enstaka hobbybilder som mina Astroscape. Där redigerar jag i timmar för en enda bild så dötiden att få fram reglagen på 2s är skitsaksamma.

/Stefan

TS såg att det fanns en prestandaökning när man bläddar i Developmodulen och nu beräknade fram att det tar ingen tid alls eller en tiondels sekund att få fram nästa bild, medans jag och några till inte ser en ökning. För mig tar det fortfarabde 1-2s att få fram reglagen,
Det är alltså relevant. Några ser ökning, andra gör inte det. Jag ser inget i Adobes blogg att de snabbat upp den biten heller.

Ladda, redigera, ladda, redigera, lada redigera. Fortsätt så1600 ggr. Antalet ladda är 1600. Varje är 1-2s. Dvs 1600-3200s = 30-60 min.

Du sa 1/10s = 3 - 6 min.

Lite skillnad. Fast det är mest otåligheten att behöva ladda 1-2s innan man kan dra i ett reglage.

/Stefan

Vi kan diskutera arbetsflöde i annan tråd men spontant låter det tidsödande att redigera varje bild enskilt i Lightroom, även utan den fördröjning du upplever. Den stora tidsförlusten borde ligga där och inte i ett par sekunders väntetid per bild. Skulle jag hantera alla mina bröllop så skulle jag inte hinna fota dem till slut. :)

Vi kan diskutera arbetsflöde i annan tråd men spontant låter det tidsödande att redigera varje bild enskilt i Lightroom, även utan den fördröjning du upplever. Den stora tidsförlusten borde ligga där och inte i ett par sekunders väntetid per bild. Skulle jag hantera alla mina bröllop så skulle jag inte hinna fota dem till slut. :)
Jag använder globala mallar som jag synkar bilder som är i samma grupp. Men jag gör lokala justeringar på ganska många bilder. Särkilt porträtter. Enklaste formen är helt enkelt en beskärning där jag av någon anledning inte kunnat förflytta mig så att utsnittet blir det jag önskar. Blir rätt ofta så då jag kör med väldigt korta skärpedjup och därmed även fasta objektiv.
Det handlar nog inte om arbetssättet utan den noggrannhet och kvalité jag levererar. Jag har nog högre krav än vad kunden begär.

Ett bröllopsupdrag tar väldigt långt tid att slutföra....den lilla biten är fotograferandet.

Jag använder globala mallar som jag synkar bilder som är i samma grupp. Men jag gör lokala justeringar på ganska många bilder. Särkilt porträtter. Enklaste formen är helt enkelt en beskärning där jag av någon anledning inte kunnat förflytta mig så att utsnittet blir det jag önskar. Blir rätt ofta så då jag kör med väldigt korta skärpedjup och därmed även fasta objektiv.
Det handlar nog inte om arbetssättet utan den noggrannhet och kvalité jag levererar. Jag har nog högre krav än vad kunden begär.

Ett bröllopsupdrag tar väldigt långt tid att slutföra....den lilla biten är fotograferandet.

Du levererar 800 bilder från ett bröllop? Jag hoppas du får betalt för allt jobb i så fall. :)

Du levererar 800 bilder från ett bröllop? Jag hoppas du får betalt för allt jobb i så fall. :)

Ja tur är väl det.
Så att göra finjusteringar i varje enskild bild för att man är petig gör mycket i hastighet att ladda bilderna i Developmodulen. Den gör nog inte mycket i totaltiden, men det gör en del åt ett flytande arbetsflöde för mig.
Som du sa, du gillade ju att det gav dig en märkbar skillnad i just det arbetsmomentet i den nya uppdateringen. Tänk dig att multiplicera min tråkiga väntetid med 800-1600ggr i en enda session. Nu orkar jag inte jobba i sträck med bilderna så det blir ju inte 1600 gånger på en enda arbetspass. Jag har både vanlig 100% dagtidsjobb, 2 timmars bilpendling, fru o barn att knuffa in i schemat.

/Stefan

Ja tur är väl det.
Så att göra finjusteringar i varje enskild bild för att man är petig gör mycket i hastighet att ladda bilderna i Developmodulen. Den gör nog inte mycket i totaltiden, men det gör en del åt ett flytande arbetsflöde för mig.
Som du sa, du gillade ju att det gav dig en märkbar skillnad i just det arbetsmomentet i den nya uppdateringen. Tänk dig att multiplicera min tråkiga väntetid med 800-1600ggr i en enda session. Nu orkar jag inte jobba i sträck med bilderna så det blir ju inte 1600 gånger på en enda arbetspass. Jag har både vanlig 100% dagtidsjobb, 2 timmars bilpendling, fru o barn att knuffa in i schemat.

/Stefan

Den stora förändringen i hastighet som jag upplever efter den senaste uppgraderingen är när jag bläddrar mellan bilder i i developmodulen. Där har jag nu max en sekund mellan bilderna. En så kort tid har ingen betydelse eftersom jag inte ens hinner betrakta bilden klart innan inläsningen är genomförd.

I developmodulen har jag en gång i tiden upplevt tre till fem sekunders väntetid vid bläddring mellan bilder. Det var inte bra.

Jag är helt klart nyfiken på exakt hur du arbetar när den här dryga sekunden innebär att du inte kan arbeta effektivt. Inte för att jag ifrågasätter det du vill göra men däremot är jag inne på att du skulle kunna ändra utförandet så att du inte upplever den dryga sekunden så frustrerande. :)

Jag är helt klart nyfiken på exakt hur du arbetar när den här dryga sekunden innebär att du inte kan arbeta effektivt. Inte för att jag ifrågasätter det du vill göra men däremot är jag inne på att du skulle kunna ändra utförandet så att du inte upplever den dryga sekunden så frustrerande. :)

Som sagt, det är inte totaltiden den påverkar så mycker utan mest frustrationen. Samlat blir det en del dötid.
Och som sagt, enklaste formen ev handpåläggning är exempelvis upprätning och beskärning av motivet.
2s -> räta upp > 2s -> räta upp -> 2s räta upp multiplicerat med 800-1600.
Den dötiden att få tillgång tillreglaget är alltså 2s som jag väntar. Din responstid upplevde du som uppsnabbat. Jag önskade mig samma, men tyvärr ännu inte. Den hämtar data ifrån rådatan istället för att snabbt hämta från cachen och under tiden läsa in rådatan.
Snabba enklare globala justeringar gör jag i Librarymodulen.

Nu är det ju så att jag inte bara rätar upp en bild utan jag gör massor av lokala justeringar, exempelvis retusch på porträttdelen. Dvs de 2 sekunderna att ladda fram en bild drunknar i totaltiden, men det är fortfarande en irritationsmoment. Tydligt blir det när det är så enkla justeringar jag gör på en grupp som alla behöver handpåläggning som exempelvis olika upprätningvinklar eller nåt litet som behöver klonas bort som .
Har du enklare o snabbare tips så mottages det gärna.
Nu har jag iofs jobbat med senaste uppdateringen där jag också har närmare 400 bilder att gå igenom efter sållning. Jag upplever nog det som LR är aningen segare. Verkar uppta mer minne också vad jag kan komma ihåg, den är uppe i 11-12GB när jag jobbar i den och upptar stundvis 50% av CPU kraften.

/Stefan

Hej,

Jag har ett återkommande problem med Lightroom. När jag är i Develop-modulen och skall redigera en bild så försvinner bilden i några sekunder och det blir helt vit med några pixlar samlade på högersidan av bilden (lite svårt att förklara). Det är som bilden inte är "stabil".
Någonting är fel i alla fall. Någon som har råkat ut för detta, som vet vad det kan bero på och hur man kan åtgärda det?

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning
Hervé

Dvs de 2 sekunderna att ladda fram en bild drunknar i totaltiden, men det är fortfarande en irritationsmoment. Tydligt blir det när det är så enkla justeringar jag gör på en grupp som alla behöver handpåläggning som exempelvis olika upprätningvinklar eller nåt litet som behöver klonas bort som .
Har du enklare o snabbare tips så mottages det gärna.

Jag håller med om detta. Det är klart att det är onödigt att det ska ta 2 sek per bild oavsett hur många eller få man redigerar. Jag uppfattar dock att jag har mer än det ibland i Develop-modulen. Så lång tid borde det inte ta att läsa in en bild, eller? Jag har ändå en Core i5-6600K på 3,5 GHz och 16 GB ram.

Fult av Adobe!

Adobe har uppdaterat Lightroom, men den nya funktionen "Transform" är tillgängligt bara för de som prenumeranter på CC. Men för de som har köpt själva programmet, funktionen uteblir.
Tycker att det var rätt svinaktigt gjort av Adobe!

Bilagor

• ?????? ?????? 2016-06-15 ? 12.14.18.png
    ?????? ?????? 2016-06-15 ? 12.14.18.png
    31.4 KB · Visningar: 33
Adobe har uppdaterat Lightroom, men den nya funktionen "Transform" är tillgängligt bara för de som prenumeranter på CC. Men för de som har köpt själva programmet, funktionen uteblir.

Det är inte konstigt att de gått på den modellen. Photoshop var väl världens mest piratkopierade mjukvara. Väldigt många hade den fast det var betydligt färre som Adobe fått några pengar ifrån. Detsamma hände med LR med tiden.

När ett företag gör något likt detta gör de det i konkurrens med andra. Så konsumenten har alltid chansen att rösta med fötterna och köpa av någon annan. Det finns gott om alternativ till både PS och LR.

Nu kan man prenumerera billigare på både PS och LR till en årskostnad som är lägre än vad det tidigare kostade att betala de årliga uppgraderingarna.
Så jag har hört det här gnället ett par år nu.
Om ni är missnöjda byt produkt. Adobe har valt väg och tänker inte ändra sig hur mycket ni än gnäller.

Varför inte köpa Capture One Pro. Den är väl upp till LR standard och för vissa kameror klart bättre. De har fortfarande licens och uppgraderngar som Adobe hade tidigare.

Ni har ju inte köpt LR CC utan köpt LR 6. Sluta gnälla. Vi som prenumererar på LR CC betalar ju för dessa saker.

Detta har Adobe talat om hela tiden - nya funktioner kommer i CC versionen. Den traditionella versionen får endast bug-fixar och uppdateringar för nya kameror. Jag kör själv LR 6 och tycker den begränsningen är acceptabel.

Det intressanta blir väl att se vad so händer till nästa stora release av Lightroom. Kommer det fortsätta att vara två versioner? Kommer de nya funktioner som lagts till i CC versionen också att inkluderas i version 7 eller kommer skillnaden mellan CC och traditionell version bara öka med tiden?

Det intressanta blir väl att se vad so händer till nästa stora release av Lightroom. Kommer det fortsätta att vara två versioner? Kommer de nya funktioner som lagts till i CC versionen också att inkluderas i version 7 eller kommer skillnaden mellan CC och traditionell version bara öka med tiden?
Det kan du nog vara helt lugn över. Kommer det en LR7, så kommer den att innehålla alla funktioner som kommit mellan LR6.1 och 6.X. Sedan gör de väl som med LR6, fr o m första dot-uppdateringen lägger de till nya funktioner som de aldrig släppte i LR7.0, så att hela 7-serien också skiljer sig funktionsmässigt. Om det nu överhuvudtaget blir en LR7 och inte bara CC i framtiden.

När man köper den fristående versionen av Lightroom accepterar man att inte få nya funktioner. Adobe har tydligt beskrivit skillnaden mellan Lightroom 6 och Lightroom CC. Man kan ha åsikter om den strategin från Adobes sida men de har inte lurat någon utan varit helt öppen med vem som får nya funktioner.

Jag är tydligen helt bortskämd med produkter från Apple.
Jag är så van vid att nya iOS, macOS osv. uppdateras regelbundet och nya versioner släpps varje år med massor av nya funktioner och förbättringar utan att man betalar för varje ny funktion.

Jag är tydligen är helt bortskämd med produkter från Apple.
Jag är så van vid att nya iOS, macOS osv. uppdateras regelbundet och nya versioner släpps varje år med massor av nya funktioner och förbättringar utan att man betalar för varje ny funktion.

Tycker inte det går att jämföra Apple som säljer en fysisk produkt. För dem är hårdvaran det de tjänar pengar på och mjukvaran i många fall en del av deras kundservice.
Det brukar kallas tjänstefiering av produkten. Vi får mer än bara prylen. Ett smart sätt att öka värdet på produkten.

Adobe däremot säljer i första hand mjukvara. Det är den de måste få kunder att betala för.
De hade inga problem att leva på den gamla modellen. Fast det var fler som använde deras produkter utan att betala.

Det innebar att de som betalade fick betala ett mycket högre pris än de behövt om alla som använde produkten gjorde rätt för sig. Då hade inte en licens på PS kostat 8 000 kr.

Så deras prenumerationsmodell var ett sätt att få fler att görar rätt för sig och samtidigt försvåra piratkopiering.
Samtidigt fick man möjlighet att med jämna mellanrum göra mindre uppdateringar och buggfxar och kunna distribuera dessa på ett för kunden smärtfritt sätt.

De har gjort väldigt klart vad som gäller om man köper produkten på ett traditionellt sätt respektive prenumerar på den.

Jag hade under många år inte PS eftersom jag inte ville punga ut 8 000 kr för en licens när jag klarar mig med LR till 98% av alla bilder jag hanterar.
Kostnaden för min prenumeration är inte högre än det för några år sedan kostade att uppgradera varje år till den nya stora releasen av LR.
Jag kan inte se att jag blivit lurad. Tvärtom. Jag har fått PS och Bridge på köpet.

DEt finns de som inte gillar den betalningsmodellen och det har man naturligtvis rätt till. Fast om man inte gillar Adobes villkor så bör man nog också byta leverantör. Gnäll hjälper intem mycket. Att rösta med fötterna och sluta köpa en produkt har mycket större effekt.

Är det ett nytt fenomen för senaste versionen? Bekräftat hos flera?
Jag har inte gjort senaste uppgraderingen än, brukar vänta någon eller ett par veckor för att klara mig undan eventuella allvarliga buggar.

Ingen aning. Hur mycket tar LR för dig i anspråk efter att par redigeringar då? Mitt ökar ständigt, fast 11-12 GB var rekorded. Har inte fått upp det så igen, men 8-9 GB är inga problem att den käkar rätt snabbt efter man varit i Develop module. I library verkar den hålla sig på konstant nivå.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar