Jag är tydligen är helt bortskämd med produkter från Apple.
Jag är så van vid att nya iOS, macOS osv. uppdateras regelbundet och nya versioner släpps varje år med massor av nya funktioner och förbättringar utan att man betalar för varje ny funktion.
Tycker inte det går att jämföra Apple som säljer en fysisk produkt. För dem är hårdvaran det de tjänar pengar på och mjukvaran i många fall en del av deras kundservice.
Det brukar kallas tjänstefiering av produkten. Vi får mer än bara prylen. Ett smart sätt att öka värdet på produkten.
Adobe däremot säljer i första hand mjukvara. Det är den de måste få kunder att betala för.
De hade inga problem att leva på den gamla modellen. Fast det var fler som använde deras produkter utan att betala.
Det innebar att de som betalade fick betala ett mycket högre pris än de behövt om alla som använde produkten gjorde rätt för sig. Då hade inte en licens på PS kostat 8 000 kr.
Så deras prenumerationsmodell var ett sätt att få fler att görar rätt för sig och samtidigt försvåra piratkopiering.
Samtidigt fick man möjlighet att med jämna mellanrum göra mindre uppdateringar och buggfxar och kunna distribuera dessa på ett för kunden smärtfritt sätt.
De har gjort väldigt klart vad som gäller om man köper produkten på ett traditionellt sätt respektive prenumerar på den.
Jag hade under många år inte PS eftersom jag inte ville punga ut 8 000 kr för en licens när jag klarar mig med LR till 98% av alla bilder jag hanterar.
Kostnaden för min prenumeration är inte högre än det för några år sedan kostade att uppgradera varje år till den nya stora releasen av LR.
Jag kan inte se att jag blivit lurad. Tvärtom. Jag har fått PS och Bridge på köpet.
DEt finns de som inte gillar den betalningsmodellen och det har man naturligtvis rätt till. Fast om man inte gillar Adobes villkor så bör man nog också byta leverantör. Gnäll hjälper intem mycket. Att rösta med fötterna och sluta köpa en produkt har mycket större effekt.