Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom uppgraderat - enormt mycket snabbare

Produkter
(logga in för att koppla)
Adobe har släppt version 2015.6 av Lightroom och alla vi som använder programmet är att gratulera: Programmerarna på Adobe har äntligen lyckats göra en rejäl prestandaförbättring när det gäller att bläddra mellan bilder i Develop-modulen.

Tidigare märktes det (åtminstone hos mig) ingen skillnad om jag hade GPU-rutan aktiverad eller inte. Nu är skillnaden enorm. På min dator tar det ingen tid alls eller möjligen någon tiondel att gå från en bild till en annan i Develop-modulen. Underbart! :)

www.bilderavmig.se

Sitter på jobbet nu så kan inte kolla själv, är denna uppdatering bara i CC versionen eller gäller det den traditionella licensen också?

Sådant som tidigare laggade irriterande även på min MocBook 15 Retina går nu utan fördröjning.
Det gäller framförallt penseln när man ljusar upp eller ner större ytor.
Nu flyter det på mycket bättre.

Har inte testa så mycket men upplevde tyvärr ingen större skillnad igår. Fortfarande väldigt trögt att vänta på inläsning när jag växlat mellan kort för att se 100 % t.ex. Har ändå ny dator med core i7, 16 GB ram och Nvidia 960.

Misstänkte det. Enligt inlägg jag sett tidigare så har grafikprocessor-accelarationen eller stödet fungerat korrekt på Win. Fast inte på Mac för det har funnits någon bugg.
Så det är nog vi Mac-ägare som ser den här förbättringen.

För oss är detta en klart synlig förbättring i prestanda.

Misstänkte det. Enligt inlägg jag sett tidigare så har grafikprocessor-accelarationen eller stödet fungerat korrekt på Win. Fast inte på Mac för det har funnits någon bugg.
Så det är nog vi Mac-ägare som ser den här förbättringen.

För oss är detta en klart synlig förbättring i prestanda.

Jag kör PC med Windows 8 och för mig var förändringen väldigt stor i positiv riktning. Jobbar precis med ett bröllop och gjorde urval igår. Då kände jag av den tröghet som funnits. Inledde dagen med att uppgradera till 2015.6 och skrev sedan inlägget här. Skillnaden är enorm.

Win10 och ingen märkbar prestandaökning i Develop modulen. Sållning gör jag i Library och då används previews cachen på ett annat sätt. I develop modulen måste den åberopa och kontrollera källfilen.

/Stefan

Ser heller ingen prestandaskillnad med nya uppdateringen (PC och win 10). Enl. realese notes är det samma uppdatering för cc som för stand alone-varianten bortsett från att cc fått en förbättrad/utvecklad "upright"-funktion.

Jag kör PC med Windows 8 och för mig var förändringen väldigt stor i positiv riktning. Jobbar precis med ett bröllop och gjorde urval igår. Då kände jag av den tröghet som funnits. Inledde dagen med att uppgradera till 2015.6 och skrev sedan inlägget här. Skillnaden är enorm.

Då kanske jag har fel. I alla händelser så har det fiunnits en bugg i Mac och jag ser också en stor förbättring nu.
Förut är det många som slagit av grafikprocessor stödet på Mac och upplevt att det då gick snabbare.
Jag ser helt klart en ordentlig prestanda förbättring.
Nu börjar LR närma sig Capture One 9.
Tidigare gick jag över till Capture One för vissa redigeringar eftersom det gick mycket snabbare där.

Fast sedan är det där med med kvalitén på slutresultatet. Tycker när det gäller Canon 5Ds R så blir det ofta bättre i Capture One.
För X-PRO2 är jag inte säker ännu. Jag har ännu inte jämfört tillräckligt många bilder ännu.

Sedan har jag kört ON1 10 sedan några månader. Ett program som kan ersätta PS för det mesta och samtidigt är en NIk Collection på sterioder.
De kommer också med en enkel men otroligt snabb raw-konverterare i höst.
ON1 känns känns som ett modernare sätt att jobba på.

Så Adobe får nog vara alerta för de har ett par kompetenta utmanare i C1PRO teamet och gänget hos On1.

Sedan har jag kört ON1 10 sedan några månader. Ett program som kan ersätta PS för det mesta och samtidigt är en NIk Collection på sterioder.
De kommer också med en enkel men otroligt snabb raw-konverterare i höst.
ON1 känns känns som ett modernare sätt att jobba på.

Utmanare är alltid bra.

Jag vill dock se ON1:s skarpa produkt innan jag säger något om prestandan. De har skickligt lagt ut ett par filmklipp som ska visa snabbheten men de saknar ett användargränssnitt och allt annat runt omkring. Återstår att se om de lyckas behålla snabbheten när de är färdiga.

Utmanare är alltid bra.

Jag vill dock se ON1:s skarpa produkt innan jag säger något om prestandan. De har skickligt lagt ut ett par filmklipp som ska visa snabbheten men de saknar ett användargränssnitt och allt annat runt omkring. Återstår att se om de lyckas behålla snabbheten när de är färdiga.

Jag håller med om detta. Funderar ändå på att hoppa på tåget. Har använt on1 v 8 och tyckte det funkade helt ok men har kört på LR mestadels totalt i alla fall. Om resultatet blir bra och arbetsflödet lättare med deras nya konverterare är det klar ett intressant alternativ.

Utmanare är alltid bra.

Håller helt med. Givetvis skall man prova först och köpa sedan.

Jag håller med om detta. Funderar ändå på att hoppa på tåget. Har använt on1 v 8 och tyckte det funkade helt ok men har kört på LR mestadels totalt i alla fall. Om resultatet blir bra och arbetsflödet lättare med deras nya konverterare är det klar ett intressant alternativ.

Det jag inte gillar med ON1 är att om man skall jobba helt så man inte förstör originaltet och kan gå tillbaka och redigera det man gjort måste man köra PSD alltså Photoshop filer.
Det gör att en raw-fil på 50 Mb blir en redigerad fil på 500 Mb.
Visst är disk billigt idag. Fast det här käkar duktigt med diskvolym.

Så där har LR en styrka. Detsamma gäller Capture One. Om man går från LR till C1PRO måste man gå via TIFF. Det använder också mycket disk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar