Annons

Lightroom på flera datorer med ett bibliote?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mantinieks

Aktiv medlem
Hej Alla

Jag har en fundering som jag hoppas att någon av er kan ha ett svar på.

Jag planerar att köra Lightroom på min sationära samt min bärbara. Jag har förstått så mycket att man får lov att köra en kopia på den bärbara så länge man inte arbetar samtidigt med datorerna.

Så långt allt väl.

Min fråga är hur man gör för att hålla samma ordning både i den stationära som den bärbara? Alltså hur ser man till att biblioteket ser likadant ut? Fotona skall ligga på en server på mitt nätverk.

Mycket tacksam för svar!

Trevlig kväll
Niclas
 
Hej Niclas

Eftersom jag arbetar på annan ort på veckorna kör jag LR på tre ställen. Stationär hemma, stationär strömstad och lappen.

Jag kör programmet på C och har lagt bibliotek och bilder på en extern hårddisk i stationär dator (E). På lappen har jag deltar upp hårddisken i två partitioner, C och E.

Viktigt att du döper diskarna samma på lappen och den bärbara datorn.

Vidare har jag en bärbar hårddisk från WD (som backupp). Med denna kör jag backupp mellan datorerna med ett synkroniseringsprogram (Super Flexible File Synchkronizer 5.46). En gång när jag startar upp och en gång när jag skall stänga av datorn, allt för att jag hela tiden skall arbeta med den senaste databasen var jag en befinner mig.

Funkar bra för mig, hoppas detta var till hjälp för dig och är det något annat du underar över är det bara att fråga.

Patrik
 
Om man tänker sig att man bara jobbar på en dator åt gången så kan man använda ett program som lägger upp lightroom katalogen när den stängs av och kopierar ner den när man slår på den. Det finns program som kan göra det automagiskt.

Att jobba flera mot en och samma katalog funkar inte.
En del bolag som använder Lightroom kör med små databaser som lokala kopior hos de olika användarna med de projekt de arbetar med. Sen Exporterar de dessa som sedan laddas in i den stora databasen där alla bilderna lagras.
Den här metoden känns inte helt klockren.
 
Jag har valt att göra så att jag gjort den stationära till min "Huvud"-dator. Där har jag allt.

På laptopen har jag bara temporära projekt. Där grovsorterar jag lite, gör kanske lite keywords.

Sedan kör jag export as catalog på laptopen och import as catalog på den stationära.

Fördelen är att det är enkelt och risken att göra fel minimal eftersom allt använder sig av Lightrooms inbyggda funktioner.

Nackdelen är förstås att jag på laptopen bara har tillgång till en mindre del av mina bilder och inte slutversionerna.

Skulle jag jobba mer frekvent på den bärbara skulle jag säkert ha valt en setup liknande Patriks.

Mvh
Anders
 
Enklast är väl att ha en bärbar 2.5" Hårdisk som synkroniseras med huvuddatorn varje dag.
När man arbetar på laptopen är det bara att sätta in den bärbara hårdisken och öppna arkivet från den. Lightroom kommer att fatta att hela biblioteket är på en helt annan hårdisk. Så funkar det för mig iaf. Dessutom så fungerar hårdisken som backup. Sannolikheten att båda hårdiskarna krachar eller man blir bestulen på båda samtidigt är lika med noll.
Gör inte som EMD och förlora 10 års arbete hehehe. De får skylla sig själv och skivbolaget med.

Anm. Använder min laptop hemma som huvuddator och synkar med Synctoy v2 till 250 GB 2.5" Extern HD. Arbetar ibland på jobbets stationära med LR när man får tid över.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.