Annons

Lightroom och RAW-filer från Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen,
det blev en rätt intressant, men lite infekterad diskussion, av min enkla frågeställning ang. RAW-konvertering i Lightroom av bildfiler från Nikon D500. Nu är Lightroom 6 inköpt för min del. Installerad o efter uppdatering funkar programmet perfekt för Nikon D500:s RAW-filer. För min del så vore en prenumeration inte ett ekonomiskt alternativ ens efter 13 månader! (ftersom jag bara är intresserad av ett program). Och även jag är, som jag tidigare skrivit, en person som inte vill sitta i Adobes klor för all framtid för att kunna arbeta med mina bilder (Det gäller BÅDE NYA OCH GAMLA BILDER!)
Det är inte oväntat att det i denna fråga finns två läger. Undrar bara hur alla prenumeranter av Lightroom etc tänkt hantera sina existerande o bearbetade bildfiler den dag man vill byta program? Fortsätta prenumerera på Lightroom även om man bytt till en annan programvara, eller exportera alla bildfiler innan prenumerationen avslutas? (Men detta är ju inte mitt problem)

Hej!
Har precis skaffat en Nikon D500 och kommit hem med mina första bilder, men det går inte att importera bilderna i min standalone version av Lightroom 6.0.
När jag söker uppdateringar inifrån Lightroom så erbjuder den enbart uppdatering till CC-versionen, vilket jag helst vill slippa.
Och på Adobes hemsida ser det ut på samma sätt, det verkar bara finnas uppdateringar till CC.
Är det med andra ord kört för mig med Lightroom standalone?
Om inte hur o var hittar jag en standaloneuppgradering?

Mvh Per

Hej!
Har precis skaffat en Nikon D500 och kommit hem med mina första bilder, men det går inte att importera bilderna i min standalone version av Lightroom 6.0.
När jag söker uppdateringar inifrån Lightroom så erbjuder den enbart uppdatering till CC-versionen, vilket jag helst vill slippa.
Och på Adobes hemsida ser det ut på samma sätt, det verkar bara finnas uppdateringar till CC.
Är det med andra ord kört för mig med Lightroom standalone?
Om inte hur o var hittar jag en standaloneuppgradering?

Mvh Per

Det låter märkligt, jag har standalone LR 6 och har uppgraderat flera gånger, kör nu version 6.8 som är den senaste. Jag har alltid bara gått via menyvalet inne i Lightroom och kommit rätt.

Som vanligt är det skitsvårt att hitta någon länk till hur man laddar ner senaste version men jag tror att om du logga in med ditt Adobe ID på Adobes hemsida så bör du kunna leta dig fram till din licens och ladda ner senaste version - utan att behöva installera CC. Någon som har bättre koll kan kanske ge länken.

Tack Anders o Anders, men jag kommer ingen vart...
Det är trist med Adobe, de gör det inte direkt enkelt för användarna, åtminstone inte om man kör standalone versionen.
Inifrån Lightroom kommer jag bara till CC-versionen. Och även om jag loggar in på mitt konto och söker på uppdateringar så slutar det på CC.
Tacksam om nån har ett bra tips hur jag kommer vidare, för det ska alltså gå!?
/P

Jag tror inte det är någon skillnad på CC och fristående rent tekniskt, men om du köpt en fristående och är inloggad blir den begränsad till den fristående.

Hej igen,
det blev en rätt intressant, men lite infekterad diskussion, av min enkla frågeställning ang. RAW-konvertering i Lightroom av bildfiler från Nikon D500. Undrar bara hur alla prenumeranter av Lightroom etc tänkt hantera sina existerande o bearbetade bildfiler den dag man vill byta program? Fortsätta prenumerera på Lightroom även om man bytt till en annan programvara, eller exportera alla bildfiler innan prenumerationen avslutas? (Men detta är ju inte mitt problem)
Klart det blir infekterat när det florerar en massa fel, rykten, myter och
om i fall det händer ditt eller datt.
Efter avslutad prenumeration av CC fungerar allt utom framkalla- och kartmodulen. Även Lightroom mobile slutar fungera. Man kan alltså exportera all vad man orkar efter licensen gått ut.
Endast var 30:e dag måste man vara uppkopplad så att Abobe kan kolla om du har en valid licens.
Vi blir inlåsta och fångade av Adobe som bara är ute efter att krama ur oss alla våra pengar - ehh.
Hur många här har varit med om en prishöjning från Adobe någon gång?

Lightroom CC är en enorm framgång för Adobe som sålt som smör och andra sidan av myntet visar alltså något helt annat än vad som framgår i flera inlägg här.
Lightroom CC är den snabbast växande produkten i Creative Cloud-familjen.
I själva verket är det fler människor som använder Lightroom än någon gång tidigare och Adobe Creative Cloud fick 866,000+ abonnenter bara sista kvartalet 2015.
När det gäller alternativ, om det fanns något där ute som var bättre skulle man förmodligen redan använda det.

Thommy

Jag tror inte det är någon skillnad på CC och fristående rent tekniskt, men om du köpt en fristående och är inloggad blir den begränsad till den fristående.
Det är flera tekniska skillnader mellan CC och 6:an. Funktioner inte finns i 6:an är t. ex. Antidis, gränsförvrängning, referensvyn mm. Lightroom Mobile är inte heller tillgängligt på köpversionen.

Köper du Lightroom 6 fristående får du ett serienummer som använder för att aktivera programmet. Genom att aktivera programmet som ett fristående version 6 avaktiveras CC funktionerna.
Det var kanske det du menade med att det inte var någon teknisk skillnad i ditt inlägg?

Thommy

Senast ändrad:
Ja det löste sig till slut! Det finns bara en variant av den senaste versionen att ladda ned, vad det verkar, antingen man kör CC eller stand alone. Sen kände programmet antagligen av att jag har den förbetalda stand alone varianten.
Så nu funkar det!
Jag brukar fö använda Nikons View NX att kolla bilderna, den är snabbare än Lightroom upplever jag.
Men senaste versionen av View NX klarade inte av att öppna den jpeg jag exporterade, en bild tagen med D500 och framkallad i Lightroom 6.8.
Aldrig får man vara helt nöjd!
/P

Det är flera tekniska skillnader mellan CC och 6:an. Funktioner inte finns i 6:an är t. ex. Antidis, gränsförvrängning, referensvyn mm. Lightroom Mobile är inte heller tillgängligt på köpversionen.

Köper du Lightroom 6 fristående får du ett serienummer som använder för att aktivera programmet. Genom att aktivera programmet som ett fristående version 6 avaktiveras CC funktionerna.
Det var kanske det du menade med att det inte var någon teknisk skillnad i ditt inlägg?

Thommy

Det var det jag menade - det är ju samma program man installerar, men det beter sig olika beroende på vilken licens man har.

Det handlar ju inte bara om själva programmets funktion utan om hanteringen. Jag har ju en fristående version 6 också och när jag loggade in sist så hamnade jag likväl i CC fast jag inte tackat ja till det upplägget och det innebär ju för exv. oss som har fristående produkter att vi inte längre kan se vilken kod vi har till produkten hos Adobe. Om jag exv. loggar in till konkurrenten DxO så ligger koderna snyggt och prydligt på mina sidor för de tre produkter jag har från dem. Så kunde man göra hos Adobe också förut.

Jag kan ha missat någon lucka i den adventskalendern men jag tror inte det. Jag tycker inte de servar oss som inte vill ha CC något vidare om jag ska uttrycka mig vårdat. Lyckligtvis så finns det ju alternativ.

Så jag kommer nog aldrig mer logga in på Adobes hemsida för den är ju rent meningslös för oss som kör fristående nu. Om jag glömt min kod ska jag behöva ringa till Adobe då, eller hur har de tänkt att detta ska funka för alla de som inte vill gå in i CC? Det är extra viktigt nu att ha koll på sin kod för nu är man klart ute i kylan.

Jag kan bara hålla med dig Sten- Åke, att säga att Adobe har brister i bemötande och tillgänglighet är en underdrift.
Man ska liksom inte behöva sitta i timmar och konsultera flera forum för en så enkel sak som en kostnadsfri uppdatering till senaste version.
Men nu är det gjort och i mitt fall behövde jag inte ange någon produktkod, när jag väl förstod hur så var det bara att tanka hem o starta programmet och vips så kunde jag importera nef-filer från min D500, med Lightroom 6.8.
Då det gäller att hitta i mitt konto och få fram produktkoden så tycker jag ändå att det var det lilla problemet här, det gick relativt lindrigt. Men som sagt, den behövdes aldrig vid uppdateringen.

Men senaste versionen av View NX klarade inte av att öppna den jpeg jag exporterade, en bild tagen med D500 och framkallad i Lightroom 6.8.
Aldrig får man vara helt nöjd!
/P
Hmmm det verkar vara en hund begraven ngnstans.
Alltså Jpg är jpg. En standard sedan mååånga år. För ngt år sedan så kom jpg2000.
Såvitt jag vet så använder inte ens Adobe jpg2000.

Hej igen,
för nu ganska precis ett halvår sedan ställde jag den enkla frågan om LR5 och Nikon D500 som visade sig vara ett "problem" inte bara för mig. Och vips blev det också en diskussion för och mot abonnemang kontra engångsköp för en produkt. Engångsköp av produkten LR var tidigare det enda alternativet - men har även inneburit tillgång uppdateringar. Problemet är ju att den servicen - uppdateringar - nu mer eller mindre göms av Adobe.

Själv hade jag inte tålamod som Erik S. och leta både här och där, utan köpte en ny LR6 för 1290 kr. Om jag hoppat på det tåg Adobe vill, så hade jag börjat prenumerera på LR för 108 kr/månad. Dvs på ett år är det samma pengar. Det är således inte en pengafråga idag, mer en frustration över att låta sig bli mer eller mindre beroende av en dominerande (och idag mycket prisvärd, det skall sägas) leverantör, som med abonnemangsformen även intecknar sin dominans för framtiden. Ingen skall tro att Adobe vill knyta fast alla kunder med tillsvidareabonnemang av välgörenhet.

Jag roade mig med att kolla mina arkiv. I mars 2012 uppgraderade jag till LR 4 för 540 SEK. Sedan har jag uppgraderat till version 5 och 6 för ytterligare 540 respektive 500 SEK, totalt alltså 1580 kronor.

I mars blir det alltså 5 år och ca 26 kronor per månad i kostnad.

Man kan ju förstå att Adobe gärna "tvingar" in alla i prenumerationsfållan! :)

Det skall bli mycket spännande att se om Adobe verkigen kommer att erbjuda en uppgradering till version 7 för oss med traditionell licens. Med tanke på hur bökigt det är att köpa den nu i version 6 så tror jag man kommer lägga ner den i version 7. Hoppas verkligen jag har fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar