Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom metadata fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneO

Aktiv medlem
Jag provar Lightroom och stött på lite svårigheter. Jag vill se dom underordnade jpgfilerna i programmet men det lyckas jag inte med. Jag kan få fram dom i utforskaren med ctr+r men hur gör jag för att se dom i lightroom? Det är ju inga problem i Bridge så det borde gå här med. Har för mig att det funkade Elements sorterare också. Jag har rutan för ha jpg filer intill raw filer som separata foton ikryssad.

Dessutom har jag några DNGfiler som är taggade i Bridge som Lightroom inte vill visa. När jag provar att försöka tagga om dom så dyker ett meddelande att data är ändrat i annat program och undrar vilken jag vill använda.

Kopiera metadata fungerar sporadiskt men synkronisera verkar göra samma sak och det fungerar utmärkt.

Någon som har någon förklaring?

Jan
 
Jag använder LR men förstår inte riktigt vad du menar.

"Underordnade JPG'ar"? Vad är det? Menar du import av råfil+JPG samtidigt? Om du kryssat i att de ska importeras som separata filer så blir det ju två bilder i LR, åtminstone för mig. Är du säker på att de aktuella bilderna faktiskt importerats som två? Du kan inte ändra detta i efterhand. Har du importerat rå+JPG som en enda bild så räcker det alltså inte att kryssa i rutan för separata filer.

Ctrl-R i utforskaren? Vad gör den kombinationen?
 
Om det finns några filer kopplade till Rawfilen, jpg eller xml så dyker det upp en ruta under filnamnet i metadata som kallas underordnade filer. Ctrl+R i Lightroom gör att alla filer uppenbarar sig i utforskaren. Jpg eller xml samt rawfilen.

Detta handlar alltså om gamla bilder som jag har sen tidigare i arkivet.

Jan
 
Ctrl-R i LR alltså. Visst, det visar ju bildens mapp i utforskaren. Och i utforskaren ser du förstås allt som finns i den mappen oavsett om det sen är importerat till LR eller inte.

Frågan är fortfarande: gäller detta bilder som är importerade som rå+JPG som två separata bilder eller som en enhet?

Har de inte importerats som separata bilder så är det bara råbilden som hanteras av LR. JPG-bilden är iofs känd av LR men den finns bara där som ett bihang till ingen särskild nytta. Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått finessen med LR's funktion för att hantera rå+JPG som en enda bild när man inte kan göra något med JPG'en. Vad jag vet så döps JPG'en om ifall ma döper om råfilen. Och om man flyttar råfilen (inne i LR) så flyttas även JPG'en. Tror jag.
 
Nej. Jag hade nog importerat mappen innan jag kryssade rutan Ha jpgfiler som separata foton. Jag försökte importera igen med det resultatet att jag nu ser jpgfilerna men inte raw.

Det här programmet är kanske inte det jag ska ha.

Jan
 
Om du redan tidigare importerat rå+JPG som en enhet så känner ju LR redan till båda bildfilerna, men visar dig bara råfilen (eftersom du valt att göra det så). Att sen välja att importera som separata bilder förändrar inget för de bilder som redan är importerade. De nya bilder du importerar kommer dock att visas som två.

När du nu försöker återimportera de bilder som du redan importerat som en enhet så tycker antagligen LR att det inte finns några bilder att importera, eftersom de redan är importerade båda två. Men om du säger att du nu ser JPG-bilderna men inte råfilerna så låter det ju konstigt.... är du säker på att du tittar i "All photographs"?

Om detta kan man förstås tycka vad som helst, men det är så LR fungerar och man har alltså ett val huruvida man vill hantera bilderna som en enhet eller två separata bilder, men detta görs vid importen.

Att återimportera bilder är i princip aldrig rätt lösning.

Precis som med alla program så bör man sätta sig in i hur det fungerar.
 
Klart att man måste komma underfund med ett nytt program. Och det är det som jag tyckte jag höll på med.
Jag tittar i alla foton och jag ser jpgfilerna nu. I och för sig bättre än bara raw eftersom mina nyckelord ligger i jpgbilden och det bara är att kopiera filnamnet och söka efter rawfilen.

Men funderar ändå på att pröva med att avinstallera programmet och börja om från början. Men det får bli efter helgen.

Jan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.