Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom -> labb

Produkter
(logga in för att koppla)

sih

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni i Lightroom ska "framkalla" bilder på labb?

Jag har bilderna beskurna fritt, och vill ändra till labbets storlekar. Jag skulle vilja skapa samlingar (collections) med virtuella kopior, men det går bara när man skapar samlingen, inte att lägga till fler bilder senare(?). Istället skapar jag en vanlig samling och exporterar till en ny katalog, redigerar om och exporterar.

Tillägg: använder LR 3.6.

Man kan ju tänka på många olika sätt....

Man kan ta bilderna som de är och använda labbets "fit to paper" vilket gör att man får in hela bilden på papperet men det kan bli vita kanter ifall proportionerna inte stämmer.

Man kan ta bilderna som de är och använda labbets "fill paper" vilket gör att man fyller hela papperets yta, men man får en beskuren bild ifall proportionerna inte stämmer.

Eller så beskär man innan man skickar till labbet, men då måste man beskära manuellt till rätt proportion för att veta exakt var man ska lägga beskärningen på varje bild för att få den där man vill ha den.

Spelar det ingen roll var beskärningen hamnar så kan man lika gärna använda labbets "fill paper".

Om det är värt att göra manuella beskärningar beror på hur petig man är, hur många bilder det är frågan om, och hur mycket det är som måste offras på varje bild.

Ibland är jag lat och inser att det är så pass lite som skärs bort så att labbet lika gärna kan få lösa det med sin automatik.

Virtuella kopior ska du däremot förstås kunna lägga in i en statisk samling även efter att du skapat samlingen. Däremot inte med någon sorts automatik så som man kan göra när man skapar själva samlingen första gången.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar