Annons

Lightroom hittet inte nyimporterade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
har fått ett konstigt problem med mitt lightroom. sätter i minneskortet och importerar mina bilder som vanligt. sitter och redigerar lite och så. Sen när jag tar ur minneskortet igen så dyker det upp ett utropstecken på bilderna som jag importerat. som det gör när bilderna inte finns. men sätter jag i minneskortet igen så försvinner utropstecknet. klickar jag på utropstecknet så står det att bilden inte finns men att jag kan leta upp den igen. Men den finns inte. bara om minneskortet sitter i.

Någon som kan svara på varför den beter sig så?

Låter som du lagt till dom i katalogen precis där dom är istället för att kopiera över dom till hårdisken. Stoppar du i minnekortet igen som kommer den att hitta bilderna förmodar jag. Flytta över dom till rätt plats och importera rätt nästa gång.

/Stefan

Låter som du lagt till dom i katalogen precis där dom är istället för att kopiera över dom till hårdisken. Stoppar du i minnekortet igen som kommer den att hitta bilderna förmodar jag. Flytta över dom till rätt plats och importera rätt nästa gång.

/Stefan

ja precis. sätter jag i minneskortet så dyker bilderna upp igen. Eller rättare sagt, utropstecknet försvinner.
"importera rätt nästa gång" jo det har jag gjort dom senaste 5 åren och jag har inte ändrat några inställningar allas. har alltid funkat fram tills nu.

ja precis. sätter jag i minneskortet så dyker bilderna upp igen. Eller rättare sagt, utropstecknet försvinner.
"importera rätt nästa gång" jo det har jag gjort dom senaste 5 åren och jag har inte ändrat några inställningar allas. har alltid funkat fram tills nu.

Då har du inte importerat rätt. Du har bara lagt till dom i biblioteket när du fått upp Importdialogen. Därför jag skrev att du ska importera "rätt" nästa gång.

/Stefan

Tror det har löst sig nu. Kollade inställningarna och det står att dom kopieras till datorn. upptäckte också att alla råfiler från 2016 låg på två olika ställen på datorn. fram till mars så låg dom i katalogen bilder/2016 och från mars fram till nu så låg råfilerna i en helt annan mapp på ett helt annat ställe på datorn.

vet inte vad som har hänt men håller på att flytta alla bilder i en och samma katalog nu. Har även testat att importera en ny bild och nu funkar det som det ska.
Tack för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar