Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom gul nyans vid export. WTF!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lachlan

Avslutat medlemskap
Jaha... ?
När jag exporterar bilder från LR så ser det bra ut när jag öppnar individuella bilder men när jag väljer bildvisning/spela upp - så blir bilderna kraftigt gulaktiga.
Samma skit när jag kopierat bilderna till en annan dator - bilderna ser rätt ut
men när man väljer spela upp i Windows så är de gula igen...

Vad händer?

Tacksam för tips.

Mvh Micke

Kanske är färgrymden som spökar? Konvertera alltid till sRGB innan du ska titta på en bild utanför bildbehandlingsprogrammet, glöm inte att spara som en ny fil eftersom du kastar bort färginfo vid konvertering till sRGB.

OK, tack för svar. Det skumma är att problemet plötsligt dykt upp-
har exporterat förut utan problem... : /

Om du med "spela upp" menar bildspelsfunktionen i Windows fotovisare så är den inte färghanterande. När du ser en enskild bild är programmet färghanterande men när man startar bildspel är det de facto ett annat program som drar igång. Otroligt korkat m

Detta gör att bilderna kan se olika ut i de båda modulerna, speciellt om du har en wide-gamut skärm som är kalibrerad. Då blir skillnaden stor.

Normalt brukar det dock vara så att bilderna blir "röda" så det kanske är ett annat problem du har?

Tack Anders.
Ja, det lät korkat faktiskt. Då luras man tro att allt är bra så länge man inte
använder visningsprogrammet. Samma problem när vi nu skulle beställa en
fotobok och skicka iväg bilderna som ser bra ut på min dator men blev
förstås gula-fula på förhandsgranskningen till fotoboken.
Skumt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar