Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuffert

Aktiv medlem
Hej.
Har några funderingar som jag tänkte ni kunde hjälpa mig med.

1. Från början gjorde jag min säkerhetskopiering varje gång när jag importerade bilder från minneskortet dvs genom "skapa en andra kopia" alternativet och då skickade jag vidare dem till min externa hårddisk.

MEN jag tycker inte den är så bra eftersom jag importerar alla bilder utan att först radera några (det gör jag sen i LR). På så sätt får jag en massa "skräpbilder" i min externa hdd som bara tar upp massa plats.

Har istället börjat med att varje månad exportera alla bilder i månadskataloger som DNG till min externa. På så sätt "hinner" jag ta bort skräpbilder innan säkerhetskopian och får också med inställningar från LR.

Så, några invändningar varför jag inte ska göra så här eller har ni nått bättre förslag?

2. Har skaffat en till intern hdd som jag tänkte flytta över alla mina bilder till. (Min andra mekaniska har börjat låta lite mycket tycker jag.... :) )

Nu funderar jag på hur jag enklast ska göra med LR.
Går det bra att kopiera bilderna med strukturen rakt av från hdd till hdd och sen bara "ändra" från t.ex. F: till G: i LR och så är allt frid och fröjd?
Har för mig att det går att byta "sökväg" i LR?

Tänkte jag kan ha kvar bilderna på den gamla hhd'n med så länge.

/Staffan
 
1. "Skapa en andra kopia" är inte någon riktig backup. Det ska bara ses som en tillfällig extra kopia, så att bilderna finns på två ställen, så att du kan formattera minneskortet. Du måste ha en riktig backuprutin som tar backup på dina originalbilder. När denna rutin är kört så kan du radera dina "andra kopior" eftersom de då egentligen inte behövs.

2. Antingen flyttar du allt inifrån LR och då håller LR själv ordning på allting. Eller så flyttar du utanför LR, går sen in i LR och högerklickar på toppmappen och väljer nåt i stil med "välj ny sökväg".
 
1. "Skapa en andra kopia" är inte någon riktig backup. Det ska bara ses som en tillfällig extra kopia, så att bilderna finns på två ställen, så att du kan formattera minneskortet. Du måste ha en riktig backuprutin som tar backup på dina originalbilder. När denna rutin är kört så kan du radera dina "andra kopior" eftersom de då egentligen inte behövs.

2. Antingen flyttar du allt inifrån LR och då håller LR själv ordning på allting. Eller så flyttar du utanför LR, går sen in i LR och högerklickar på toppmappen och väljer nåt i stil med "välj ny sökväg".

1. Fast om jag skapar en "andra kopia" av ALLA filer på minneskortet till en extern HDD borde det väl ändå räknas som att jag har en backup. På vilket sätt menar du att det inte är en backup? (Om man bortser från andra medier typ cdrom osv). Eftersom denna kopia görs när jag importerar alla RAWfiler från minneskortet kan jag inte se hur det inte skulle vara mina orginalfiler??

2. Ok, kanon. Det gick att göra på fler sätt. Nått borde funkar med andra ord :)

/Staffan
 
Dina "andra kopior" hamnar bara i en mapp döpt till nåt i stil med "importerade den 14 mars 2013". De hamnar inte i samma mappstruktur som dina original som LR använder. LR har överhuvudtaget ingen kontroll över dessa "andra kopior". De bara ligger där i sin mapp, helt fristående, som en extra kopia.

Om du döper om dina original inifrån LR så händer ingenting med dina "andra kopior". Om du sparar metadata till dina original så händer ingenting med dina "andra kopior". Och så vidare.

Det som är viktigt är att du har en långsiktig backup på dina original eftersom det är de som används, och därmed är det de som behöver återställas vid ett eventuellt problem. Om du använder dina "andra kopior" för att återställa de riktiga originalfilerna så blir det jobbigt eftersom de bara ligger i en mapp som inte har nåt att göra med originalens mapp, kanske med fel filnamn, kanske med fel metadata o.s.v.

"Andra kopia" är som sagt tänkt som en tillfällig kopia, innan du hunnit göra en riktig backup av dina riktiga original, så att du snabbt och enkelt har dina bilder på två ställen (dit du låter LR kopiera originalen plus dit du låter LR kopiera de "andra kopiorna") så att du kan formatera minneskortet utan att behöva oroa dig.
 
1. Fast om jag skapar en "andra kopia" av ALLA filer på minneskortet till en extern HDD borde det väl ändå räknas som att jag har en backup. På vilket sätt menar du att det inte är en backup? (Om man bortser från andra medier typ cdrom osv). Eftersom denna kopia görs när jag importerar alla RAWfiler från minneskortet kan jag inte se hur det inte skulle vara mina orginalfiler??

Visst har du rent tekniskt en backup av din dina bilder med en "andra kopia" men se den gärna som en temporär backup t ex när du är ute "on location" och behöver tömma dina minneskort och då vill ha en extra kopia. Du kanske lämnar din dator medan du fotar men din externa HD, gärna SSD, bör du stoppa i fickan utifall t ex datorn blir stulen.

När du senare i ditt arbetsflöde valt bilder att gå vidare med så gör du en backup till din "riktiga" backup(er). När det är gjort så kan du radera "andra kopiorna" i din temporära backup

2. Ok, kanon. Det gick att göra på fler sätt. Nått borde funkar med andra ord :)/Staffan
Jag katalogiserar mina bilder med LR och de ligger alla under en mapp som jag kör schemalagda backuper på till olika platser.

För backup kör jag SyncBackFree, http://www.2brightsparks.com/freeware/freeware-hub.html, Schemalagda aktiviteter kör jag som backup så att alla filer skrivs från källa till mål.

Om jag i LR t ex har konverterat många RAW-filer till DNG och då tagit bort ursprungligaRAW-filerna så kommer ju dessa att ligga kvar på backupperna. Då brukar jag först starta en ny backup för att få kopiera DNG till mål. När jag kollat att det gick bra så kör jag en synkronisering där jag låter SyncBack ta bort filer som finns i målet men inte källan, alltså tas i detta fall RAW-filer bort från backupplatsen.

Jag har backuper på flera ställen och kollar att allt är ok efter synchronisering innan jag går vidare till nästa backupplats. Dock är diskar relativt billiga så många gånger låter jag RAW-filerna ligga kvar på backup även efter DNG-konvertering. Får ju då även en extra kopia på bilden utifall en fil blir korrupt.
 
2. Har skaffat en till intern hdd som jag tänkte flytta över alla mina bilder till. (Min andra mekaniska har börjat låta lite mycket tycker jag.... :) )

Nu funderar jag på hur jag enklast ska göra med LR.
Går det bra att kopiera bilderna med strukturen rakt av från hdd till hdd och sen bara "ändra" från t.ex. F: till G: i LR och så är allt frid och fröjd?
Har för mig att det går att byta "sökväg" i LR?

Tänkte jag kan ha kvar bilderna på den gamla hhd'n med så länge.

/Staffan

Mitt enda råd är att ALLTID göra all filhantering inne i Lightroom. Gör ALDRIG sådant utanför Lightroom. Programmet har bra funktioner för att hålla reda på var bilder finns. Gör man filhanteringen utanför Lightroom får programmet svårare att veta var filerna befinner sig, vilket i sin tur riskerar att skapa problem för dig att faktiskt hitta bilderna och kunna jobba med dem.
 
Ett sätt att flytta LR-katalogen och dina bilder till en annan disk är ju att markera alla bilder i LR och välj att exportera dem som en katalog och som mål välja nya hårddisken. När det är klart så är det bara att välja att öppna den nya katalogen i LR.

Om du väljer att installera om själva LR-programmet så är det då bara att efter ominstallationen välja att öppna katalogen på nya HDD
 
Dina "andra kopior" hamnar bara i en mapp döpt till nåt i stil med "importerade den 14 mars 2013". De hamnar inte i samma mappstruktur som dina original som LR använder. LR har överhuvudtaget ingen kontroll över dessa "andra kopior". De bara ligger där i sin mapp, helt fristående, som en extra kopia.

Om du döper om dina original inifrån LR så händer ingenting med dina "andra kopior". Om du sparar metadata till dina original så händer ingenting med dina "andra kopior". Och så vidare.

Det som är viktigt är att du har en långsiktig backup på dina original eftersom det är de som används, och därmed är det de som behöver återställas vid ett eventuellt problem. Om du använder dina "andra kopior" för att återställa de riktiga originalfilerna så blir det jobbigt eftersom de bara ligger i en mapp som inte har nåt att göra med originalens mapp, kanske med fel filnamn, kanske med fel metadata o.s.v.

"Andra kopia" är som sagt tänkt som en tillfällig kopia, innan du hunnit göra en riktig backup av dina riktiga original, så att du snabbt och enkelt har dina bilder på två ställen (dit du låter LR kopiera originalen plus dit du låter LR kopiera de "andra kopiorna") så att du kan formatera minneskortet utan att behöva oroa dig.

Mycket bra förklarat!

Själv gör jag alltid en extra kopia vid import men det ersätter förstås inte en bra backup-rutin.

De enda gångerna jag har nytta av extra kopian vid import är om jag gör något tokigt när jag går igenom bilderna efter import, t ex råkar radera någon bild av misstag. Om jag då redan hunnit formatera om minneskortet kan jag lätt återfå bilderna från extra kopia. Har nog bara använt funktionen någon enstaka gång, men känns tryggt att ha.
 
Ja ok, då är jag med.

Jo att de filer som jag väljer att "spara som kopia" är enbart RAW filerna som fanns på kortet och att de inte kommer att uppdateras har jag fattat jag med.

Mitt "nya-DNG-Månadsvis-system" är ju inte heller helt fläckfritt eftersom ifall jag gör ändringar på filer som är mer än två månader gamla kommer jag ju inte spara dessa ändringar på den externa HDD'n.

Bästa vore ju om man kunde låta LR ha en egen synkad backup på nån annan HDD som LR höll koll på själv. Lite som katalogbackupen den frågar om.
Finns det? Dvs en spegling av dina filer i LR på en annan HDD.

Om det inte finns borde de ta med det i LR5 :)

/Staffan
 
Ändringar i LR är enkelt att fixa. Låt programmet göra backup på Lrcat filen varje gång du stänger ner den.
Bildfilerna kan spegla en gång o veckan med ex synctoy. Tar inte många minuter.
 
Med LR så är det två saker som är viktiga att ha backup på:
- din katalogfil, d.v.s. LR's databas (nånting.lrcat)
- dina originalbilder, i den mappstruktur som de ligger i

Med dessa två saker kan du återskapa hela din bildsamling, med bildjusteringar, nyckelord, samlingar o.s.v.

Du kan bara ha ett original av vardera. En originalkatalog, och ett original av varje bild. Sen kan du ha massor av backuper.

Därför är "andra kopia" inte någon riktig långsiktig backup. Och det är helle ringen backup att flytta vissa bilder till en annan disk.

Om du vill ha dina originalbilder på olika diskar, t.ex. av utrymmesskäl så går det utmärkt. Enklast är att då att flytta dem inifrån LR så att alla kopplingar behålls. LR kan t.o.m. hantera "offline media", d.v.s. du kan ha originalbilder på diskar som inte är ansluta, men LR känner ändå till dem och kan visa dem via förhandsvisning av tumnaglar.
 
Med LR så är det två saker som är viktiga att ha backup på:
- din katalogfil, d.v.s. LR's databas (nånting.lrcat)
- dina originalbilder, i den mappstruktur som de ligger i

Du kan bara ha ett original av vardera. En originalkatalog, och ett original av varje bild. Sen kan du ha massor av backuper.

Katalogfilen gör jag ganska ofta en backup av. Men finns det något bra sätt att göra en backup på hela mappstrukturen med alla inställningar i LR?

Att kopiera hela mappstrukturen till en annan disk fungerar ju fast jag måste hålla koll på om jag lägger till/ ("framkallar") nån bild. Alla inställningar finns ju i LRCat.

Det bästa vore alltså då att kopiera hela mappstrukturen rakt av och sen hålla efter den en gång i månaden eller mer?

/Staffan

P.S Tack för alla tips och svar :)
 
Även om jag förlorar lite LR prestanda så låter jag LR alltid även skriva alla ändringar till bildens XMP-fil eller till DNG. På så sätt så kan jag återskapa katalogen med alla justeringar även om katalogfilen skulle "försvinna".

Jag låter LR, via inställningar, göra backup på katalogen en gång om dagen när jag stänger LR och samtidigt får LR optimera katalogen för bättre prestanda.
 
Katalogfilen gör jag ganska ofta en backup av. Men finns det något bra sätt att göra en backup på hela mappstrukturen med alla inställningar i LR?

Att kopiera hela mappstrukturen till en annan disk fungerar ju fast jag måste hålla koll på om jag lägger till/ ("framkallar") nån bild. Alla inställningar finns ju i LRCat.

Det bästa vore alltså då att kopiera hela mappstrukturen rakt av och sen hålla efter den en gång i månaden eller mer?

/Staffan

P.S Tack för alla tips och svar :)
Du kan ställa in LR så att det automatiskt backar upp din LRCAT-fil varje gång du avslutar programmet, kolla under Inställningar. Råfiler och mappstruktur kan du tugga igenom en gång om dagen med t.ex. Synctoy om du kör Windows eller Time Machine om du kör Mac. Lämpligen gör du då en inkrementell backup som bara skriver ner ändringarna på backupdisken (utom första gången eftersom allt då är nytt och saknas på måldisken). Du kan även låta Synctoy/TimeMachine ta hand om LRCAT.
 
Katalogfilen gör jag ganska ofta en backup av. Men finns det något bra sätt att göra en backup på hela mappstrukturen med alla inställningar i LR?

Att kopiera hela mappstrukturen till en annan disk fungerar ju fast jag måste hålla koll på om jag lägger till/ ("framkallar") nån bild. Alla inställningar finns ju i LRCat.

Det bästa vore alltså då att kopiera hela mappstrukturen rakt av och sen hålla efter den en gång i månaden eller mer?

/Staffan

P.S Tack för alla tips och svar :)

"hela mappstrukturen med alla inställningar" är fel uttryck. Mappstrukturen med dina originalbilder innehåller just bara dina originalbilder. Inställningar (metadata, keywords m.m.) finns i databasen/katalogfilen. Såvida du inte valt att skriva metadata till originalfil, då finns det mesta även i bildfilerna (eller som separata XMP-filer brevid bildfilerna). Men inte allt. katalogen innehåller däremot alltid allt. Så att spara metadata till originalfil är inget alternativ till backup.

Att hålla mappstrukturen med originalbilder konstant uppdaterad i backupen görs lämpligen med någon sorts synkroniserande backup som kopierar över nya filer.
 
Gör gärna skillnad på ”bildinställningar” och ”programinställningar”.

Adobe har en artikel över var allt sparas:
http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/preference-file-locations-lightroom-4.html
http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/preference-file-locations-lighroom-3.html (ja de har stavat fel!)

Mitt råd är att backa upp bildfiler, katalog och programinställningar. Till de sista två kan du använda:
http://www.photographers-toolbox.com/products/mdawson/tpglrbackup/index.php?sec=guide
 
Först, tack för alla svar.

Jo, jag vet att filerna som ligger i mapparna bara är just "bilderna" och att inställningar mm ligger i Lrcat. Den säkerhetskopierar jag varje gång jag avslutar LR. Eller i alla fall har jag ställt in så frågan kommer upp.

Det som jag mest undrade över nu var om det fanns, likt säkerhetsfrågan om LRcat, fanns nått i LR som kunde hålla koll på synkningen av mina bildfiler, vilket det inte gör som jag fattat det.
DET borde de verkligen ha med i nästa LR. Som kollar av och lägger till nya bildfiler till ett backupställe.

Programinstälningarna kan vara en idé att göra backup på med. Det behövs ju kanske inte så ofta och det är inte hela världen om jag inte får tillbaka dem (tycker jag iaf).

Struntar nog i andra program för att synka, håller koll på det varje månad eller så manuellt. Beror lite på antalet bilder jag tar så klart, många = fler "synkningar"/backuper.

/Staffan

P.S. Jag gjorde all filflyttning inuti LR, funka kanon. Sen kopierade jag bara hela mappstrukturen till en annan backuphårdisk.
Gick fin fint.
(Om man bortser från att min SSD med windows på försvann från datorn när jag kopplade in den nya HDD'n. Härligt med datorer..... :) )
 
Nej, LR har ingen inbyggd funktion för att fixa backup på själva bildfilerna. De kanske borde ha det. Å andra sidan bör bildfilerna ingå i en större övergripande backup-plan som du ändå bör ha för din dator. Personligen har jag all min "data" (bilder, filmer, dokument, Excel-filer m.m.) på en separat hårddisk, och då och då gör jag en komplett kopia på den disken. Då har jag backup på allt. Förutom operativsystem och program men de kan lätt installeras om ifall det skulle behövas.
 
Nej, LR har ingen inbyggd funktion för att fixa backup på själva bildfilerna. De kanske borde ha det. Å andra sidan bör bildfilerna ingå i en större övergripande backup-plan som du ändå bör ha för din dator. Personligen har jag all min "data" (bilder, filmer, dokument, Excel-filer m.m.) på en separat hårddisk, och då och då gör jag en komplett kopia på den disken. Då har jag backup på allt. Förutom operativsystem och program men de kan lätt installeras om ifall det skulle behövas.

Det har jag med, en extern HDD för bildfiler och LRcat. Allt det andra har man också backup på så klart. Har varit med om alldeles för många krasher som hade kunnat vara riktigt jobbiga annars.
 
Bar du importerar bilder till LR kan du välja att göra en ytterligare kopia till annan plats. Det kan vara praktiskt för att slippa kopiera filerna manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.