ANNONS
Annons

Lightroom Brusredusering/Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

sara_sve_swe

Aktiv medlem
Hej ! Någon här som är bra på brusredusering och skärpa i Lightroom ?
Jag fotar mest hockey och innebandy och skulle vilja lära mig hur man får till det med skärpa och brusredusering. Jag har testat att dra lite i spakarna men jag tycker inte jag får till det. Hur gör ni ? Tips ?

Hej ! Någon här som är bra på brusredusering och skärpa i Lightroom ?
Jag fotar mest hockey och innebandy och skulle vilja lära mig hur man får till det med skärpa och brusredusering. Jag har testat att dra lite i spakarna men jag tycker inte jag får till det. Hur gör ni ? Tips ?

Jag skickar med en bild så ni får se problemet.

Bild

Ett enkelt tips, som jag brukar köra med själv när jag är slö, är att klicka i spalten till vänster på "Skärpa natur" eller "skärpa ansikten" bland alla LR:s förvalda profiler. Ser det överskärpt ut då drar man ner lite i reglaget. När det gäller bruset så vill jag helst inte göra något alls, för det brukar bara göra det värre genom att ludda till. Men kanske uppåt 25 på luminansbrus vågar man dra till med. Tycker inte bilden ser så farligt brusig ut, däremot lite oskarp. Det brus som finns är luminansbrus, som inte stör så mycket tycker jag, påminner om korn. Färgbrus som kan vara värre ser jag inget alls.

Men jag är absolut ingen expert på detta, bara glad amatör. Jag är övertygad om att du kan få mer kvalificerade tips av andra, men sådär brukar jag själv göra.

håller med förra talaren. Fokusen är nog missad.
Prova i LR

BASIC:
Clarity 30

Sharpening:
Amount 50
Radius 0,8
Masking 70

Noise red.
Luminans: 50
Color: 40

Sen använd pensel för sharpening lokalt där du vill ha mer skärpa, ex konturer, ögon, text

Använd även pensel för clarity -30 eller mer för att motverka effekten av brus som uppstår vid för mkt clarity på stora ytor. prova mer noise red också.. Håll dig borta från konturerna eller där du vill ha mer skärpa.

/Stefan

Jag hänger på Stefans konkreta tips lite.....när du har lagt på lite skärpa så håll nere alt och dra i maskningsreglaget samtidigt. Då blir bilden svart/vit och du ser exakt var skärpan kommer att hamna (svart=ingen skärpa, vitt=skärpa). På så sätt kan du "dra på" lite mer med skärpereglaget samtidigt som du "skyddar" vissa områden från att ex förstärka bruset. Ett oerhört kraftfullt och användbart verktyg!

Håller med föregående inlägg. Alt-tangen är riktigt bra, fungerar fint för att se hur maskningen för brusreduceringen läggs. Siffrorna ovan för skärpa är OK, men jag skulle nog inte dra brusreduceringen så långt. Jag brukar nog maska till 50-55 och för Luminans (om det nu är den som är överst :), så brukar jag inte ha den till mer än 25

Jag försöker nog att lägga mindre del av skärpa på hela bilden och istället med penseln, skärpa upp de delar som verkligen ska vara i skärpa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar