Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lightroom autoadjust
- Trådstartare David2799
- Start datum
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Jag fotar med en Canon 6D. När jag använder Lightrooms autoadjust så höjer den konsekvent exponeringen. Jag tycker då att bilderna blir för ljusa och återställer oftast exponeringen till originalvärdet.
Vad kan det här bero på?
Det beror på att Lightrooms autofunktion fungerar så på vissa bilder. Använder man autofunktionen får man oftast justera resultatet. Vissa tycker att auto ger en bra utgångspunkt för att nå fram till det slutgiltiga resultatet.
www.bilderavmig.se
Malmöpågen
Aktiv medlem
Jag fotar med en Canon 6D. När jag använder Lightrooms autoadjust så höjer den konsekvent exponeringen. Jag tycker då att bilderna blir för ljusa och återställer oftast exponeringen till originalvärdet.
Vad kan det här bero på?
Det är ju viktigt att du har en åtminstone profilerad skärm för att den ska visa så korrekt bild som möjligt.
AFJ
Aktiv medlem
Vad kan det här bero på?
Ibland kan auto-justeringen i Lightroom ge ett godkänt resultat men oftast tycker jag det blir helt galet och alldeles för "skruvat". Jag har ungefär samma erfarenhet som du att exponeringen oftast höjs mer än vad som är nödvändigt.
Kort sagt - den mänskliga hjärnan och ögat är sannolikt bättre på att redigera bilder än en automatisk algoritm - tack och lov!
David2799
Aktiv medlem
Jag har inte en kalibrerad skärm. Det hade säkert varit väldigt bra, men jag tror inte det är relevant i sammanhanget.
Problemet är alltså att Autoadjust drar upp exponeringen konsekvent, varpå jag lika konsekvent återställer den till kamerans exponering. Visst kan det vara så att min skärm är för ljus och att min kamera samtidigt underexponerar, men jag tror inte riktigt på det. Speciellt som de få bilder jag skriver ut ser bra ut, i alla fall exponerningsmässigt, sedan är de lite för varma, men det är en annan sak.
Min egen teori är att Autoadjust försöker balansera histogrammet mot mitten, dvs ligger merparten av informationen åt vänster (vilket den ju gör om man tar en bild på kvällen t.ex.) så skjuter den upp exponeringen åt höger. Detta blir ju heltokigt på kvällsbilder, vilket utgör merparten av mitt fotograferande. Jag tar nästan inga bilder i fullt dagsljus då jag tycker de blir platta och tråkiga.
I övrigt tycker jag Autoadjust ger en bra utgångspunkt för vidare åtgärder. Normalt lägger jag på denna, tillsammans med Canon Standard profil samt skärpa till 40% och masking 80% redan vid import.
En annan grej jag funderat på, kan man få LR att lägga på lämplig brusreducering styrt av ISO värdet i samband med import? Jag skulle alltså vilja sätta upp något i stil med ISO 400 => 25%, ISO 800 => 40% und so weiter.
Problemet är alltså att Autoadjust drar upp exponeringen konsekvent, varpå jag lika konsekvent återställer den till kamerans exponering. Visst kan det vara så att min skärm är för ljus och att min kamera samtidigt underexponerar, men jag tror inte riktigt på det. Speciellt som de få bilder jag skriver ut ser bra ut, i alla fall exponerningsmässigt, sedan är de lite för varma, men det är en annan sak.
Min egen teori är att Autoadjust försöker balansera histogrammet mot mitten, dvs ligger merparten av informationen åt vänster (vilket den ju gör om man tar en bild på kvällen t.ex.) så skjuter den upp exponeringen åt höger. Detta blir ju heltokigt på kvällsbilder, vilket utgör merparten av mitt fotograferande. Jag tar nästan inga bilder i fullt dagsljus då jag tycker de blir platta och tråkiga.
I övrigt tycker jag Autoadjust ger en bra utgångspunkt för vidare åtgärder. Normalt lägger jag på denna, tillsammans med Canon Standard profil samt skärpa till 40% och masking 80% redan vid import.
En annan grej jag funderat på, kan man få LR att lägga på lämplig brusreducering styrt av ISO värdet i samband med import? Jag skulle alltså vilja sätta upp något i stil med ISO 400 => 25%, ISO 800 => 40% und so weiter.
AFJ
Aktiv medlem
Min egen teori är att Autoadjust försöker balansera histogrammet mot mitten, dvs ligger merparten av informationen åt vänster (vilket den ju gör om man tar en bild på kvällen t.ex.) så skjuter den upp exponeringen åt höger. Detta blir ju heltokigt på kvällsbilder, vilket utgör merparten av mitt fotograferande.
Precis, automatiken försöker ju gissa sig till vad som är bäst, ibland funkar det, ibland inte. Inget konstigt med det, auto-lägen brukar ju funka så.
Lite osäker på om du kan lägga på det vid import men efter import är det ju enkelt att sortera ut (med hjälp av filter) alla bilder tagna på viss ISO och sedan använda en preset med önskad reducering.