Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 5?

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen tycker jag LR blir bättre för varje inkarnation och är sällan inne i PS.
Det är väl bättre att lära några funktioner i taget i småuppdateringar än att sitta och plugga in alla när de stora uppdateringarna kommer.

Menar du att ny funktioner inte är bra och tillför något? Kanske alla funktioner inte för alla... men med ditt sätt att resonera så behövs ju inte uppdateringar/nya funktioner alls. Då hade PS fortfarande varit kvar på nivå 1.0 utan lager och med ett ångrasteg (och det var inte kul – tro mig) eller vänta det var ju en innovation... ah förresten det var filmen med... och glasplåten... hmmm vi får nog gå tillbaks till hällristningarna, fast jag tror mina kunde uppskattar att jag inte levererar stenblock.. ;-)

Skulle vilja vända på ditt resonemang och säga att visst får man ibland sätta sig in i hur en ny funktion fungerar. Men LRs uppdateringar har gjort mitt arbetsflöde betydligt snabbare. Så några timmars lärande är i praktiken en investering.

Ju mognare en produkt blir desto svårare blir det att hitta funktioner som verkligen tillför något för det stora flertalet. Det finns väl fortfarande en eller annan ny funktion jag skulle vilja se i LR men den absoluta nödvändigheten i att uppgradera blir mindre och mindre för varje ny version, det är säkert en av anledningarna till att många mjukvaruföretag vill tjänstifiera sina produkter. Adobe är långt ifrån ensamt om det här problemet jämför t.ex med Microsofts Word, det finns idag ingen funktion i word som jag behöver som jag inte kunde gjort lika bra med förra, förrförra eller föfförra versionen igen likförbaskat behöver jag uppgradera för att få säkerhetsfixar. Och vad det gäller glasplåtar så är risken uppenbar att vi idag har kvar en större andel av de glasplåtar som togs kring 1900 än vad vi har kvar av den bildskatt vi skapar idag.
 
Hej.

Jag har följt denna tråd med intresse.
Jag själv är i ett läge där jag endast vill köpa lightroom och inte betala för en månadskostnad för något jag inte kommer kunna äga.

Jag får vänta tills 6:an kommer ut och om den verkligen kommer kunna köpas helt separat eller ej.
När det kommer till funktioner i själva programmet som 6:an kommer ha är jag tveksam till ifall det kommer vara till någon nytta för mig. Det enda som är intressant för mig är att den kommer vara mer kompatibel med 32bit CPU ?? Rätta mig gärna ifall jag har jag har fel.

När det sen kommer till själva Adobe och deras strategi angående hur dom marknadsför sig, är det ganska självklart att dom vill ha folk över till deras betalplan än ha folk som köper en full licens endast 1 gång och kanske kör på den i flera år. Hade gjort exakt samma sak ifall jag hade en en rörelse.

Det jag däremot tror är att dessa priser i början kommer hålla en viss låg kostnad och kommer öka med tiden.

Adobe med andra företag har ju faktiskt varit fula tidigare. Och nej detta är ingen konspiration ifall ni tror det.

Jag vill gärna att ni tar och kollar på dessa länkar.

http://thenextweb.com/au/2013/02/11...t-and-adobe-to-explain-inflated-local-prices/

http://petapixel.com/2013/03/25/ado...prices-to-australian-parliamentary-committee/

https://www.youtube.com/watch?v=78yigV0GYGQ
https://www.youtube.com/watch?v=gz2NRF7pyKA

Finns inget som hindrar adobe från att höja sin månadskostnad när dom väl fått in folk i deras ekosystem. Lite som dagens bensinpriser ;)
 
Jag vill köpa lr separat.Anledningen är flera.
Skulle jag köpa en ny kamera så behöver jag bara uppgraderar lr.jag har inte bara ps utan hela cs6 friköpt.
Använder lr4 o känner inget behov av 5. Visst skulle dammletningsfunktionen vara positiv men knappast ngt jag måste ha.
Nej mitt dyra problem börjar om jag vill/måste uppgradera premiere pro.
 
Och nej det finns inget som hindrar Adobe att höja priset. Förutom att kunderna kommer bli förbannade.
Och justden detaljen är otroligt viktig i adfärssammanhang. Nöjda kunder är gratis reklam.
 
Och nej det finns inget som hindrar Adobe att höja priset. Förutom att kunderna kommer bli förbannade.
Och justden detaljen är otroligt viktig i adfärssammanhang. Nöjda kunder är gratis reklam.

Jag håller med, nöjda kunder = bra reklam!

Men!

Små höjningar på en längre period kommer ju generera massa extra cash. Och dessa små höjningar i regel brukar inte direkt få folk och höja på sina ögonbryn. Utan när protesterna kommer är man chockhöjer priser, det kommer Adobe nog inte göra.
 
Jag håller med, nöjda kunder = bra reklam!



Men!



Små höjningar på en längre period kommer ju generera massa extra cash. Och dessa små höjningar i regel brukar inte direkt få folk och höja på sina ögonbryn. Utan när protesterna kommer är man chockhöjer priser, det kommer Adobe nog inte göra.





Jag har haft ett otal olika prenumerationstjänster under åren, förutom att växlingskursen har påverkar månadskostnad så har jag faktiskt aldrig varit med om att något har höjts.



Och nu när det finns fler som faktiskt tar betalt direkt i SEK så blir nog variationen mindre också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.