Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

nakeP

Aktiv medlem
Har just avslutat en testperiod om 30 dagar med Lightroom 5. Köper man programmet av återförsäljare, eller genom Adobe? Vet att man kan prenumerera på PhotoshopCC+Lightroom för 107kr. mån, men just nu räcker det med endast Lightroom. Om man väljer återförsäljare, får man en då en CD-skiva som man installerar programmet med?
Vänligen Åke P!
 
Lightroom 6 är precis runt hörnet. Kolla så du inte får betala uppgradering en gång till om du köper 5:an nu.
 
Har just avslutat en testperiod om 30 dagar med Lightroom 5. Köper man programmet av återförsäljare, eller genom Adobe? Vet att man kan prenumerera på PhotoshopCC+Lightroom för 107kr. mån, men just nu räcker det med endast Lightroom. Om man väljer återförsäljare, får man en då en CD-skiva som man installerar programmet med?
Vänligen Åke P!

Det går att göra både och, köper du 5an blir det sannolikt uppgradering till 6 med pengar emellan.

Det jag funderar på är om 6an kommer att säljas separat eller bara som bundle med CC, dsv hyrköp?

https://www.dustinhome.se/product/5010747362/photoshop-lightroom-v-5-winmac-sve-dvd

/Ulf
 
Okay det låter bra, men går CC att köpa eller är det bara hyra som gäller?

CC finns bara som hyrprogram. Vet inte vad du kör för dator men om du kör mac och vill ha någon köpbar ersättare för photoshop titta på Pixelmator som är mycket kompetent och lättanvänt. Kostar dessutom nästan inget, om man jämför med en CC prenumeration.
 
CC finns bara som hyrprogram. Vet inte vad du kör för dator men om du kör mac och vill ha någon köpbar ersättare för photoshop titta på Pixelmator som är mycket kompetent och lättanvänt. Kostar dessutom nästan inget, om man jämför med en CC prenumeration.


Min känsla är att Adobe vill ha över allt på hyrköp, det blir win win och min mistanke var också att CC bara går att hyra :) Har tyvärr LR som både köp o hyr tillsammans med CC.
 
Din känsla kanske inte är helt korrekt i det här fallet. Vänta och se. Kanske får du LR 6 som köpversion utan konspirationsteorier!
 
Din känsla kanske inte är helt korrekt i det här fallet. Vänta och se. Kanske får du LR 6 som köpversion utan konspirationsteorier!

Att Adobe vill ha över så många de kan på hyrprogram är nog ingen konspirationsteori, det är sund affärsstrategi. Man kan helt enkelt plocka ut mera pengar från sina kunder på det sättet. Enda skälet till att LR fortfarande inte säljs på det sättet är att alltför många kunder skulle protestera ljudligt och eventuellt byta till Phase Ones Capture Pro.

Fler och fler mjukvaruföretag går över till en prenumerationsmodell för sina produkter vilket gör att vår vana vid den modellen ökar och färre och färre kommer att protestera. Förr eller senare kommer därför Adobe att byta modell även för LR. När det sker kan vi bara gissa, men att det kommer att ske oavsett vad Adobe lovar för närvarande är nog utom allt tvivel.
 
Har just avslutat en testperiod om 30 dagar med Lightroom 5. Köper man programmet av återförsäljare, eller genom Adobe? Vet att man kan prenumerera på PhotoshopCC+Lightroom för 107kr. mån, men just nu räcker det med endast Lightroom. Om man väljer återförsäljare, får man en då en CD-skiva som man installerar programmet med?
Vänligen Åke P!

Om du har avslutat testperioden så är väl programmet redan installerat? Det enda du behöver är serienumret så aktiveras programmet i "skarpt" läge. Om du köper direkt av Adobe eller via återförsäljare spelar ingen roll - köp där det är billigast. Jag ser att t ex Dustin listar svensk och engelsk version - måste vara fel, installationen innehåller ju samtliga språk och det går att växla efter installation.

En DVD har du ingen större nytta av tror jag. Jag gissar att om du får en DVD så kommer det inte vara med version 5.7 utan den första versionen av 5:an och då bör du i vart fall ladda ner hela installationen av 5.7 för att ha det senaste.
 
Att Adobe vill ha över så många de kan på hyrprogram är nog ingen konspirationsteori, det är sund affärsstrategi. Man kan helt enkelt plocka ut mera pengar från sina kunder på det sättet. Enda skälet till att LR fortfarande inte säljs på det sättet är att alltför många kunder skulle protestera ljudligt och eventuellt byta till Phase Ones Capture Pro.

Fler och fler mjukvaruföretag går över till en prenumerationsmodell för sina produkter vilket gör att vår vana vid den modellen ökar och färre och färre kommer att protestera. Förr eller senare kommer därför Adobe att byta modell även för LR. När det sker kan vi bara gissa, men att det kommer att ske oavsett vad Adobe lovar för närvarande är nog utom allt tvivel.


1+

Exakt, alla CC-användare är hyrköpare vilket är ett smart drag, plus att piratkopieringen sannolikt har minskat, vilket innebär fler användare av legala PS :)
 
Förr eller senare kommer därför Adobe att byta modell även för LR. När det sker kan vi bara gissa, men att det kommer att ske oavsett vad Adobe lovar för närvarande är nog utom allt tvivel.

Det är nog sannolikt.

För egen del ser jag många fördelar med prenumerationsmodellen rent generellt.

För Lightroom är jag dock mycket tveksam. Så länge man är aktiv är det väl inga större problem. Då köper man nya kameror och behöver ny programvara som hanterar detta.

Om man däremot sätter hobbyn på sparlåga, nöjer sig med den kamera man har och inte har något behov av uppdateringar - ja då skulle det kännas lite olustig om man inte längre kan använda programmet för vissa grundläggande funktioner.
 
Jag har fått för mig att programmen fortsätter fungera 'as is' i den version de är när man går ur prenumerationen. Är det fel? Om ja, vilka funktioner försvinner och hur lång tid tar det? Samma sak borde ju gälla om man inte är on-line under viss tid.
 
Jag har fått för mig att programmen fortsätter fungera 'as is' i den version de är när man går ur prenumerationen. Är det fel? Om ja, vilka funktioner försvinner och hur lång tid tar det? Samma sak borde ju gälla om man inte är on-line under viss tid.

Ja, det är nog fel. Devlop-modulen t ex slutar att fungera:

http://blogs.adobe.com/lightroomjou...oom-after-my-membership-ends.html?PID=6157500

Detta gör ju att programmet i praktiken blir oanvändbart för den som fortsätter att fotografera.
 
Ja, det är nog fel. Devlop-modulen t ex slutar att fungera:

http://blogs.adobe.com/lightroomjou...oom-after-my-membership-ends.html?PID=6157500

Detta gör ju att programmet i praktiken blir oanvändbart för den som fortsätter att fotografera.

Och rätt uselt även för dem som har sin fotografering på sparlåga. Det är ju inte ovanligt att man vill göra smärre förändringar i efterhand beroende på vad bilden ska användas till. Dessutom blir man tydligen även av med kartmodulen vilket gör att det kan bli svårt att veta var bilder blivit tagna.

Sedan är det ju inte säkert att alla behöver eller ens vill ha de senaste funktionerna. Det blir till att betala för uppgradering i vilket fall om man väljer CC version (så länge det nu går att välja).

Senast jag tittade på Adobes site fanns det inga tydliga länkar till hur man köpte en ny full licens av LR. För att köpa en ny fullversion var man tvungen att följa länkarna för att köpa en uppgradering och sedan precis innan köpögonblicket ändra en dropdownmeny från uppgradering till fullversion. Hur många nya användare tänker på att man kan göra så. Det här säger en hel del om hur Adobe tänker kring det här.
 
Råkade klicka fel, och tagit bort Unos inlägg efter att redigerat sönder det - sorry.

/afe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.