Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 5/ verktyg

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur som helst när bilderna väl är inlagda i LR ska man inte ta bort, flytta på dem i andra program inklusive filhanterare. Skapa en mapp där du har alla dina bilder och låt LR vara det enda program som rör den mappen, annars finns det risk att databasen i LR som håller reda på var bilderna finns på dator och var bilderna finns i verkligheten kommer i otakt. Så vad som händer i dropbox
behöver man egentligen inte fundera över.

Du har rätt att det ökar i Lightroom när du skapar en virtuell kopia, jag testade och gjorde en kopia och det syns i LR att den läggs till men inte i mappen där jag har original bilden.

Så jag tror inte den tar plats som ett riktigt foto.

OBS! Tänk på om du ska radera kopian att den hamnar oftast efter originalet och får ett upp vikt hörn som jag ringat in här. Jag råkade ta bort fel men hann rädda det.
Det stämmer bra med det vikta hörnet! Tack för förtydligandet med bilden!

Frågan är också.....
Om man skapar en virtuell kopia dvs en kopia av samma bild som man vill experimentera med. Är det inte meningen att den ska sparas någon gång?
Den sparas väl i alla fall när man tar backup?

Ja, alla ändringar lagras i Lightrooms databas (och XMP-filerna om du ställt in LR att skapa sådana), så har du backup av den är det ingen fara. Ändringarna sparas omgående utan att det märks.

Frågan är också.....
Om man skapar en virtuell kopia dvs en kopia av samma bild som man vill experimentera med. Är det inte meningen att den ska sparas någon gång?
Den sparas väl i alla fall när man tar backup?

Det som sparas är ändringarna, och de sparas i LRs katalogfil, dvs databasen som håller reda på filerna. Vill man sedan använda den som fil för att t.ex. ladda upp den på facebook eller nåt, exporterar man bilden ut från LR precis på samma sätt som man gör med riktiga filer

Hur som helst när bilderna väl är inlagda i LR ska man inte ta bort, flytta på dem i andra program inklusive filhanterare. Skapa en mapp där du har alla dina bilder och låt LR vara det enda program som rör den mappen, annars finns det risk att databasen i LR som håller reda på var bilderna finns på dator och var bilderna finns i verkligheten kommer i otakt. Så vad som händer i dropbox
behöver man egentligen inte fundera över.
Hittills har det fungerat på så sätt att alla bilder (från min mobil, padda) har hamnat direkt i dropbox.com där jag har lagringsplats och vidare laddats ner i min mac. Då har jag haft tillgång till bilderna i min bildredigerare som jag använde innan LR via "camera uploads". När jag gjorde ändringar, flyttat filer eller döpt om så har det uppdaterats automatiskt mot min dropbox.com.
Nu blir det lite krångligare i och med att LR har en del finesser som jag inte visste om.

Hittills har det fungerat på så sätt att alla bilder (från min mobil, padda) har hamnat direkt i dropbox.com där jag har lagringsplats och vidare laddats ner i min mac. Då har jag haft tillgång till bilderna i min bildredigerare som jag använde innan LR via "camera uploads". När jag gjorde ändringar, flyttat filer eller döpt om så har det uppdaterats automatiskt mot min dropbox.com.
Nu blir det lite krångligare i och med att LR har en del finesser som jag inte visste om.

Jag vet inte om det fungerar med dropbox mappar, men LR har en funktion där filer som läggs i en viss mapp automatiskt importeras. Kanske det är något du skulle kunna ha glädje av.

Titta under Arkivmenyn och valet automatisk import

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto