Annons

Lightroom 5 och Photoshop Cs5

Produkter
(logga in för att koppla)

JanG

Aktiv medlem
Mitt problem är att när jag jobbat med bilderna i Lightroom 5 och vill fortsätta med dem i Photoshop Cs 5 följer inte alla mina justeringar med över till Photoshop Cs5, när jag använder snabbkommandot cmd+e eller högerklickar och markerar Cs5 i menyn. Observera att det bara är justeringarna jag gjort med de nya verktygen som inte följer med: D.v.s. Den förbättrade funktionen med fläckborttagningsverktyget. 2. Radiellt filter. 3. Upright-automatisk perspektivkontroll. Är det någon på forumet som vet varför? Jag löser problemet med att gå en omväg via skrivbordet, men det är inte o.k. för så vill jag inte ha det.

När jag öppnar mina rawfiler i Cs5 görs de automatiskt om till PSD-filer, och då fungerar det inte fullt ut. Jag har nu ändrat inställningar så de görs om till Tiff-filer istället. Tyvärr är resultatet detsamma.

Konstigt. Då borde justeringarna du gjort heller inte vara med om du exporterar dom, eller?

Tillägg: vad väljer du i menyn? Använda LR justeringar eller göra en kopia eller arbeta med originalet?

När jag öppnar mina rawfiler i Cs5 görs de automatiskt om till PSD-filer, och då fungerar det inte fullt ut. Jag har nu ändrat inställningar så de görs om till Tiff-filer istället. Tyvärr är resultatet detsamma.

PSD och TIFF är samma sak i det här fallet. PSCS5/ACR kan inte hantera ändringar du gjort i LR5.

Som Stefan säger ska du exportera som TIFF och dessutom så ska Lightroom generera TIFF filen och inget annat.

Min gissning är att du fått upp en varningsruta som sagt att LR och PS inte är kompatibla och att du valt alternativet 'Open anyway' samt klickat i den ruta som sagt att du inte vill se varningen mer. Du måste ange det andra alternativet 'Render using Lightroom' för att Lightroom ska göra om det till en TIFF fil (annars antar jag att det är ACR som gör det).

För att få tillbaka varningsrutan och möjlighet att ange rätt alternativ så gå in under Preferences->General och klicka på 'Reset all warning dialogs'

Jag kör engelsk version därför de engelska texterna men du hittar säkert rätt ändå :)

DNG är adobes rawformat. Bra ifall programmen inte har stöd för nyare kameror.
Använder det istället för kamerans egna.

Det kan man inte. TS nämner inte vad han kör för filformat

Nä, precis, men du skriver ju att det blir inkompatibelt om man öppnar råfilerna som DNG ;)

Nåja, som det redan skrivits - använder man LR5 och CS5 måste man gå en omväg och exportera filen till TIFF eller PSD (och välja att inkludera ändringar gjorda i Lightroom). Vet dock inte exakt hur det ska ställas in då jag kör CC (och inte kan välja att öppna en kopia i PS).

Nä, precis, men du skriver ju att det blir inkompatibelt om man öppnar råfilerna som DNG ;)

Nåja, som det redan skrivits - använder man LR5 och CS5 måste man gå en omväg och exportera filen till TIFF eller PSD (och välja att inkludera ändringar gjorda i Lightroom). Vet dock inte exakt hur det ska ställas in då jag kör CC (och inte kan välja att öppna en kopia i PS).

Har man redan DNG i grunden så kan man öppna dessa i photoshop utan att nya filer bildas. Alltså öppnar man dom som DNG. Tror inte CS5 kan öppna kamerans original raw filer om man använt LR 5 eller filerna inte stöds från början. Dessa kan man även öppna i äldre photoshopversioner, fast utan alla nya inställningar. LR kommer varna. Därför trodde jag detta var felet. Men generas nya filer så borde LR få med alla inställningar såvida man inte medvetet valt att redigera en kopia av originalet eller redigera själva originalfilen.

Som Stefan säger ska du exportera som TIFF och dessutom så ska Lightroom generera TIFF filen och inget annat.

Min gissning är att du fått upp en varningsruta som sagt att LR och PS inte är kompatibla och att du valt alternativet 'Open anyway' samt klickat i den ruta som sagt att du inte vill se varningen mer. Du måste ange det andra alternativet 'Render using Lightroom' för att Lightroom ska göra om det till en TIFF fil (annars antar jag att det är ACR som gör det).

För att få tillbaka varningsrutan och möjlighet att ange rätt alternativ så gå in under Preferences->General och klicka på 'Reset all warning dialogs'

Jag kör engelsk version därför de engelska texterna men du hittar säkert rätt ändå :)

Tack Joakim D. Nu har jag återställt varningsrutan. Jag klickar på återgivning med Lightroom och då får jag med de nya verktygen i Lightroom 5 också. Stort tack till alla er som engagerat sig i frågan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar