Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 5 kontra Elements 11

Produkter
(logga in för att koppla)

JerryKallstrom

Aktiv medlem
Och nu kom Lightroom 5... Jag sitter med Elements 11 och undrar om jag har behov av LR5?

Vad skiljer dom åt samt är det värt och skaffa LR5 när man sitter med E11 - är det så att dom kompletterar varandra och därigenom värt extrakostnaden på ca 1200 kr?!?

Och nu kom Lightroom 5... Jag sitter med Elements 11 och undrar om jag har behov av LR5?

Vad skiljer dom åt samt är det värt och skaffa LR5 när man sitter med E11 - är det så att dom kompletterar varandra och därigenom värt extrakostnaden på ca 1200 kr?!?

De kompletterar varandra. Lightroom ger dig ett arbetsflöde som är oumbärligt, som jag ser det. Elements blir den externa redigerare du använder om du måste göra efterarbete som går utanför Lightrooms kapacitet. Om du inte är en bildkonstnär som bygger om bilder helt i Elements kommer du sannolikt att spendera 80-90% av efterarbetstiden i Lightroom och bara i undantagsfall gå vidare till Elements.

Elements 11 erbjuder det mesta fast på annat sätt det som LR gör.
Olika arbetsflöden. Det som är för mig den största skillanden är att LR är mer optimerad mer för RAW-konvertering medans Elements klarar bättre "bildmanipulering".
Olika arbetsflöden. Jag föredrar LR än elements. Är van att använda elements också samt den stora CS. Men helhetsflödet i LR har gjort att jag till 99,9% av alla bilder jag tagit i RAW endast använder LR .Endast en pytteliten del måste CS användas.
Dock använder jag plugins som Topaz, Onone och photomatix för att komplettera programmet med.

/Stefan

Kan bara hålla med Stefan och Magnus. Jag har såväl LR, PS CS 6 och PS Elements men använder LR till merparten av mitt bildarbete. Utflykterna till PS blir färre och färre och numera använder jag det, i vissa fall, till skärpning och därutöver när jag behöver lagerhantering, HDR och lite annat special.

Om du kompletterar ditt Elements med LR så påstår jag att du får en ganska komplett verktygslåda. Liten tröskel är det till programmet men det finns hur mycket hjälp som helst att få. Har du råd så köp. LR blir bara bättre och bättre.

Jag håller med de övriga. Jag använder både Lightroom och PSE11 men det är numera ett fåtal bilder som bildbehandlas i PSE. Mest när jag har behov av att ta bort något störande element i bilden som man kan ta bort inom etikens ramar. Jag fotograferar till 100% i RAW och arbetsflödet är mycket bättre i Lightroom än vad det är i PSE. Man kan inte använda lager i Lightroom men det är uppbyggt så att man ändå alltid kan ändra något som man gjort tidigare. Lägga bilder i högar, album, tagga, värdera etc kan du göra.

Om du inte vet något om Lightroom kan du ju alltid gå in på Moderskeppet.se och titta på deras grundkurs (Grunderna i Lightroom 4 & 5) som du kan se gratis i Moderskeppet Guld. Där får du en uppfattning om hur programmet fungerar även om det är en förenklad kurs jämför med de du har tillgång till om du är medlem i Guld.

Min rekommendation är du använder båda programmen om du anser dig ha råd till det. Sett i backspegeln borde jag ha skaffat Lightroom långt tidigare än vad jag gjorde. (Jag började när ver 4 kom ut)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto