Annons

Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Mest troligt byta processor också. Jag provade att installera på en P4 som kom ut feb -05 som enligt Adobe ska stödjas å de gick inte. Hoppas att du har bättre grejer ;-)
ThomasR

Jag har iofs en 9400 quadcore och 4GB ram.... men framåt sommaren blir det en ivy bridge baserad burk, förmodligen med 16GB ram då minne är så löjligt billigt jmf resten av systemet. Men det innebär tyvärr att jag missar hela betaperioden om jag inte uppgraderar min nuvarande burk till win7.

(Och som svar på andra inlägg: Jag påstår inte att XP är bättre än w7 men fram tills nu har jag inte funnit det värt att uppgradera)
 
Jag är alltid lite "nojig" med att installera "onödiga" program på min huvuddator och eftersom jag har gott om extra datorer så kör jag hellre tester på en av dessa, men viss har du rätt i att det inte bör vara några problem.

Jag brukar testköra program i en virtuell dator (jag använder VMware Workstation, men det finns gratisalternativ som t.ex. VirtualBox). Detta är program som installeras i datorn vilket skapar en virtuell dator. I den virtuella datorn installerar man ett operativsystem och de program som man vill testa. På detta sätt kan man ha flera olika virtuella datorer som man testkör olika program, och är man inte nöjd är det bara att radera den virtuella datorn (som egentligen bara är en bunt av filer).

För att virtuella datorerna skall gå bra bör man ha en hyfsat snabb dator med gott om minne.
 
Senast ändrad:
Kör du ImagePrint på OSX eller Windows? Jag mailade Colorbyte och de ska titta på det. De sa också att om jag kör OSX kan jag prova att reparera profilerna med Color Sync Utility och se om det hjälper. Jag kör Windows 7, så jag kan inte testa, men kanske någon annan kan här?

Jag körde med PhotoHome och har Windows 7. Lightroom hittar inte profil från Photohome. Windows kanske har något motsvarar Color Sync Utility?
 
Jag körde med PhotoHome och har Windows 7. Lightroom hittar inte profil från Photohome. Windows kanske har något motsvarar Color Sync Utility?
Ok, nu förstår jag. Jag trodde du talade om ImagePrint. Det finns då uppenbarligen profiler från flera olika leverantörer som inte fungerar att soft proofa med i LR. Hoppas det är något i LR betan som rättas till.
 
Att selektivt kunna ändra vitbalansen på vissa delar av bilden med hjälp av penseln kommer att bli ett bra hjälpmedel.
 
Håller med! Selektiv vitbalans kommer att bli favoritverktyget!

/ Kalle

Ja det är en intressant funktion.

Jag tycker man kan se flera trender i Lightrooms utveckling.

- Kontinuerlig uppdatering av arbetsflödet. Nu senast med fotobok modulen (och e-post funktion). Det skall inte finnas någon anledning att lämna LR för att klara av hela arbetsflödet från skott till slutlig output.

- Nya funktioner för redigering, inte minst delar av bilden. En allt större andel fotografer kommer att klara sig med de redigeringsverktyg som finns inbyggda i programmet. Behovet av Photoshop minskar för en allt större andel fotografer (även om det för andra fortsatt kommer att vara huvudverktyget).

Hoppas bara att denna strävan att vara en helhetslösning inte går ut över programmets smidighet och logiska uppbyggnad.
 
Har precis uppgraderat LR från ver 3 till 4 men konstaterar att den gamla versionen ligger kvar på min dator. Ska man manuellt gå in och avinstallera trean eller låta den vara kvar? Jag lär nog knappast använda trean mer när jag väl har fyran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.