Annons

Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Många minus också:
-Fyllnadsljuset borta
-intensitt borta
- -Win XP (Jag vet det är gammalt men ändå) går inte att ha..

Fyllnadsljuset är ungefär som Shadows och intenitet har länge diskuterats ifall det intre var för lik exponeringen (inte identiskt). Det är alltså fler reglade som ersätter de få. Dvs mer kontroll!
Du får helt enkelt lära dig mer hur de funkar ihopa.
WinXP........ ja du...... Hörde även att många inte ville ha LR för det var så trögt när man använde penseln.....ja du... det var nog inte programmet som felade ;)

/Stefan
 
Någon som vet om LR finns som studentversion. På adobes sida står det att det ska gå, men den finns inte att beställa någonstans
 
Många minus också:
-Fyllnadsljuset borta
-intensitt borta
- -Win XP (Jag vet det är gammalt men ändå) går inte att ha..

De två översta är ju ersatta av nya funktioner som enligt uppgift ger förbättrad kontroll och resultat. Något som bekräftas av de videos som ligger ute där reglagen demonstreras.

Att XP inte stöds må ju upplevas som negativt av dem som fortfarande är kvar i det systemet, men det kan ju vara ett bra tillfälle att ta steget?
 
Säker på det? Trist i så fall, för det kommer jag aldrig att ha råd med.

(om rörelseskärpakorrektion alltså)
Ja, säker och säker... :)

Men jag tror faktiskt inte den typen av funktion kommer in i LR. Dels pga att LR är en råkonverterare och inte ett avancerat bildbehandlingsprogram. Och dels pga att funktionen är en sådan där "avancerad skryt-feature" som varje ny version av PS "måste" ha.

Men visst, helt säker kan man ju aldrig vara...
 
De tidigare Lightroom-uppgraderingarna, 1=>2 och 2=>3 har kostat runt 1000 kr för en vanlig uppgradering. Om man kommer att kunna gå från 2=>4 för uppgraderingspris vet jag inte.
 
När vi nu äntligen fick soft proofing i LR4, så fungerar inte ImagePrint profilerna att soft proofa med! Tråkigt! Man tycker ju att om det fungerar i Photoshop, så borde det fungera i LR också, men de är väl gjorda på något märkligt sätt.
 
Kommer 4 i studentversion direkt tro ni? Eller man kanske tjänar på att köpa ´LR 3 student och sen uppdatera?
 
När vi nu äntligen fick soft proofing i LR4, så fungerar inte ImagePrint profilerna att soft proofa med! Tråkigt! Man tycker ju att om det fungerar i Photoshop, så borde det fungera i LR också, men de är väl gjorda på något märkligt sätt.

Upptäckte det också, men skrivarprofil funkar utmärkt men inte från www.photohome.se färgprofil då man vill fixa bilder till bok :-/ Hoppas att de löser det..
 
Kommer 4 i studentversion direkt tro ni? Eller man kanske tjänar på att köpa ´LR 3 student och sen uppdatera?

Rekommenderar dig att skaffa riktig lightroom istället för studentversion eftersom du får inte tjäna pengar med studentversion har jag för mig. Men om du inte tänker tjäna en enda krona utan bara använda bilderna till dig själv och portfolio så är studentversion bra.
 
Rekommenderar dig att skaffa riktig lightroom istället för studentversion eftersom du får inte tjäna pengar med studentversion har jag för mig. Men om du inte tänker tjäna en enda krona utan bara använda bilderna till dig själv och portfolio så är studentversion bra.
Det stämmer inte, från moderskeppet. Läs artikeln
Nytt för CS5 är att båda produkterna kan användas för kommersiellt bruk vid sidan av. Idag finns bara ett skäl till att inte köpa Student Edition: Du vill ha en svensk version.

Samma gäller för lightroom.
 
Är studentversionen bara på engelska?

Men det kanske inte gör något. När jag laddade ner LR 4 beta, som bara fanns på engelska att ladda ner, omvandlade den sig till svensk version. Det kanske studentversionen också gör om man redan har en svensk tidigare version.
 
Upptäckte det också, men skrivarprofil funkar utmärkt men inte från www.photohome.se färgprofil då man vill fixa bilder till bok :-/ Hoppas att de löser det..
Kör du ImagePrint på OSX eller Windows? Jag mailade Colorbyte och de ska titta på det. De sa också att om jag kör OSX kan jag prova att reparera profilerna med Color Sync Utility och se om det hjälper. Jag kör Windows 7, så jag kan inte testa, men kanske någon annan kan här?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.