Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har laddat ner LR4 och testat lite. Den omvandlade sig direkt till en svensk version, antagligen för att jag har LR 3,5 på svenska redan.

Man känner utseendemässigt i stort sett igen sig från 3.5. I Framkalla-modulen skiljer sig reglagen för högdagrar, svärta och så vidare från tidigare och fungerar lite annorlunda. Det finns mer att göra än tidigare med pensel och övertoningsfilter. Man t ex roa sig med att lägga mer skärpa på det man vill framhäva och oskärpa på resten. Rätt kul.

Modulerna för skärpa och brus verkar vara förbättrade. Det går att göra mer än tidigare utan konstiga artefakter tycker jag.

Men det tidigare reglaget för CA verkar ha försvunnit, eller om det har gömt sig någon annanstans.

Och så finns det en bokmodul, kopplad till Blurb.

Typiskt att det kommer en LR4 när de just hade rabatt för LR3 och jag passade på!

Det var större skillnad mellan 2 och 3 än vad det verkar vara mellan 3 och 4. Men i fallet med LR3 så innehöll den färdiga versionen mycket mer nyheter än vad som fanns i betan. Det kanske blir så nu också.
 
I Framkalla-modulen skiljer sig reglagen för högdagrar, svärta och så vidare från tidigare och fungerar lite annorlunda.

Jag såg detta på Kelbys video - verkar ju vara en klar förbättring. Vad händer om man plockar upp en bild som redan är justerad i Lightroom 3 - hur ställer sig reglagen då?

EDIT: Såg att det tydligen är en ny "process version" så det blir väl så att de gamla bilderna ligger kvar. Väljer man att uppdatera versionen så får man justera om (på samma sätt som det var när vi fick förbättrad brusreducering mellan version 2 och 3).

En cool sak jag såg är att den nu går att brusreducera med penseln! Det skall bli intressant att prova i praktiken!

Men jag väntar nog tills de släpper den skarpa versionen, det kan inte vara så lång borta antar jag.
 
Jag såg detta på Kelbys video - verkar ju vara en klar förbättring. Vad händer om man plockar upp en bild som redan är justerad i Lightroom 3 - hur ställer sig reglagen då?

Då kommer de gamla reglagen upp i panelen. Men man kan uppgradera bilden till 2012-processen. Tyvärr tycks det som om bilden ändras samtidigt, så det sker inte helt perfekt.

Citerar mig själv:
Men det tidigare reglaget för CA verkar ha försvunnit, eller om det har gömt sig någon annanstans

Det visar sig att CA tas bort automatiskt, om man klickar i en ruta.

Soft proofing verkar ju smart, om det funkar bra. I LR3 får man gissa hur det blir.
 
Då kommer de gamla reglagen upp i panelen. Men man kan uppgradera bilden till 2012-processen. Tyvärr tycks det som om bilden ändras samtidigt, så det sker inte helt perfekt

Men det är väl något man får ta. Det var ju lika när de ändrade förra gången. Had du brusreducerat i den gamla version så hade du säkert dragit upp reglaget till 50, eller ännu mer. Slog då om och uppdaterade till den nya processversionen så ändrades bilden och brusreduceringen blev sannolikt för stark och du kunde backa den till något mer lagom och få ett bättre resultat.

Så länge man har möjligheten att behålla den gamla framkallningen är det inget att klaga på tycker jag.
 
Jag väntar gärna - möjligen installerar jag betan på någon testdator för att leka lite i väntan på den skarpa versionen.

Ja, det verkar ju "som vanligt" att man inte kan uppgradera eller importera (ens delar av) sin LR3-katalog under betan vilket fall. Däremot tror jag att man kunde fortsätta jobba på den nya katalogen man skapat under betan när det kom en releaseversion.

..eller borde jag kunna plocka in en export från LR3 som import i LR4 redan nu?
 
Du kan installera den på din vanliga dator, den lägger sig parallellt och du kan inte öppna dina kataloger från 3:an. Så det är som att testa vilket program som helst bortsett från att du inte kan köra dem samtidigt.

Jag väntar gärna - möjligen installerar jag betan på någon testdator för att leka lite i väntan på den skarpa versionen.
 
Du kan installera den på din vanliga dator, den lägger sig parallellt och du kan inte öppna dina kataloger från 3:an. Så det är som att testa vilket program som helst bortsett från att du inte kan köra dem samtidigt.

Jag är alltid lite "nojig" med att installera "onödiga" program på min huvuddator och eftersom jag har gott om extra datorer så kör jag hellre tester på en av dessa, men viss har du rätt i att det inte bör vara några problem.
 
Inga problem alls. De ungerar helt oberoende av varandra. Man måste importera på nytt till LR4 och inställningarna från LR3 följer inte med. Bilddata ligger i olika kataloger. Men till LR4 importeras alla eventuella presets man har i LR3 så har man använt sån på sina bilder så kan man bakvägen importera de bildinställningar som gjorts med dem.

Problemet är snarare av psykologisk och ekonomisk art och uppstår först när betatesttiden är slut och den skarpa versionen kommer. Då måste man bestämma sig för om det är värt att uppgradera och vilken av versionerna man ska avinstallera. Risken är stor att man vant sig vid den nya, och det är väl det Adobe vill.

Just nu har jag LR3, LR4, DxO Pro 6 och DxO Pro 7 i min dator. Mycket att leka med!

Jag tror jag bestämt mig för att skippa uppgradera DxO. Skillnaderna är inte så stora, och jag använder det inte så ofta. LR4 blir en svårare nöt.
 
Antagligen kommer ännu mera godis i den skarpa versionen. Så var det med trean.

Den algoritm mot rörelseoskärpa som Adobe påstås utveckla vore ju smutt att ha tillgång till. Stabilisering i datorn i stället för i objektiv eller kamera!
 
Äntligen soft proof i lightroom. Det har jeg sjatat om till Adobe i tre-fyra år nu! Andra tilltag verkar också bra, undrar hur många buggar dom byggd in den här gången?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.