Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 3 - skärpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej.

Testkör Lightroom 3 och börjar gilla programmet mer och mer och har egentligen bara en punkt jag stör mig på - skärpa. I PS får jag till den skärpa jag vill på mina bilder men det verkar vara omöjligt i Lightroom, för även om jag kör mängdspaken i botten ser jag liten skillnad. Skit bakom spakarna antar jag, men hur ska man göra för att få det lilla extra? I nuläget gör jag allt i Lightroom men skärper i PS...

Kolla i 100%, använd ALT-tangenten för att se hur det ser ut och använd även den sista slidern längst ner, maskning för att vara säker att skärpan hamnar på rätt ställe. Tycker den funkar ok faktiskt...

Både skärpning samt brusreducering fungerar väldigt bra.
Men gör som föregående talare föreslår, kika i 100%.

Hej.

Testkör Lightroom 3 och börjar gilla programmet mer och mer och har egentligen bara en punkt jag stör mig på - skärpa. I PS får jag till den skärpa jag vill på mina bilder men det verkar vara omöjligt i Lightroom, för även om jag kör mängdspaken i botten ser jag liten skillnad. Skit bakom spakarna antar jag, men hur ska man göra för att få det lilla extra? I nuläget gör jag allt i Lightroom men skärper i PS...

Det "lilla extra" kan du lägga på i samband med exporteringen. Där kan du ange en ytterligare skärpning beroende på vilket media bilden ska visas i. Att skärpa för skärm brukar ge bilderna en extra "punch" exempelvis.

Jag tycker inte att jag har någon särskilt bra kontroll över den skärpningen, men den blir generellt rätt bra för just skärmskärpning.

Annars är skärpning i Lightroom rätt mycket "trial and error". Man hittar rätt till slut. Någon generell regel för ett lyckat resultat har jag inte hittat - än. :)

Imagenomic noiceware professional

Om du vill arbeta ytterligare med skärpan, har du Imagenomic noiceware professional... betydligt bättre än Photoshops skärpeverktyg.

Efter att ha gått igenom Moderskeppets skärpekurs så tycker jag att det är svårt att inte göra skärpningen i PS i alla fall. Grundskärpningen fixar Lightroom OK, men slutskärpa för webb i Lightrooms exportfunktion är inte lika vass som att skärpa i PS. Det är dock lätt att göra en droplet i PS och anropa den vid export i Lighroom så man får sin PS-skärpa utan att öppna PS och lägga på slutskärpan för hand. Det kräver ju i.o.f.s. att man har både PS och Lightroom...

Jag gjorde en test med ett 100% utsnitt av en bild i tre ex. En utan slutskärpa, en med Lightrooms standardskärpa vid export, och en med High Pass-metoden i PS. PS-metoden har helt klart mer skärpa. Om det är bättre är väl upp till var och en att bedöma...

https://picasaweb.google.com/drogen.mobil/Skarpetest?authkey=Gv1sRgCO3Xw5HutpTH0gE&feat=directlink

Efter att ha gått igenom Moderskeppets skärpekurs så tycker jag att det är svårt att inte göra skärpningen i PS i alla fall. Grundskärpningen fixar Lightroom OK, men slutskärpa för webb i Lightrooms exportfunktion är inte lika vass som att skärpa i PS. Det är dock lätt att göra en droplet i PS och anropa den vid export i Lighroom så man får sin PS-skärpa utan att öppna PS och lägga på slutskärpan för hand. Det kräver ju i.o.f.s. att man har både PS och Lightroom...

Jag gjorde en test med ett 100% utsnitt av en bild i tre ex. En utan slutskärpa, en med Lightrooms standardskärpa vid export, och en med High Pass-metoden i PS. PS-metoden har helt klart mer skärpa. Om det är bättre är väl upp till var och en att bedöma...

https://picasaweb.google.com/drogen.mobil/Skarpetest?authkey=Gv1sRgCO3Xw5HutpTH0gE&feat=directlink

Det är lite svårt att veta vad du egentligen är ute efter, känner jag.

Lightroom klarar definitivt av att skärpa bättre än det bildexempel du ger.

Jämförelsen känns svår att göra överhuvudtaget. Varje skärpefunktion har sina egna inställningar, och man måste hitta dem som ger den skärpa man är ute efter.

Gör motsvarande test men lägg på den högsta exportskärpan i Lightroom. Då får du en skarpare bild.

Webskärpning i LR.

Mitt tips för skärpning till webben, om du använder den inbyggda skärpningen i exportmodulen.
Är att sätta skärpan på max.
Samtliga tre steg av skärpning i exportmodulen är rätt "snåla".
Varför "medel" snarast motsvarar "svag" skärpning.

Ett exempel där jag gjort så (utan någon övrig skärpning i LR):
http://blogg.photo-it.net/wp-content/uploads/2010/08/2010-08-23_Fotboll_Superettan_J-sodra-Brage-2.jpg

(Från bloggposten: http://blogg.photo-it.net/?p=1624 ).

Tack alla för svaren. Har inte använt någon skärpning i exportmodulen utan endast den som finns under "framkallning" och det är den jag inte tyckt räcker till. Kan det iofs, vid eftertanke, ha att göra med att jag i Lightroom behandlat bilderna i mycket större format än i PS? I LR har jag behandlat dem i de storlekar jag fått ut från kameran, medan jag i PS behandlat filer som ligger kring 1000*600, alltså bra mycket mindre filer?
Vidare undrar jag hur jag i LR ändrar storlek på bilderna?

Tack alla för svaren. Har inte använt någon skärpning i exportmodulen utan endast den som finns under "framkallning" och det är den jag inte tyckt räcker till. Kan det iofs, vid eftertanke, ha att göra med att jag i Lightroom behandlat bilderna i mycket större format än i PS? I LR har jag behandlat dem i de storlekar jag fått ut från kameran, medan jag i PS behandlat filer som ligger kring 1000*600, alltså bra mycket mindre filer?
Vidare undrar jag hur jag i LR ändrar storlek på bilderna?

Kortfattat.
Du behöver lära dig hur exportmodulen i LR fungerar.
Finns en hel del bra info på nätet, så testar du att Googla bör du hitta bra info om detta.

Skärpan i redigeringsmodulen är enbart till för grundskärpning.

Aha, ok då förstår jag. Tänkte väl att det var skit bakom spakarna. ;)

Tack för alla svar.

Aha, ok då förstår jag. Tänkte väl att det var skit bakom spakarna. ;)

Nejdå.

LR har en rätt tvär inlärningskurva då arbetsflödet ser klart annorlunda ut än vad det gör i PS.
Men! När du väl fattat det så sparar det dig en väldans massa tid då detta arbetsflöde är betydligt bättre anpassat för fotografer.

En av nycklarna till att förstå LR är att du alltid arbetar mot orginalbilden (som aldrig förändras i sig självt), när du redigerar den.
Samt att du i egentlig mening aldrig "sparar om" filen när du redigerat klart, utan exporterar bilden i det "format" som den skall publiceras i.

Testade med export och japp, bilderna blir mycket bättre. Där hittade jag också svaret på frågan hur jag ändrar storlek på bilderna. Måste säga att jag börjar gilla LR och det sparar ju onekligen en massa tid jämfört med PS.

Det är lite svårt att veta vad du egentligen är ute efter, känner jag.

Lightroom klarar definitivt av att skärpa bättre än det bildexempel du ger.

Jämförelsen känns svår att göra överhuvudtaget. Varje skärpefunktion har sina egna inställningar, och man måste hitta dem som ger den skärpa man är ute efter.

Gör motsvarande test men lägg på den högsta exportskärpan i Lightroom. Då får du en skarpare bild.

Det är just det jag menar, även om det kanske inte framgår så tydligt. Grundskärpan är helt OK när man väl får kläm på de olika inställningarna för olika bildtyper. Det är slutskärpan vid export till webbformat som jag inte tycker räcker till. Utgångsläget är samma för alla tre exemplen men slutresultatet blir (enligt mig) sämre med Lightrooms exportmodul än med PS. Jag har testat högsta exportskärpan på samma exempel och den når inte high pass-metoden i PS den heller, även om den är lite närmare. I de flesta fallen är dock Lightroom fullt tillräckligt, men om man vet att det skulle bli Liiite bättre med PS så vill i alla fall jag göra vad jag kan för att få ut max.

Snabb fråga till, hoppas ngn uttråkad själ hinner svara. ;)

Om jag vill exportera bilderna till ex skrivbordet, finns det någon funktion som skalar ner bilderna till lämplig storlek? I PS kan man ju behålla proportionerna när man skalar ner, men jag hittar inte denna funktion i LR utan måste manuellt ange bildstorlek bild för bild för bild... Funkar ju så länge alla är liggande eller stående men blir ju lurigt om det är en blandad kompott. Någon som fattar vad jag menar?

Om jag vill exportera bilderna till ex skrivbordet, finns det någon funktion som skalar ner bilderna till lämplig storlek? I PS kan man ju behålla proportionerna när man skalar ner, men jag hittar inte denna funktion i LR utan måste manuellt ange bildstorlek bild för bild för bild...

Markera alla de bilder du vill exportera. Gå in i menyalternativet Arkiv->Exportera. Under rubriken "Ange storlek på bild" anger du maxstorlek på bredd och höjd. Proportionerna blir de du har ställt in i framkallningsmodulen. Här kan du också ange att du inte vill förstora. Hittar du en inställning som du vill använda fler gånger kan du spara den som en förinställning och använda igen senare - med ett knapptryck.
Det fungerar smidigt om du har en, två, tre eller 3055 bilder att exportera.

Mvh
Bertil

Om du under Image Sizing i Export fönstret väljer Width and Height så kommer LR att förminska bilden till antingen det du anget somn bredd eller höjd beroende på om det är en liggande eller stående bild och ändra motsvarande dimension så att proportionerna behålls. (Jag kör engelsk version så jag vet inte hur det är översatt till svenska)

Markera alla de bilder du vill exportera. Gå in i menyalternativet Arkiv->Exportera. Under rubriken "Ange storlek på bild" anger du maxstorlek på bredd och höjd. Proportionerna blir de du har ställt in i framkallningsmodulen. Här kan du också ange att du inte vill förstora. Hittar du en inställning som du vill använda fler gånger kan du spara den som en förinställning och använda igen senare - med ett knapptryck.
Det fungerar smidigt om du har en, två, tre eller 3055 bilder att exportera.

Mvh
Bertil

Under "Bibliotek" - "snabbframkallning" hittar jag "beskärningsproportion" men ingenting under "framkalla". Antar dock att det fungerar lika bra? Vad avses med att förstora / inte förstora under export?
Måste säga att programmet tilltalar mig mer och mer om jag bara lyckas klura ut hur det fungerar. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto