Annons

Lightroom 2.0 efter justeringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nybörjare på Lightroom och behöver hjälp: När jag har beskurit bilder och justerat färger etc ser det bra ut när jag ser bilden i programmet.När jag sedan öppnar bilden i Windows (vanlig fotoläsare) är bilden beskuren, men justeringarna som jag gjort på färg etc syns inte, bilden ser ut som innan justeringarna. Vad gör jag för fel?
MVH
Lasse

Jag är nybörjare på Lightroom och behöver hjälp: När jag har beskurit bilder och justerat färger etc ser det bra ut när jag ser bilden i programmet.När jag sedan öppnar bilden i Windows (vanlig fotoläsare) är bilden beskuren, men justeringarna som jag gjort på färg etc syns inte, bilden ser ut som innan justeringarna. Vad gör jag för fel?
MVH
Lasse

Plåtar du i RAW eller JPEG? Har du exporterat bilden till JPEG e.dylikt efter justeringarna i Lightroom?

Lightroom är "icke-förstörande" d.v.s. den gör inga förändringar i bildfilen om du inte ber om det. Istället har den en databas där programmet lagrar förändringarna du har gjort och lägger på det på bilderna när du vill se dem.

Hemma gör jag allt, inklusive visar bilderna, i LR men om jag behöver ta med mig bilder någonstans så exporterar jag dem till .jpg.

Se bara till att du tar backup på databasen och sparar den på ett bra sätt, annars förlorar du allt jobb du lagt på bilderna.

Se bara till att du tar backup på databasen och sparar den på ett bra sätt, annars förlorar du allt jobb du lagt på bilderna.

Detta är inte helt sant. Om man väljer att spara metadata till bildfilerna så sparas det mesta av inställningarna ner i XMP filen för raw resketive i JPG filen för dessa.
Vissa saker som historik, collections och säkert ett antal ytterligare saker finns bara i LR-katalogen.

Nu har jag fått lite att bita i, hjärtligt tack.

Fast diskussionen om backup av databasen var kanske inte svar på din fråga.

Jag tycker det låter märkligt att dina exporterade bilder är beskurna men att inte andra justeringar syns i den exporterade JPG-bilden.

Något som en nybörjar ofta missar i Lightroom är att man inte gör någon "spara" likt övriga program. Man jobbar först med bilderna, ändringarna sparas automatiskt löpande. När man är klar väljer man att EXPORTERA bilderna. Då får man ej JPG som speglar gjorda ändringar. Den filen kan sedan öppnas i t ex Windows fotoläsare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto