Annons

Lightroom 1.0 Databas fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går ju förresten att importera hela bildarkivet del för del, vid import får man markera de kataloger man vill importera, men jag tror det är bra att första gången importera mappen "crw filer".

Är det någon som har ideer på hur man gör om man vill ha Lightroom även på en bärbar daror? Har man en egen mindre databas där endast för de bilder man jobbar med i den bärbara, och sedan importerar in dem i den huvudsakliga bilddatabasen. Det skulle gå att göra genom att låta lightroom skapa xmp-filer. Kanske finns det smartare sätt?
 
perisak skrev:
Jag har kört Lightroom-betan ett tag men installerade igår demoversionen. I samband med det passade jag på att skapa en ny databs på samma disk som bildarkivet ligger. Bildarkivet i sig har strukturen "/Bildarkiv/raw/2007/2007-02 Februari/2007-02-22 Snöstorm" exempelvis.


Hej!
Hur gör du för att få databasen att ligga på samma ställe som bildarkivet(jag har bildarkivet på skild HD, men när jag skapade ny databas i lightroom så la den databasen under /mina bilder på windows HDn)
mycket irriterande, för databasen tar rätt mycket rum.. föröker hålla windows HDn så fri från annat än windows som möjligt.

Tacksam för svar=)
Fredrik
 
Jag tror man kan flytta databasen som vanligt i windows, eller snarare hela katalogen i vilken den ligger.

I preferences i lightroom kan man ställa in att LR ska fråga vid varje uppstart vilken databas som ska användas, alternativt kan man hålla in ctrl när man startar programmet.
 
Var finns Databasen?

Var hittar man själva databasen? Rent fysiskt alltså på min hårddisk
Vad heter den?

Frågorna dök upp i skallen när jag att och gjorde backup på bildfilerna. Man måste ju göra backup på databsen också... eller..

// Conny
 
I Windows heter den 'Lightroom Database.lrdb' och ligger som default i:

C:\Documents and Settings\username\My Documents\My Pictures\Lightroom
 
"C:\Documents and Settings\Username\My Documents\My Pictures\Lightroom"

Det kan vara en typisk sökväg till databasen. Jag gissar att alla filer i mappen Lightroom behövs.

Jag gillar heller inte att ha massa personliga dokument, som exempelvis biddatabas, på Windowspartitionen.

Edit: Jag var inte snabb nog.
 
hej

på faq står även hur man gör om man vill flytta en befintlig samt även om man länkat bilderna o råkat flytta dem, kalrt matnyttigt med andra ord.
 
Är det någon som vet ifall man behöver katalogen:

Lightroom Previews.lrdata

som ligger tillsammans med databasen?

Jag gissar att den inte behövs och att nya previews skapas om man återställer databasen men det skulle vara bra att veta säkert :)
 
Tilläggsfråga:

Behöver man alla backupfilerna som skapats eller räcker det med den färskaste?

Hittar inte så mycket info i manualen om backuper :-(

När man sedan ska återställa databasen, behöver man då själva databasen (antar det) + backupfilen/filerna eller räcker det med backupfilen/filerna? Dom filerna verkar lite väl små tycker jag.
 
hej

har samma undran här.

har nu fått in ca 55 900 bilder, den genererar nu previews i bakgrunden, har så gjort i 1,5 dygn o enligt progresstapeln är jag nästan halvvägs, så just nu tynger det applikationen och den datorn rätt grymt. Det körs i bakgrunden men suger kraft. HAr sen det läckra dilemmat att mina bildkataloger innehåller betydligt fler bilder än vad LR vill ha in, får mer än 10 000 som reject som misstänkta dubletter, men lsitboxen stoppar efter nån / några 1000 så har inte sett nått mönster där, men än så länge lever jag med förvissningen jag faktiskt har lyckats skapa dubletter på min hårddisk, dvs programmet vet bättre än mig just nu, men det visar sig först då jag skall tilldela de överordnande sökorden, då tar jag map för map o ser ju om de inte har rimligt med bilder i sig och att det är hyfsat rätt bilder.

Baserat på dessa 55 900 bilder:
Jag har just nu en databaskatalogstruktur med 53 826 filer/kataloger och de är två stora filer, själva databasen på 626 229KB samt thumbnail-cache.db på 649 704kb, sen ett antal rätt små filer, nån på 1 meg, men de flesta ruggit små samt ett otal kataloger, tusentals kataloger som är tomma än, antar de kommer få innehåll då previwen skapas.
 
Man behöver bara senaste back-up'en på själva databasfilen. Resten går att återskapa. Prova själva genom att göra en back-up någon annan stans på disken eller en annan disk och starta därifrån så ser ni hur det fungerar.

Mvh/Lars-Erik
 
alfin skrev:
Man behöver bara senaste back-up'en på själva databasfilen. Resten går att återskapa. Prova själva genom att göra en back-up någon annan stans på disken eller en annan disk och starta därifrån så ser ni hur det fungerar.

Mvh/Lars-Erik

Alltså:

Senaste backupfilen + själva databasen?

eller

Senaste backupfilen + en kopia av databasen oavsett när databaskopian togs?

Mycket förvirrad just nu...
 
hej

e det inte så enkelt du bara går in i lr, väljer backup o ser vilka filer den lägger i den katalogen du skapade vid backupen, borde ju vara de som lars-erik säger
 
Micke_O skrev:
Alltså:

Senaste backupfilen + själva databasen?

eller

Senaste backupfilen + en kopia av databasen oavsett när databaskopian togs?

Mycket förvirrad just nu...

I LR, under Edit>Preferences>General, prova med att skapa en back-up nästa gång LR startar. Starta om LR och välj ett annat ställe på disken för back-up'en, eller en annan disk. Den enda fil LR skapar nu är själva databasfilen. När du startar LR med denna nya databas, då först skapas previewerna. Alltså, du behöver bara säkerhetskopiera filen 'Lightroom Database.lrdb'.

Mvh/Lars-Erik
 
alfin skrev:
I LR, under Edit>Preferences>General, prova med att skapa en back-up nästa gång LR startar. Starta om LR och välj ett annat ställe på disken för back-up'en, eller en annan disk. Den enda fil LR skapar nu är själva databasfilen. När du startar LR med denna nya databas, då först skapas previewerna. Alltså, du behöver bara säkerhetskopiera filen 'Lightroom Database.lrdb'.

Mvh/Lars-Erik

Ok, då är jag med. Alltså behöver jag inte bry mig om LR's egen backupfunktion om jag själv ser till att backa "Lightroom Database.lrdb" som ju är själva databasen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.