** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Lightroom 1.0 Databas fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Micke_O skrev:
Ok, då är jag med. Alltså behöver jag inte bry mig om LR's egen backupfunktion om jag själv ser till att backa "Lightroom Database.lrdb" som ju är själva databasen?

Jag backar upp allt ändrat på mina diskar via min vanliga back-up rutin med Retrospect och använder inte LR's back-up funktion. Därmed backar jag också automatiskt upp alla preview filer.

Mvh/Lars-Erik

Importera Keywords från CS2

Hej,
Jag har använt CS2 Bridge för att organisera mina bilder.
Lagt till Kontakinfo, Keywords etc.
Men skall jag använda Lightroom så verkar det som jag måste göra om allt igen....
eller har jag missat något eller går det bara inte att importera den Meta-informationen???

Nån som vet
//Conny

hej

det jag läst på adobes forum finns visst stöd redan nu o i cs3 : s bridge kommer mer stöd för överföring av data. Men det är vad folk påstår i forumet.

roinek skrev:
hej

det jag läst på adobes forum finns visst stöd redan nu o i cs3 : s bridge kommer mer stöd för överföring av data. Men det är vad folk påstår i forumet.

Jag har provat i CS2 och där funkar det inte. OM jag inte gör något fel förstås.

// Conny

tyvärr kan jag inte mer om detta, men fick intrycket att det data som idag ev kan komma med på nått sätt har med att camrarawversionen måste vara 3.7 o det kan ha rört sig om metadata typ exinfo. DVS inte strukturdata. För LR skiter ändå i strukturen, den följer i grunden hårddiskens struktur om vi pratar grundsortering. Sen kan man lägga collection utanpå detta, men i grunden hamnar det enligt katalogen.

många skriker nu då de har haft typ årtalet längst upp, o så år efter år varit till en viss park tex, de har då, sett ur lr, ingen bra koppling horisontellt tå året förstör detta.

jag har lite mer tur då jag lagt mina bilder i kategorier längst upp på en grov nivå, typ modeller, o sen direkt under det modellens namn o i den de olika sessionerna o för resor såä under resur ligger landet o så längst ner året

Jag har ett litet bekymmer med Lightroom (måhända ett mindre problem) och det är samma som jag hade med Rawshooter. När jag gör en förändring så blir bilden en kort millisekund lite ofokuserad medan en omräkning görs för att sedan bli skarp och fin igen. Det tar inte lång tid, men det är riktigt irriterande då jag vill göra mindre, stegvisa förändringar eftersom det inte blir en snygg övergång mellan stegen (och dessutom irriterande för ögat). Det tycker jag ACR hanterar avsevärt mycket bättre.

Är det bara jag som har problem med detta?

hej

prova göra 1:1 previews på dessa bidler, markera ett apr och gör 1:1 previews av dessa.

LR använder de std previews i vissa funktioner, men hämtar o tar ur råfilen för vissa, tex develop, då måstre den dels konvertera och dels färghantera. Du kanske ser en viss skillnad i färgerna också?

Att de förändras lite.

Roine

roinek skrev:
hej

prova göra 1:1 previews på dessa bidler, markera ett apr och gör 1:1 previews av dessa.

LR använder de std previews i vissa funktioner, men hämtar o tar ur råfilen för vissa, tex develop, då måstre den dels konvertera och dels färghantera. Du kanske ser en viss skillnad i färgerna också?

Att de förändras lite.

Roine
Det blir ingen skillnad. Det känns som det är själva omräkningen som orsakar detta. Exempelvis om jag ändrar exposure compensation från -0.5 till -0.4 så sker inte övergången sömlöst som den gör i ACR. Och det var på samma sätt Rawshooter betedde sig.

Har inte tagit mig igenom hela tråden, men hur skapar man en ny databas? När jag importerar alla mina bilder blir Lightroom ofantligt segt. Det vore smidigare om man kunde ha flera databaser, en för varje år eller så.

Martin F skrev:
Har inte tagit mig igenom hela tråden, men hur skapar man en ny databas? När jag importerar alla mina bilder blir Lightroom ofantligt segt. Det vore smidigare om man kunde ha flera databaser, en för varje år eller så.

Att det blir segt är nog bara temporärt, det tar rätt lång tid för programmet att göra previewer av alla bilderna. Låt datorn stå på över natten så är det förhoppningsvis bättre nästa dag.

Gör den previews automatiskt då? Jag tycker det verkar som att den gör det först när man bläddrar igenom den aktuella katalogen.

hej

det finns ett val i librarymode att generera previews. Jag har provat generera std och fullsize prew. Det tar ett tag, men verkar snabba på vissa operationer, men är oklar hur det slår då det är annat som spökar med prestandat hos mig.

Men den gör ett bakgrundsjobb också som skapar den bild du skall visa då du stegar dit som många irriterar sig på, och för vissa verkar det ta bara ett kort ögonblick att stega till nästa bild.
För mig tar det ett par sekunder då det ligger en text som säger den arbetar.

Roine

Nåt som stör mig är att Lightroom inte talar om vad den håller på med. Ett litet "generating previews" i ena hörnet eller nåt skulle ju tala om för mig vad den håller på med. Nu vet man ju inte om den jobbar och i så fall med vad. Enda ledtråden är att datorn helt plötsligt stendör :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar