Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 1.0 Databas fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
Hej hej, har sökt svar men inte hittat.
mitt dilemma:
Har ett arkiv på ca:300gb indelat i ett mapp system. år/mån/namn. I dessa ligger omdöpta rawfiler.
Det känns som att om man ska börja med ett databas program vill man göra det rätt från början.
Hur gör man det smidigast?

Just nu lyder mitt arbetsflöde som följer: importerar ala bilder tll en mapp i en "inbox mapp" på skrivbordet, jobbar lite med bilderna, när "inbox mappen" börjar växa flyttar jag ut mapparna innut i den till två olika hårddiskar och deletar orginalet i "inbox mappen".

Med LR måste man importera bilderna till ett permanent ställe för att databasen ska funka?

Det känns smidigt/säkert att behålla ett mappsystem finns det smidiga sätt att fortsätta så även med LR?

Bäddas mina inställningar från LR in i raw filen?(tex. om jag vill flytta en fil till jobbets LR?

hoppas på svar på några av dessa frågor iallafall.

cheers

lars
 
Se till att du är nöjd med mappstrukturen på disken innan du börjar importera, så slipper du göra om.

Förutom DNG alternativet har du möjlighet att flytta, kopiera och importera. Eftersom du redan har en mappstruktur, skulle jag valt 'import from current location', dvs LR refererar till var de redan ligger på disken. Om du sedan ändrar om i diskstrukturen, byter namn eller annat, sparar du dig själv en del strul om du gör det inifrån LR.

För RAW-filer bäddas ingenting in i filen (bara DNG, TIF och JPG), utan alla justeringar sparas i databasen. Under 'Edit>Preferences>File Management' kan du klicka i 'Automatically write changes into XMP'. Då skrivs dina inställningar, förutom till databasen, också till en separat XMP-fil som du kan ta med till jobbet. (Dessutom får du då full kompatibilitet med Photoshop CS2 och Bridge.)

Du kan också skapa en back-up kopia av hela databasen och flytta till en annan dator. Ställ in under 'Edit>Preferences>General' fliken.

Mvh/Lars-Erik
 
hej

hur ser ni på att ha mer än en databas

jag läster just hela manualen, 122 sidor och ser det finns en del att tänka på först som du säger.

jag har:
* modellbilder
* resebilder
* övriga bilder (rena kunduppdrag)
* diverse är ev en möljig grupp också

Då har man ju valet att göra en egen databas för varje (har ca 60 000 modellbilder, 20 000 resebilder osv)

Eller så en enda batabas med undergrupper och så undergrupper i den per modell eller annat urval

Ser just nu alternativet med felra databaser som bäst då mängden data blir ansenligt, har totalt ca 90 000 bilder i canon raw från D30 fram till 5D

Sen klassa modellerna per modell o typen av bild som taggning, tex underkläder osv

Är det nån som tänkt på en bra struktur?
 
Jag har funderat mycket på att göra om min mappstruktur, men kom fram till att det var alldeles för jobbigt. Jag har importerat den som den är och jobbar istället med Keywords och Collections för att göra det hela enkelt nåbart och sökbart.

Flera databaser fungerar inte speciellt bra i dagsläget eftersom man inte kan slå ihop två databaser i nuvarande version. På min bärbara gör jag inga avancerade inställningar förrän det är fixat.

Mvh/Lars-Erik
 
Kul om vi får igång en diskusion om detta. Intressant att höra hur ni resonerar.

Nu har jag testat runt lite och upptäckt att man inte kan flytta några filer manuellt(tex. byta plats från en mapp till en annan). Så hur flyttar man bilder? om man vill förflytta en plåtning till tex. två externa hårddiskar. Måste man då först manuellt flytta dom, sen radera dom ur bibloteket(LR) för att sen importera dom igen?
låter konstigt, fattar inte...

lars
 
eosd60 skrev:
Kul om vi får igång en diskusion om detta. Intressant att höra hur ni resonerar.

Nu har jag testat runt lite och upptäckt att man inte kan flytta några filer manuellt(tex. byta plats från en mapp till en annan). Så hur flyttar man bilder? om man vill förflytta en plåtning till tex. två externa hårddiskar. Måste man då först manuellt flytta dom, sen radera dom ur bibloteket(LR) för att sen importera dom igen?
låter konstigt, fattar inte...

lars

Lars,
som jag sa, gör förändringarna inifrån Lightroom, då hänger alla förändringar med.

Om du tex vill skapa en ny folder och flytta en fotosession dit; klicka på plustecknet vid 'Folders' i 'Library' modulen, skapa din nya folder där du vill ha den och därefter dra bilderna du vill flytta dit. På det sättet uppdaterar LR databasen samtidigt.

Om du skapar foldern och flyttar bilderna utanför LR, tappar LR synkningen med bilderna och du får återskapa länken. Har du då lagt bilderna på en annan hårddisk fungerar det inte alltid som tänkt.

Mvh/Lars-Erik
 
Tror jag klurade ut något smart(tjingtjing!)....
skämt å sido men jag märkte att om man har en mapp som man senare vill flytta vidare till ett permanent boende på nådon extern lagringsenhet eller dylikt så kan man skapa en "grundmapp" på tex. skrivbordet. typ: "februari07" och under den så lastar man in alla bilder man tar i mappar döpta till "jobbnamn". När man känner att man gjort sina första val och gått igonom bilderna och gjort små förändringar så flyttar man helt enkelt "februari07" till sina permanenta boenden, Det medför att nästa gång man startar LR så under "Folders" kommer "februari07" lysa med rött. dubbelklickar man då på mappen så kan man omdirigera LR till mappen på den externa.

Vet inte om ni fatta vad jag menade men detta medför för mig att jag kan fortsätta med mitt arbetsflöde bara att jag får ett lite nytt mapp system där det förmodligen kommer se ut typ såhär: 2007/02/Februari07, Februari07_2, Februari07_3


eller nått?? hehe

lars
 
Jag har kört Lightroom-betan ett tag men installerade igår demoversionen. I samband med det passade jag på att skapa en ny databs på samma disk som bildarkivet ligger. Bildarkivet i sig har strukturen "/Bildarkiv/raw/2007/2007-02 Februari/2007-02-22 Snöstorm" exempelvis.

Innan jag skapade den nya databasen testade jag att ändra lite i den fysiska strukturen i windows explorer, och det fungerade att i efterhand peka om till den nya sökvägen till mappar/filer. Man får upp fråga om det i LR om programmet själv inte hittar.

Dock ville jag inte ha med gammalt skräp från beta-tiden så jag skapade en helt ny databas och importerade alla bilder på nytt. Eftersom jag låtit LR skapa xmp-filer med alla metadata kom allt med. Mycket bra tycker jag.

Vid första importen satter jag iportfolder till "/raw", på det viset blir det startpunkten i Lightrooms folder view. Senare kan man importera undermappar, tex. "2007-02-22 Snöstorm", som då hamnar rätt i Lightrooms kopia av mappstrukturen.

Jag (tror) att jag kommer hålla mej till endast en databas, men särskilja olika typer av bilder med keywords eller collections.
 
hej

Intressant, en fråga. Importerar du och flyttar in filerna, eller låter du de ligga på disken nån annanstans och enbart länkar till bilderna?

Tanken är ju att själva datorns hårddisk äts ju upp fort och en tanke är ju att ha fysiska filer på usb2 diskar och enbart sökbara arkivet i datorn, den kan ju söka offline och har då tummarna att gå på. Eller hur har Ni tänkt där.

Roine
 
Jag vill själv ha full kontroll på var filerna fysiskt ligger, så jag lägger dem själv tillrätta i mappstrukturen på min hårddisk. Därefter låter jag Lightroom importera filerna, men att referera till dem där de ligger.

Enligt manualen ska man ju kunna importera filer som ligger på flyttbara media, och sedan jobba med dem ändå, även om den flyttbara hårddisken är bortkopplad. Detta har jag inte testat.

Förutom en /raw/-sektion i bildarkivet har jag en /jpg/, där jag lägger jpeg-renderingar av de färdigbearbetade filerna, alternativt jpeg-filer direkt från kameran. Jag kör raw+jpeg när jag fotar, det är kul att snabbt ha tillgång till jpegbilder, om än ej efterbehandlade. Man kan låta Google Picasa indexera /jpg/-sektionen. En fördel här är att de keywords man satt i Lightroom exporteras med jpegfilerna, och dessa blir sedan sökbara i Picasa.
 
oki, vi är inne på samma spår

jag har en struktur på en lös usbdisk enligt
Frågan är ju hur få in denna struktur enklast o smidigast. Är nöjd med strukturen och den vill jag spegla rakt av i lr. Drömmen är ju ställa sig påcrw katalogen (rooten) o välja doit o inte röra datorn sen på flera dar som det nog tar, är ca 80-90 000 bilder samtliga i rå.
MEn man bör ju ha en checklista, gör detta o detta, hur hantera keywords, dessa måste ju sättas per ktatalog så de blir vettiga. Nån som sett om man kan skapa en mall som kopplas till viss katalog, vore ju bra med en cypern.mall som la in vissa sökord på alla bilder som kom ur den katalogen, en ny för teneriffa, lite som jalbums texter kan hanteras.


crw filer
|
|--> modeller
| |---> respektive modell
| |---- >datum + session
|
|
|--> resmål
| |---> land (ex Cypern)
| |---- >årtal (ex 2006)
| |---- >datum + huvudmotiv (ex060606 kloster i bergen)
|
|--> övrigt
| |---> datum + vad det är
 
Roine,
du kan börja precis var som helst i din befintliga katalogstruktur. Du behöver inte börja från toppen, LR kommer att hitta precis vilka bilder och strukturer du redan har importerat. Vill du redan från början addera keywords vid importen, är det nog mycket bättre att importera i grupper så du får rätt keywords från början. Du kan göra metadata mallar vid importen (alltså IPTC data), men keywords får man skriva in eller copy&paste i rutan.

Mvh/Lars-Erik
 
roinek skrev:
hej

hur ser ni på att ha mer än en databas

jag läster just hela manualen, 122 sidor och ser det finns en del att tänka på först som du säger.

jag har:
* modellbilder
* resebilder
* övriga bilder (rena kunduppdrag)
* diverse är ev en möljig grupp också

Då har man ju valet att göra en egen databas för varje (har ca 60 000 modellbilder, 20 000 resebilder osv)

Eller så en enda batabas med undergrupper och så undergrupper i den per modell eller annat urval

Ser just nu alternativet med felra databaser som bäst då mängden data blir ansenligt, har totalt ca 90 000 bilder i canon raw från D30 fram till 5D

Sen klassa modellerna per modell o typen av bild som taggning, tex underkläder osv

Är det nån som tänkt på en bra struktur?

Först blev jag förvirrad men nu tycker jag nog att detta är bra. Jag blev aldrig riktigt vän med Beta Library-filupplägget

Jag har också precis snabbläst manualen. Intressant att man faktiskt valt att göra om library-delen ganska mycket i jämförelse mot beta 4.1. Nu matchar den bättre mot filsystemet. Man har ju ändå en massa lysande möjligheter att skapa collections och virtuella kopior av samma bild om man vill (även om den tidigare "Shoot"-grupperingen är borttagen (en collection kan ju vara mer än en shoot). Om inte jag missförstått det hela så kan man t.o.m. se previews av sina bilder fast de inte ens har nån koppling till den fysiska bildfilen eftersom det görs previews som lagras i själva databasen. Detta är ju bra om man har en USB-hårddisk med bilddatabas t.ex.

Att man kan ha flera fysiska databaser är ju smidigt av flera skäl. Dels är det bra framförallt av prestandaskäl och dels har man ju en chans att organisera och "paketera" sina bilder ämnesvis eller varför inte efter kalenderår. Ett sätt kan ju vara att spara bilderna årsvis och sen göra collections ämnesvis eller efter sessioner inom en årsdatabas. Även om Lightroom har blivit allt snabbare över betaversionerna så är det tungt med mycket bilder.
 
Senast ändrad:
Om du börjar med att importera "crw filer" så kommer hela nedan struktur att återskapas i LR.

Det går ju att klippa ut valda delar av arkivet och göra en kopia och testa på. Kopiera ut till exempel:

crw filer
|
|--> modeller
| |---> respektive modell
| |---- >datum + session
|
|
|--> resmål
| |---> land (ex Cypern)
| |---- >årtal (ex 2006)
| |---- >datum + huvudmotiv (ex060606 kloster i bergen)

och endast dessa två fotosessioner. När man testat att det fungerar som man vill kan man ju börja på nytt och importera hela bildarkivet.

Jag importerade 5000 bilder ungefär, och det tog väl en halvtimme eller något.

Att sätta keywords i efterhand borde inte vara något problem, eventuellt med hjälp av mallar.
 
japp, enig
men fiskar efter om nån kommit på nått smart

det jag kommit fram till är att:
================================
1. jag skall skapa en struktur i lr, skall skapa collections och collections i dessa som svarar mot min grundstruktur som jag tycker är bra och så verkar ni ju också tänka

2. Importerar löven var för sig (dvs lägsta nivå som bryter på avgörande sätt) och masstilldelar dessa de för det lövet generella sökord o taggar

3. Sen bör jag ta ställning till hur lagra de förhållandevis få redigerade bilderna, bara ett fåtal har jag ju som färdigredigerade jpg och det skall tydligt synas att det finns en färdigredigerad sedan förr

4. Sen skall jag klura på hur jag till en given bild kan accociera ett avtal, vore ju snyggt även få in det i strukturen, dvs denna bld har jag avtal med desssa användare för detta ändamålet samt modellreleaser o tillstånd åt andra hållet. Kan ju bara scanna o lägga som bild med sökord på vissa begrepp eller har ni sett en bättre lösning
 
hej PEr

japp, skall göra en test. Men vill lära mig mer om grunderna först. Laddat ner lite filmer nu som jag kollar på samt en del tips som börjar dyka upp överallt

segheten bekymmrar mig med, men vet för lite om det. Körde thumbsplus tidigare och det tog ett par dygn att rendera ut tummarna på mitt bildarkiv för den ur råfilerna. Har inte ett att LR skulle vara speciellt snabb på att bygga klart tummarna, men kan ha bommat nått så jag är inte säker på segheten helt än.

Roine
 
Jo, det är nog en bra ide att skapa ett litet testarkiv som innehåller ett utsnitt av det riktigta arkivet, men samma struktur.

Jag gjorde så, och flyttade succesivt över månad för månad till det nya arkivet, och importerade efterhand. Ville inte att datorn skulle börja med någon jätteoperation som inte gick att överblicka. Det slutade alltså att jag flyttat hela bildarkivet, men inom samma partition på samma hårddisk går det rätt fort att flytta filer.
 
oki

jag avser inte flytta filer

jag har två 500gb usb2 diskar i NAS koppling (dvs i nätet) och den ena är bara en rå kopia av den andra som backup. DVS bilderna får ligga där.

Så tänkte bygga arkivet bara i datorn, bilderna får bo centralt.

Då får jag ju utmaningen att jag vill ha min stationära o min bärbara att ha samma databas med alla tummar o alla sökkriteria osv.

Antar det finns lösning på detta, om inte annat genom synklning av kataloger på operativssystemnivå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.