För att utveckla Magnus inlägg lite...
Jag använder PC att skicka med numera, men är trogen Mac användare sedan tidigare. Det spelar ingen större roll vad man använder för dator, men Mac är mer användarvänlig och "snyggare".
Du behöver också en snabb kortläsare. (Typ firewire eller USB 2)
Jag använder Photo Mechanic att kolla på "kontaktkartor" med. Bilderna jag vill använda cropas och bildtextas i Photoshop CS.
För att skicka bilderna använder jag FTP-program som Fetch och Transmit för Mac.
Med PC ett program som heter Ipswitch FTP Pro.
För att sända bilder finns ett flertal olika sätt att skicka.
Det bästa och snabbaste är Telia Homerun som är trådlöst och finns på de flesta idrottsarenor i Sverige. Annars är öppna trådlösa nätverk inte heller helt fel. Detta kräver att din dator har ett "Wi-Fi" kort inbyggt eller externt.
Det näst bästa är bredband med kabel.
Det tredje alternativet är att skicka via fjärranslutning (uppringt internet) via fast telefonledning.
Till sist finns mobilen som har räddat mig många gånger i länder som Kina, Egypten, Sydafrika, Ryssland mm...
I Sverige är 3G bästa alternativet, och inte alls långsamt. Sparar man bilden i jpg 7 så tar den ca 40 sek att skicka om den är ca 15 meg.
Det är tyvärr inte utbyggt överallt och fungerar t ex inte här i USA där jag bor.
Annars går det utmärkt att ansluta via GPRS och även uppringt internet med mobilen.
Det bästa sättet att koppla mobilen till dator är med bluetooth. Annars funkar det med sladd också. IR är ej stabilt...
/Niklas Larsson