Annons

Leverens 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)
känslig mot nagelskrap, då får ni verkligen stå för att det är jämfört med 20D eller 10D. Den är i alla fall klart bättre än 350D, den kan man knappt peta på utan att det blir högar av nagelskrap.
 
Fotoaffären i Fältöversten (Fotoöversten i Sthlm) hade en i skyltfönstret i lördags när jag gick förbi.
 
jag vågar inte ringa till inwarehouse idag med, kan inte nån annan ta på sig dagens påringning? :)

// Johan
 
Johan-A skrev:
jag vågar inte ringa till inwarehouse idag med, kan inte nån annan ta på sig dagens påringning? :)




Avvakta till onsdagen med att ringa IW.
:) Har sett att huset är tillgängligt över alt i UK så det lär vel komma till Sweden oxå.
 
LeadHead skrev:
Jag testade och upptäckte att det tvärtom är "nageln som är känslig för kameraskrap". Märkena som blir är alltså sliprester från nageln (kamerans ytfinish är lite som sandpapper) som fastnar på den skrovliga ytan. Om man gnuggar lite med fingerspetsen så går det bort.

Var visst lite snabb när jag skrev mitt förra inlägg. Jodå, visst är det lätt att gnugga bort "slipdammet" men jag tycker det är synd att de inte kan välja en lack, mer lik den på L-gluggarna (ej grå ;-)) som inte är lika sträv.
Jaja ändå bara bagateller, överlag är jag mkt nöjd än så länge. Noterade att brushanteringen är betydligt bättre i jpg än vad min gamla 10D var.
Gillar kameran skarpt!

/PG
 
30d vs 10d

Patrik: Är det stor skillnad mot 10D?
Hur känns autofokus och bildkvalitet jmf med 10d?
Jag har en 10d nu men beställde en 30d idag. 5d blev lite för dyr trots allt.
 
Re: 30d vs 10d

tretjak2 skrev:
Patrik: Är det stor skillnad mot 10D?
Hur känns autofokus och bildkvalitet jmf med 10d?
Jag har en 10d nu men beställde en 30d idag. 5d blev lite för dyr trots allt.

Jag var också inne på 5D ett tag, men så hann verkligeheten ifatt mig;-)
Har inte hunnit prova så mkt ännu, men AF:en känns snabbare och säkrare, framför allt vid dåligt ljus. På låga iso märker man ingen större skillnad i brus mellan 10D och 30D, men över iso 400 märker man en ganska tydlig förbättring när man plåtar i jpg (de verkar ha jobbat hårt med brusreduceringen). Tycker t om att iso 1600 känns ganska användbart vilket knappt iso 800 gjorde med 10D. Tyvärr smäcker spegeln ganska rejält på 30D, vilket är lite av en besvikelse. En helt suverän grej är att man kan ställa iso i 1/3-steg vilket gör att man lättare kan få minimalt brus men ändå måste nå en viss slutartid.
Är inte riktigt vän med AF-joysticken ännu, tycker den känns ganska osmidig (kanske en vanesak). "Nöd"-blixten är ett rejält lyft, då den var direkt oanvändbar med de flesta av mina gluggar på 10D pga att objektivet skuggar. Nu får man en mindre skugga på 17mm-läget på mitt 17-40mm/bl4.
Skärmen är mkt trevlig, dock kunder det vara mindre text i menysystemet (känns lite som att gå från en 15" skärm vid datorn till en 20" utan att ändra upplösning).
Jag tror att de flesta som byter upp sig från 10D kommer känna ett ganska stort lyft.

/PG
 
Re: Re: 30d vs 10d

gameburg skrev:

....
Skärmen är mkt trevlig, dock kunder det vara mindre text i menysystemet (känns lite som att gå från en 15" skärm vid datorn till en 20" utan att ändra upplösning)....

/PG

Jag håller med där. Kul att du påpekar det. Kanske kommer upplösningsinställning i nästa firmware.
 
Ang. joysticken så tycker jag att den är klockren. Att välja fokuspunkt direkt med den och trycka in den för att få mittpunkten (samt autmatiskt val vid intryckning av AF-punktvalknappen) är ett rent nöje jämfört med hur det var på min analoga trea. På den använde jag bara antingen automatiskt (vid rörligt motiv) eller mittpunkten.
Jag har iaf. inga problem med att direkt komma rätt på hörnpunkterna (snett/diagonal riktning på joysticken).

Vad gäller bruset så jämför jag ju bara med film och ISO 1600 och t.o.m. 3200 är ju lätt bättre än Superia 800 exponerad efter 640 (och även 400@320) scannad i godtycklig Nikonscanner. Hellre brus än "grain aliasing".
 
Jag har just pratat med en tjej på Inwarehouse och hon trodde att 30d inte skulle levereras nästa vecka utan möjligen i påskveckan 10-16 april. Problemet är tydligen att Canon inte får fram tillräckligt med kameror. Inget kul besked men det känns ändå bra att få ett besked och inte nytt hopp var tredje dag.
 
Johan-A skrev:
Någon som har koll på någon butik som har huset i lager för under 13000kr?



Jag har min på väg från DustinHome, kostar 12 195
Kr.
Räknade inte med att de hadde den för än 10 April
som står på deras sida.
 
Hm , man börjar ju bli lite lätt sur på att inwarehouse drar på leveranstiden. Är det någon som vet en affär i sthlm som har 30d endast hus på lager?

MVH Billy
 
jag tror inte de ligger på canon direkt, de enda hus de sålt är väl de de släppt ut för 10tkr ink moms.

men man tycker att de borde få sin första batch snart oavsett om de hetsar canon/distributören.

ska iväg och åka skidor nästa vecka, det hade varit skönt att ha med sig en lite snabbare kamera än min 300d då....
 
thejojk skrev:
Jag såg det. Fattar inte varför man inte kan få nån vettig information från IW...

Fick min idag från Pixxass! Tröttnade på Inwarehouse........

13266:- (15388:- inkl tysk moms) med 2gb Extreme samt Tamron 28-75/2.8

Ett klart lyft från min gamle Olympus C-765..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.