Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leverantör av RRS produkter inom EU.

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inget svar på frågan, men jag vill gärna tro att det är Arca-Swiss standard. ;-).

Problemet är säkert en aning överdrivet. Sedan jag övergick till skruvlåsning har jag kunnat kombinera allt utan problem från olika tillverkare. Det som retar mig och många andra är säkert ordet standard!

Standard?

Arcas laxstjärt är vad jag förstår ingen officiell och väldefinierad standard, utan det som brukar kallas "de facto" standard. Det vill säga andra tillverkare har försökt - med varierande framgång - att göra sina produkter kompatibla med Arca (förmodligen efter att nåt patent gått ut). Hur bra de lyckats får man dessvärre testa själv, jag har råkat på "kompatibla" kameraplattor som knappt fäster i Arcas mekanism..

Då så. Beställt, betalat och klart.

-Vad det blev ?
-RRS.
-Vad den kostade ? 203,80 Euro inkl.frakt, (~ 2082 SEK ).
-Varför valet föll på just en sådan ? I huvudsak två skäl; Jag har råd, och jag är en idiot...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar