ANNONS
Annons

Leveransproblem av mattskivor till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Beställde en ny rutig mattskiva till K10D hos Pentax för en dryg vecka sedan men den har inte dykt upp. Pratade med Pentax idag och de tror att de kan vara på väg in, men det har tydligen varit problem. Kanske har de fixat till problemen med olinjär ljusmätning ? :) Vi får väl se när den dyker upp. De skulle skicka förstoringsokularet (som jag också beställt) direkt för det hade de hemma som det lät.

Om de fixat exponeringsproblemen med förändrad mattskiva så har de lite jobb att se fram emot...
Hur många K10D kan det ha sålts vid det här laget?

Om distributören i Tyskland har skivorna så kommer de in med nästa leverans till Pentax Sverige. De får ju löpande in leveranser och de slänger med sådana beställningar i de leveranser som redan ska göras. Det är för komplicerat för dem att stoppa dem i ett separat kuvert och göra en egen leverans från Tyskland på sådan liten grej (det är enklare för dem om det är stort och dyrt), utan de vill baka ihop så mycket som möjligt i samma leverans. Om det ej finns i Tyskland, då kommer det med nästa leverans från Japan och då kan det vara en lång väntan.

Men det jag har hört, det är nästa leverans kommer slutet av februari och det är ju i dagarna... så förhoppningsvis finns dina skivor med där. :)

Hälsar
R

Rutigt?

Kan någon förklara vad som är skillnaden i mattskivorna?

Och är det så att, om den rutiga fungerar bättre med K10D, Pentax ber alla att skicka tillbaka sina hus och få dem uppdaterade eller måste var och en ta kontakt med pentax.. eller Zieger Teknik?

Är det exponeringsproblemen med äldre objektiv ni pratar om eller med nyare?

MVH / crelle

Till K10D finns det tre mattskivor.

Den som är standard.
En som har en mätskala.
En som har ett rutnät.

I fråga om uppbyggnad, täthet och ljusspridning så är de identiska. Det är alltså samma mattskiva, det som skiljer dem åt - det är den ingraverade informationen - strecken. Det är allt.

Dessa mattskivor kan man byta själv, men det kan vara lite pilligt.

När Pentax tog fram mattskivor till K10D, så gjorde de nya mattskivor. Annars hade de ju bara kunnat fortsätta sälja de som var gjorda till *ist D och *ist DS, eftersom de har samma storlek och därmed är utbytbara sinsemellan...

Jag vet inte vad som händer om man stoppar i någon av de mattskivorna till *ist D och DS, det finns en i Tyskland som har provat det och han fick rätt exponering när han använda bländarringen då med sin K10D. Dock, jag vet bara en som har provat och testet var knappast vetenskapligt så jag kan ej bedöma värdet i detta.

De gamla mattskivorna är mörkare än de nya.

Hälsar
R

Rutig mattskiva

Jag har fått förstoringokularet, men fortfarande ingen mattskiva.

Egentligen behöver jag ingen rutig mattskiva då jag snarare är överkänslig för sneda linjer än har problem att se dem. Men jag är van vid en rutig från en av mina mellanformatare och trivdes med det.

En rutig mattskiva har två syften:

1) Den gör det lättare att bedöma att kameran hålls rakt och att linjer i bilden blir raka. Jag antar att med ett tilt/shift objektiv så är det av samma anledning trevligt med lite rutor som hjälp.

2) Om man inte själv kan bedöma vad som är vackert så kan man använda linjernas korsningspunkter som bra punkter att lägga huvudobjektet på för att balansera bilden enligt gyllene snittet.

Förstoringsokularet tyckte jag var ett klart lyft. Helt plötsligt kan man bedöma skärpan på mattskivan även i halvmörka miljöer. Den kommer tt sitta på jämt.

mattskiva och exponeringsproblematik

Tack för svaren!

så Mattskivan kommer inte att göra från eller till för exponeringsproblemen med de manuella objektiven!?

Är det NÅGON som fått det att fungera tillfredställande med äldre objektiv så kryp ur er håla och berättta och jag kommer att vara evigt tacksam...

Kram

Re: mattskiva och exponeringsproblematik

Crelle skrev:
så Mattskivan kommer inte att göra från eller till för exponeringsproblemen med de manuella objektiven!?

Nej, inte när det är den nya serien mattskivor speciellt för K10D.

Däremot kan det bli en sådan effekt om du monterar en mattskiva från den gamla serien, alltså de som är för *ist D och *ist DS. De passar rent fysiskt, men har en annan - mörkare - konstruktion.

Huruvida det är värt besväret att prova är upp till var och en...

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar