Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt både Japanfoto och Nikon, så gäller garantin precis som med en svenskköpt. Det står även här, där även Norge ingår.
 
Annars så vill jag slå ett slag för Kameradoktorn i Stockholm (www.kameradoktorn.se). Jag beställde min D200 igår och har precis varit och hämtat ut paketet (batteriet ligger på laddning och förväntan är hög :)). Svensk manual och alla garantipapper är givetvis med utan problem!

Ring till Lasse och kolla med honom så får ni superbra service! Telefon: 08-402 08 00..
 
Nikons leveranscykel

Kan det vara det här som är problemet? Med det bakhjulet kan det väl inte bli nåt driv i leveranserna?

PS
Bilden tagen med en Fuji. (Härtill är jag nödd och tvungen.)
DS
 

Bilagor

  • nikonleverans.jpg
    nikonleverans.jpg
    42.7 KB · Visningar: 712
Torda skrev:
Enligt både Japanfoto och Nikon, så gäller garantin precis som med en svenskköpt. Det står även här, där även Norge ingår.

Det står "made in thailand" på kameran inte japan. Sånt köper man inte! Nikon utnyttjar billig arbetskraft för att tjäna mer än de behöver. Fast konkurenterna gör förstås likadant. Det håller inte i längden. Vägra att köpa skiten så får de sluta tillverka dom i låglöneländer. Fast folk är rent allmänt korkade tyvärr. De köper ändå för att stilla sina sinnen i en överbefolkad och konstgjord värld.
 
Svara inte på Stefans inlägg. Om han har synpunkter på den globala ekonomin hör det åtminstone hemma i en annan tråd.
 
Hur stor del av försäljningen står japanphoto för?

Lek med tanken att japanphoto står för 10-15% av försäljningen av D200. Då är det kameror som säljs i sverige men ser ut som dom är sålda i ex norge. Sedan när efterföljaren till D200 kommer så blir sverige tilldelade ännu färre kameror eftersom vi inte sålt så många och tex norge kommer få desto fler eftersom det ser ut som dem sålts där.

Ingen aning om det är så här de fungerar men de känns inte helt omöjligt.

/Mattias
 
Jag blir mer och mer övertygad om att Nikon i Sverige inte vill ligga med lager, så de beställer först när de ser att slutkunder beställt. Det vore mycket bra ifall Nikon kunde kommentera denna tråd - det har jag bett dem göra - med de tiger som muren. Något knas måste det vara, om "alla andra" länder har varan i lager men inte svenska butiker. Det ser ut som om Nikon vill att man köper en annan kamera istället, eller annat märke. Det är trist, kameran är underbar!
 
Lena W skrev:
Jag blir mer och mer övertygad om att Nikon i Sverige inte vill ligga med lager, så de beställer först när de ser att slutkunder beställt. Det vore mycket bra ifall Nikon kunde kommentera denna tråd - det har jag bett dem göra - med de tiger som muren. Något knas måste det vara, om "alla andra" länder har varan i lager men inte svenska butiker. Det ser ut som om Nikon vill att man köper en annan kamera istället, eller annat märke. Det är trist, kameran är underbar!

Jag har sagt det förut och säger det igen. Nikon Sverige har troligtvis en undermålig organisation enligt mig, eller så har man gjort sig ovän med centrala Nikon Japan. Något fel i maskineriet är det, man kan inte skylla på flytt av lagret i 6 månader.
 
Jag gissar att Nikon Nordic måste planera sina förhandsbeställningar långt i förväg. Jag misstänker att de underskattade efterfrågan ganska mycket, och vid beställning av nya kameror ifrån Nikon Japan så får de så vackert vänta tills alla andra länders förhandsbeställningar är levererade.
 
Re: Hur stor del av försäljningen står japanphoto för?

San_Quentin skrev:
Lek med tanken att japanphoto står för 10-15% av försäljningen av D200. Då är det kameror som säljs i sverige men ser ut som dom är sålda i ex norge. Sedan när efterföljaren till D200 kommer så blir sverige tilldelade ännu färre kameror eftersom vi inte sålt så många och tex norge kommer få desto fler eftersom det ser ut som dem sålts där.

Ingen aning om det är så här de fungerar men de känns inte helt omöjligt.

/Mattias

Nikon Nordics huvudkontor ligger i Upplands Väsby (där hanteras även Nikon i Sverige) och inkluderar då bland annat Nikon i Norge. Möjligt att Japanfoto tar sin kameror någonstans ifrån Europa (sannolikt inte Nikon Nordic). Köpte själv ett objektiv ifrån Photografica i Danmark som kom ifrån Nikon Singapore.
 
robowich skrev:
Jag har sagt det förut och säger det igen. Nikon Sverige har troligtvis en undermålig organisation enligt mig, eller så har man gjort sig ovän med centrala Nikon Japan. Något fel i maskineriet är det, man kan inte skylla på flytt av lagret i 6 månader.
Och vem planerar in en flytt av ett lager inför lanseringen av en förväntat storsäljande produkt?
 
Jag fick min kamera 2006-05-04, beställde
hos Expert Fridhemsplan i slutet av januari.

Det var två dagar innan en vandringsresa till
Korsika. Gissa om man blev glad. Jag hade helt
ställt in mig på att köra film med min gamla F80,
veckan innan jag skulle åka.

Är mycket nöjd.
 
Beställde min kamera hos SP 3 mars. Hämtade den i fredags 12 maj, nöjd!
Kunde fått den tidigare. SP hade sökt mig per telefon 060503 men ej fått tag i mej, så dom hade gått vidare i kön. Det gäller således att vara anträffbar när dom ringer. Två månaders väntetid = den tid som det står på nikons hemsida.
 
Jag vet inte om detta är old news hoppas ni har överseende om så är fallet. Jag var i Göteborg i lördags och promenerade lite på Avenyn. I en hörna nästan vid koncerthuset ligger en Expertbutik. I deras skyltfönster skyltar man stort med att man har D200 i lager...pris 16495.
För intresserades kännedom.
 
Nix, inte ett ljud. Nikon har nog fördröjt leveranserna när de fick nys om att jag sålt min D100 ;-)

Snart borde alla före oss i kön ha hoppat av och köpt på Japanphoto kan man väl tycka. Så det borde ju inte ta så lång tid nu.
 
jimh skrev:
Nix, inte ett ljud. Nikon har nog fördröjt leveranserna när de fick nys om att jag sålt min D100 ;-)

Snart borde alla före oss i kön ha hoppat av och köpt på Japanphoto kan man väl tycka. Så det borde ju inte ta så lång tid nu.

I fredags så meddelade CP att jag låg 4:a i kön, trodde då stenhårt på att få den denna vecka men så blir det nu inte :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.