Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Levels och histogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har suttit och tittat videotutorial så ögonen blör och har en fundering och fråga som kanske inte är så väl definerad men hoppas få lite kontruktiv kritik i alla fall.


De säger att levels är kul att ratta på. Förslaget är att dra in svart- resp vitpunkt till histogrammet ändpunkter. Jag har laborerat med det ett tag nu, och om man gämför med vad som händer om man trycker på auto-knappen eller gör smart-justering i Elements-versionerna så är jag inte riktigt överens med guiderna.

Om man bortser från korrekt färgbalans utan enbart ser till det estetiska: Om man drar in svart- resp vitpunkt så får bilden bredare histogram än vad den hade från början. Det är ju rent katastrofalt om bilden är tagen i dimma. Då försvinner dimman!? Här gäller att använda omdömme.
Om man sätter vitpunkten till slutet av histogrammet blir de högsta dagrarna utsmetade. Är någon del av bilden verkligen så vit utan att vara utfrätt? Hmmm. jag tvivlar.. Kanske bättre att lämna lite utrymme till höger?

Nu till det intressantaste upptäcken som vore roligt om nån kan bekräfta? Om man drar i levels för varje färg för sig, och innan man justerar svart- resp vitpunkt iaktar var mittpunkten är nånstans (den lilla trekant i mitten), sen justerar svart- resp vitpunkt och sen drar tillbaka mittpunkten dit den var från början innan man justerar. Om man drar in vitpunkten flyttar ju mittpunkten sig? Justera tillbaka dit den var från början... Upprepa för var färg.

Visst blev det riktigt mycket snyggare?
 
Att justera varje kanal för sej i nivåer är ett beprövat och enkelt sätt att justera färgstick. Efteråt kan man gå till kurvor och justera kontrasten. Men det går att justera färgstick i enbart kurvor, men det fordrar lite mera övning.

Jag delar din uppfattning att det där med vit- och svartpunkt måste hanteras med eftertanke. Bland annat beroende på hur bilden sedan ska presenteras slutligen. Fotoskrivare, lab, tryck eller på skärm eller projektor.
 
Det jag tänkte var att man behåller mitt-pinnens possition fast man flyttar end-pinnarnas possition. Det var det jag tänkte.
 
Att justera vit- och svartpunkt på det sätt du beskriver är ganska ofta rätt så bra för ganska många bilder. Därmed inte sagt att det är nån universallösning för alla bilder. Som med allt annat inom foto så gäller det att förstå vad man gör. Det finns ingen magisk auto-knapp som gör alla bilder bra på en gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.