Annons

Letar gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi får nog ta det från början.

En kamera är en ljustät låda med ett objektiv i ena änden och filmen i den andra. De flesta moderna kameror har en ljusmätare inbyggd, som dessutom är kopplad till slutare och bländare. Ljusmätaren i kameran mäter det ljus, genom objektivet, som reflekteras eller skickas ut av motivet. Mätaren betraktar allt som medelgrått.

Lösa ljusmätare kan antingen mäta det reflekterade ljuset, precis som kamerans mätare, eller det infallande ljuset (med kalotten på plats).

Hasselblads båda prismasökare PME45 och PME90 har två mätare: en för reflekterat ljus som mäter i strålgången (mäter genom objektivet) och kan kopplas om mellan centrumvägt och spot, och en mätare för infallande ljus som sitter på taket. När man använder mätaren för infallande ljus ska ta loss sökaren och rikta den mot kameran, precis som vilken annan ifallande mätare som helst.

När det gäller termometrar (ett litet sidospår, jag vet) så är det problematiskt. Det finns kalibrerade termometrar att köpa, men de kostar skjortan. En vätsketermometer för färgframkallning går nog loss på cirka 300 kr, men min erfarenhet säger att de digitala fototermometrar som finns (Hama mm) har minst lika hög noggrannhet.

Photax säljer enklare Capital ljusmätare för ca 500 kr och spotmätare för runt 2500 kr. Fungerar bra. Den mindre Cds-mätaren har jag alltid i jackfickan. Spotmätaren mäter lika bra efter tio-elva år. Photax säljer nu även en högklassig Gossen digital ljusmätare för runt 1800 kr. Funderar på att köpa den.

Jag mätte förut efter handflatan i skuggan, och gick efter det. Nu har jag alltid ett Kodak gråkort med mig, nedklippt till fickformat.

Digitala termometrar ska visst vara mycket exakta. Själv använder jag dock en Paterson färgtermometer. En lång sak för ett par hundralappar. Också köpt hos Photax.

Oftast märker man inte att termometrar mäter olika. Man lär känna sin termometer och anpassar framkallningstiderna efter den. Kanske därför somliga inte gillar kontrasten m.m. med vissa filmer medan andra får annorlunda resultat...

"Varför blir mina framkallningstider så långa???""-Men herregud, du går ju efter Fahrenheitskalan, människa!" :eek:

Ett annat sätt att skaffa sig ett billigt gråkort är att låna någon annans gråkort, gå in i mörkerrummet och exponera på ett vanligt fotopapper, jämför sedan med det lånade gråkortet och försök att göra en så exakt avbild av detta som möjligt. Kan krävas ett par försök men det blir i alla fall aldrig 180 kronor...

Så gör jag...

Jag kanske kunde tipsa om "Kodak Professional Photoguide. Jag tror att den fortfarande går att beställa från Kodak. Mitt eget exemplar är från 70-talet. I den finns det massor med tips, tabeller och annat smått och gott.
Ett annat sätt är att mäta mot handens insida..

Hälsningar
Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar